Je elektromobil ekologičtější, než klasický automobil?
Na elektromobil mnohý člověk hledí, jako na automobil
budoucnosti, který je absolutně ekologický, bez negativních
vlivů na životní prostředí.
Jaká je však realita? Proč elektromobily již dávno nevytlačily
z provozu klasické automobily se spalovacími motory?
- výroba elektromobilu si vyžaduje mnohem větší spotřebu vzácných kovů, ale i kovů a materiálů, které mohou při uvolnění (autohavárie) v přírodě napáchat nemalé škody
- energetická náročnost na výrobu elektromobilu je mnohem vyšší jak u klasického automobilu
- následná demontáž elektromobilu představuje mnohem větší ekologická rizika, jako je tomu u klasického automobilu
Dobíjení akumulátoru solární a větrnou energií
- teoreticky v našich zeměpisných šířkách by bylo možné pomocí sluneční energie (pokud bude slunce svítit a bude dostatečná kapacita fotovoltaických článků, ale naše země svou polohou a počtem slunečních dnů jistě nepatří mezi solární "Kuvajty"), nebo dalšími alternativními zdroji (voda, vítr)
Dobíjení akumulátoru energii vyrobenou v tepelných elektrárnách
Tento způsob dobíjení je značně neekologický a neekonomický.
Zjednodušený příklad:
Z 1m3 zemního plynů se uvolní 10 kWh energie
- účinnost moderních uhelných a plynových elektráren 40 %, ztráty v přenosové soustavě 10%, k spotřebiteli se dostane v tomto případě přibližně 3,6 kWh energie ( to již jsme na účinnosti klasického benzínového motoru)
- účinnost akumulátoru zadáme na vynikajících 80% (ztráty při nabíjení zanedbáme) 3,6 kWh x 0,8 = 2,88 kWh
- účinnost elektromotoru elektromobilu (budeme velkorysí) dosadíme na 40% tedy 2,88 kWh x 0,4 = 1,152 kWh
Při použití elektřiny z elektrárny k provozu elektromobilu se využije k jeho pohybu přibližně jen 11% z využitelné energie určitého paliva.
U klasického automobilu s benzínovým pístovým motorem je účinnost tohoto motoru zhruba 35% využití energie uvolněné z paliva.
budoucnosti, který je absolutně ekologický, bez negativních
vlivů na životní prostředí.
Jaká je však realita? Proč elektromobily již dávno nevytlačily
z provozu klasické automobily se spalovacími motory?
- výroba elektromobilu si vyžaduje mnohem větší spotřebu vzácných kovů, ale i kovů a materiálů, které mohou při uvolnění (autohavárie) v přírodě napáchat nemalé škody
- energetická náročnost na výrobu elektromobilu je mnohem vyšší jak u klasického automobilu
- následná demontáž elektromobilu představuje mnohem větší ekologická rizika, jako je tomu u klasického automobilu
Dobíjení akumulátoru solární a větrnou energií
- teoreticky v našich zeměpisných šířkách by bylo možné pomocí sluneční energie (pokud bude slunce svítit a bude dostatečná kapacita fotovoltaických článků, ale naše země svou polohou a počtem slunečních dnů jistě nepatří mezi solární "Kuvajty"), nebo dalšími alternativními zdroji (voda, vítr)
Dobíjení akumulátoru energii vyrobenou v tepelných elektrárnách
Tento způsob dobíjení je značně neekologický a neekonomický.
Zjednodušený příklad:
Z 1m3 zemního plynů se uvolní 10 kWh energie
- účinnost moderních uhelných a plynových elektráren 40 %, ztráty v přenosové soustavě 10%, k spotřebiteli se dostane v tomto případě přibližně 3,6 kWh energie ( to již jsme na účinnosti klasického benzínového motoru)
- účinnost akumulátoru zadáme na vynikajících 80% (ztráty při nabíjení zanedbáme) 3,6 kWh x 0,8 = 2,88 kWh
- účinnost elektromotoru elektromobilu (budeme velkorysí) dosadíme na 40% tedy 2,88 kWh x 0,4 = 1,152 kWh
Při použití elektřiny z elektrárny k provozu elektromobilu se využije k jeho pohybu přibližně jen 11% z využitelné energie určitého paliva.
U klasického automobilu s benzínovým pístovým motorem je účinnost tohoto motoru zhruba 35% využití energie uvolněné z paliva.
364LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Dodavatel elektřiny je společnost, která tuto komoditu nakupuje od jejich
výrobců a pak jí prodává spotřebitelům.
Dodavatel musí mít na tuto činnost licenci od Energetického regulačního úřadu.
Výhodou pro výrobce elektřiny je, že dodavatel někdy nakupuje
tento produkt s předstihem a výrobce má tak zajištěn
odbyt na sjednané období.
Ekonomicky silní dodavatelé mohou nabídnout a zaručit spotřebiteli
"bezpečnější" služby (sjednávají ceny a objemy s výrobcem z pozice finanční garance,
mají lepší vyjednávací podmínky)
a nehrozí tak nenadálé nepříjemné záležitosti například kdy spotřebitel přešel k
neznámému dodavateli a nadělal si jen spoustu problémů a nepříjemností.
výrobců a pak jí prodává spotřebitelům.
Dodavatel musí mít na tuto činnost licenci od Energetického regulačního úřadu.
Výhodou pro výrobce elektřiny je, že dodavatel někdy nakupuje
tento produkt s předstihem a výrobce má tak zajištěn
odbyt na sjednané období.
Ekonomicky silní dodavatelé mohou nabídnout a zaručit spotřebiteli
"bezpečnější" služby (sjednávají ceny a objemy s výrobcem z pozice finanční garance,
mají lepší vyjednávací podmínky)
a nehrozí tak nenadálé nepříjemné záležitosti například kdy spotřebitel přešel k
neznámému dodavateli a nadělal si jen spoustu problémů a nepříjemností.
Příčiny plísní na zdech stěny jsou vlhké a to z těchto důvodů:
- stěny nejsou odizolovány od základů a vlhnou od nich
- stěny jsou příliš chladné a kondenzuje na nich i v nich teplejší vlhký vzduch místnosti (například pokud přijedeme na chalupu na víkend v zimě a zdi jsou studené po zatopení a ohřátí vzduchu bude docházet k masivní kondenzaci vodních par na promrzlých stěnách)
- zatékání střechou, okapem
Řešení:
- stěny odizolovat od základů
- zabránit zatékání (opravy okapů, střechy)
- používat speciální omítky, nebo omítky vápenné (omítky s příměsí cementu více vlhnou)
- v starých domech kde se malovalo vápnem, znovu použít vápno
- stěny tepelně izolovat zvenčí pokud jsou z kvalitního zdiva např. z pálených cihel
- pravidelně větrat 3 až 5 x za den po 5 minutách v zimě, v létě pokud možno neustále, aby vzduch přesycený vodními parami nekondenzoval na stěnách (Proč v chladném zimním období větrat po etapách? Aby se vzduch řádně ohřál a ohřátý vzduch je schopen pojmout daleko víc vodních par jak studený. V místnosti 4x4x3 metry ohřátý vzduch na 25°C může pojmout téměř 10 litrů vody ve formě vodních par zatímco vzduch vpuštěný zvenčí bude při 0°C obsahovat maximálně 2,5 litru vody a tím jak se bude zahřívat bude zároveň absorbovat vodní páry.)
- pravidelně místnost vytápět, ne nárazově
- z míst napadených plísní tuto plíseň seškrábnout a ošetřit přípravkem SAVO na plísně
- stěny nejsou odizolovány od základů a vlhnou od nich
- stěny jsou příliš chladné a kondenzuje na nich i v nich teplejší vlhký vzduch místnosti (například pokud přijedeme na chalupu na víkend v zimě a zdi jsou studené po zatopení a ohřátí vzduchu bude docházet k masivní kondenzaci vodních par na promrzlých stěnách)
- zatékání střechou, okapem
Řešení:
- stěny odizolovat od základů
- zabránit zatékání (opravy okapů, střechy)
- používat speciální omítky, nebo omítky vápenné (omítky s příměsí cementu více vlhnou)
- v starých domech kde se malovalo vápnem, znovu použít vápno
- stěny tepelně izolovat zvenčí pokud jsou z kvalitního zdiva např. z pálených cihel
- pravidelně větrat 3 až 5 x za den po 5 minutách v zimě, v létě pokud možno neustále, aby vzduch přesycený vodními parami nekondenzoval na stěnách (Proč v chladném zimním období větrat po etapách? Aby se vzduch řádně ohřál a ohřátý vzduch je schopen pojmout daleko víc vodních par jak studený. V místnosti 4x4x3 metry ohřátý vzduch na 25°C může pojmout téměř 10 litrů vody ve formě vodních par zatímco vzduch vpuštěný zvenčí bude při 0°C obsahovat maximálně 2,5 litru vody a tím jak se bude zahřívat bude zároveň absorbovat vodní páry.)
- pravidelně místnost vytápět, ne nárazově
- z míst napadených plísní tuto plíseň seškrábnout a ošetřit přípravkem SAVO na plísně
Výměník tepla na kouřovod
Pozor! Většina současných tepelných spotřebičů má tak vysokou účinnost, že dodatečný výměník tepla již nepotřebují.
To znamená: Spaliny do kouřovodu / komína odcházejí natolik ochlazeny, že další schlazení v ekonomizeru
/ výměníku by vedlo k tomu, že by mohlo dojít k vracení se spalin zpět do spotřebiče / místnosti a udušení,
či ohrožení na životě obyvatel bytu / domu, kde je spotřebič umístěn.
Horký vzduch má větší objem, než studený a proto stoupá vzhůru nad chladný vzduch - čím je teplejší, tím rychleji.
Spaliny jsou navíc těžší vzduchu a proto potřebují mít teplotu tak vysokou, aby v dostatečné míře stoupaly kouřovodem do komína a dále komínem až k jeho ústí do venkovního prostoru.
Přílišným ochlazením spalin dojde k snížení jejich odvodu kouřovodem a k ohrožení života udušením osob pobývajících v místnostech, kde je spotřebič umístěn i v místnostech kam se může dostat kysličník uhelnatý / uhličitý ze spotřebiče / kamen, kotle krbu atd. při hoření / doutnání.
Výměník tepla na kouřovod dříve známý pod názvem GALO ( galo )
Zkušenosti
Kvůli výše uvedeným zkutečnostem se mi výměník tepla osvědčil jen u kamen, kde plameny odcházely / šlehaly přímo do kouřovodu a tudíž topení bylo ztrátové - rozžhavená roura do ruda.U kamen, kde byl problém zatopit a i po rozhoření měly sklon k zhasínání plamene po přechodu na ekonomický provoz, výměník hoření / spalování a odvod spalin ještě zhoršil, tudíž musel být odstraněn.
To samé platí i o příliš dlouhém kouřovodu v místnosti - spaliny se příliš ochladily a padaly zpět do spotřebiče - bránily odvodu nově vznikajících ve spotřebiči a kouř/spaliny bylo cítit v místnosti, kde byl spotřebič umístěn.
Po zkrácení kouřovodu se již problém nevyskytoval.
Date: 10.11.2020 - 11:26
Duvilax ( BD-20 - označení ) je příměs do stavebních směsí
Je to měkčená disperze polyvinylacetátu, která se používá ve stavebnictví jako plastifikační a provzdušňovací přísada do malt, omítek, cementových potěrů a jiných stavebních směsí v množství do 5% na hmotnost cementu, resp. vápna.
Duvilax zlepšuje tyto vlastnosti směsi:
Přidává se do směsi společně se záměsovou vodou. Používá se na výrobu interiérových nátěrových látek, kde plní funkci disperzního pojiva a zabezpečuje odolnost proti otěru.
Stránky výrobce Den Braven:
http://www.denbraven.cz/duvilax/dubd-20-duvilax-bd-20-primes-do-stavebnich-smesi-32-cz205.html
Je to měkčená disperze polyvinylacetátu, která se používá ve stavebnictví jako plastifikační a provzdušňovací přísada do malt, omítek, cementových potěrů a jiných stavebních směsí v množství do 5% na hmotnost cementu, resp. vápna.
Duvilax zlepšuje tyto vlastnosti směsi:
- zpracovatelnost směsi
- přilnavost
- pružnost
- konečnou pevnost
- snižuje propustnost vody
Přidává se do směsi společně se záměsovou vodou. Používá se na výrobu interiérových nátěrových látek, kde plní funkci disperzního pojiva a zabezpečuje odolnost proti otěru.
Stránky výrobce Den Braven:
http://www.denbraven.cz/duvilax/dubd-20-duvilax-bd-20-primes-do-stavebnich-smesi-32-cz205.html
Někteří z Vás si možná pamatují dobu, kdy se proklamovalo, že
počasí a teploty na Zemi jsou nejvíce ovlivňovány tkz. ozonovou dírou
způsobenou používáním freonů ve sprejích a kompresorech ledniček.
Nějak se již o tom nepíše, protože daleko lepší sousto je, že za klimat
je zodpovědný kysličník uhličitý a tedy všichni ti, co jej do ovzduší
vypouštějí, tedy i každý z nás tím, že dýchá.
Je nepříjemné, že tato teorie nepřipouští to, že se klima na Zemi
neustále mění a měnilo i v dobách, kdy na Zemi neexistoval život a
tedy žádný živý organizmus nemohl mít vliv na střídání teplých a
studených (ledových) epoch.
Přehřát klima na Zemi není tak jednoduché, jak "teorie globálního oteplování"
hlásá, protože ve vesmíru panuje teplota kolem -270,15°C to je 3 °K !!!!
Nyní vidíme, že je to obrovský zázrak, že život na Zemi nezanikl - nezmrzl v
v epochách nízkých teplot a právě teploty nad bodem mrazu jsou pro život na
Zemi zásadní.
Přehřátí klimatu můžeme přirovnat k situaci, kdy v zimním období se pokoušíme
vyhřát místnost na +25°C při venkovní teplotě -15°C při otevřených oknech!
Vidíme, že člověk na změnu klimatu má zatím nepatrný vliv a regulovat
teplotu v rozmezí desetiny stupně Celsia není tak snadné, jak by si mnozí přáli.
Nicméně odpovědnost za pořádek kolem sebe a vztah k životnímu
prostředí musíme mít všichni a hodně pro to uděláme recyklací odpadu
a ekonomickým stylem života.
Klima se za posledních 2000 let soustavně ochlazuje, dokazují vědci
http://www.novinky.cz/veda-skoly/272921-klima-se-za-poslednich-2000-let-soustavne-ochlazuje-dokazuji-vedci.html
V době před zhruba 56 miliony lety zaznamenala planeta prudký teplotní výkyv. Oteplilo se až o pět stupňů a obsah oxidu uhličitého v atmosféře stoupl v průběhu pouhých 10 tisíc let až dvaapůlnásobně.
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/radim-tolasz.php?itemid=11330
počasí a teploty na Zemi jsou nejvíce ovlivňovány tkz. ozonovou dírou
způsobenou používáním freonů ve sprejích a kompresorech ledniček.
Nějak se již o tom nepíše, protože daleko lepší sousto je, že za klimat
je zodpovědný kysličník uhličitý a tedy všichni ti, co jej do ovzduší
vypouštějí, tedy i každý z nás tím, že dýchá.
Je nepříjemné, že tato teorie nepřipouští to, že se klima na Zemi
neustále mění a měnilo i v dobách, kdy na Zemi neexistoval život a
tedy žádný živý organizmus nemohl mít vliv na střídání teplých a
studených (ledových) epoch.
Přehřát klima na Zemi není tak jednoduché, jak "teorie globálního oteplování"
hlásá, protože ve vesmíru panuje teplota kolem -270,15°C to je 3 °K !!!!
Nyní vidíme, že je to obrovský zázrak, že život na Zemi nezanikl - nezmrzl v
v epochách nízkých teplot a právě teploty nad bodem mrazu jsou pro život na
Zemi zásadní.
Přehřátí klimatu můžeme přirovnat k situaci, kdy v zimním období se pokoušíme
vyhřát místnost na +25°C při venkovní teplotě -15°C při otevřených oknech!
Vidíme, že člověk na změnu klimatu má zatím nepatrný vliv a regulovat
teplotu v rozmezí desetiny stupně Celsia není tak snadné, jak by si mnozí přáli.
Nicméně odpovědnost za pořádek kolem sebe a vztah k životnímu
prostředí musíme mít všichni a hodně pro to uděláme recyklací odpadu
a ekonomickým stylem života.
Klima se za posledních 2000 let soustavně ochlazuje, dokazují vědci
http://www.novinky.cz/veda-skoly/272921-klima-se-za-poslednich-2000-let-soustavne-ochlazuje-dokazuji-vedci.html
V době před zhruba 56 miliony lety zaznamenala planeta prudký teplotní výkyv. Oteplilo se až o pět stupňů a obsah oxidu uhličitého v atmosféře stoupl v průběhu pouhých 10 tisíc let až dvaapůlnásobně.
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/radim-tolasz.php?itemid=11330
Editace: 1350892030
Počet článků v kategorii: 364
Url:je-elektromobil-ekologictejsi-nez-klasicky-automobil-id-285