Řetězy na kolo měření kdy řetěz měnit rychlospojky kleště nýtovačka pračky maziva rady nápady
Měření délky řetězu provádět při +18°C
Na dlouhé, skupinové cyklovýlety není na škodu, když někdo veze s sebou rychlospojky na řetěz, 20 článků náhradního řetězu, či celý řetěz, kleště na rozpojení/spojení řetězu a nýtovačku řetězu na kolo.
Pokud udržujete řetěz v čistotě, najedete na něj v průměru 6 x více kilometrů, jako na zablácený, nemazaný řetěz.
Neřadit rychlosti pod zátěží - lépe zařadit správný převod před stoupáním, či při dostatečné setrvačné rychlosti, než ve stoupání pod obrovským tahem na řetěz, který lze takto zničit za jedno přehození rychlosti.
Příliš velké rozdíly směru převodových kol natahují řetěz. Ideální by bylo, kdyby řetěz z přední rozety směřoval přímo na určité kolečko na zadní rozetě.
Pokud udržujete řetěz v čistotě, najedete na něj v průměru 6 x více kilometrů, jako na zablácený, nemazaný řetěz.
Neřadit rychlosti pod zátěží - lépe zařadit správný převod před stoupáním, či při dostatečné setrvačné rychlosti, než ve stoupání pod obrovským tahem na řetěz, který lze takto zničit za jedno přehození rychlosti.
Příliš velké rozdíly směru převodových kol natahují řetěz. Ideální by bylo, kdyby řetěz z přední rozety směřoval přímo na určité kolečko na zadní rozetě.
Měření délky řetězu provádět při pokojové teplotě.
Řetěz rozpálený od slunce na +50°C bude delší vlivem tepelné roztažnosti materiálu - dilatace!
Zcela nový řetěz, rozpálený od slunce, vykazoval při měření rozměr, kdy je třeba řetěz vyměnit, proto je nutno měřit délku řetězu za pokojové teploty.
Zcela nový řetěz, rozpálený od slunce, vykazoval při měření rozměr, kdy je třeba řetěz vyměnit, proto je nutno měřit délku řetězu za pokojové teploty.
Na měření opotřebení řetězu používat měrky k tomu určené
Nejlépe je zakoupit si měrku na měření délky řetězu, mírně zatlačit na pedál, aby se řetěz napnul a zasunout měrku. Výborné jsou měrky s několika zuby, které časem zapadají níž a niž. Pokud zapadne na předposlední zub, je třeba řetěz neprodleně vyměnit.Měření posuvným měřítkem
Vyžaduje určité znalosti, ale je velmi přesné - navíc, posuvné měřítko/šuplera, se v domě určitě využije na měření např. průměru šroubů, vrtáku atd. Maximální hodnota mezi 12 válečky řetězu kola je 132,6 mm.Při roztahování posuvného měřítka dbát na to, aby řetěz byl mírně napnut, tedy, aby neměl již žádnou vůli. Není třeba vyvinout velkou silu. Jakmile již cítím, že posuvné měřítko již napnulo řetěz a nelze posunout dál, tak odečtu hodnoty. Dbát na to, aby hroty posuvného měřítka se dotýkaly středů válečků řetězu a nesjely na jejich okraj do štěrbinky, kde by naměřily větší hodnotu.
Na obrázku níže lze odečíst z posuvného měřítka hodnotu 132,6 mm mezi 12 válečky řetězu. Řetěz již je nutno vyměnit.
Výměna řetězu na kole
Výměnu řetězu jé nejlépe svěřit servisu kol. Tam už vědí jaký řetěz pro daný typ kola bude nejvhodnější.
Dále servis proměří zuby ozubených koleček, jestli nejsou opotřebované, aby nezničily kvalitní nový řetěz,
jehož cena se pohybuje okolo 40 euro / 1 000 korun.
Výměna řetězu svépomocí
Je třeba si ověřit, jaký řetěz je na kole, nebo bude pro něj nejvhodnější. Elektrokola potřebují kvalitní řetězy, které se tak nevytahují. Jsou dražší, ale kvalitnější. Počet převodů (koleček) na přední a zadní rozetě hraje roli a délka řetězu, proto je lepší vše svěřit servisu. Také je třeba zakoupit rychlospojku na řetěz, pokud není součástí balení nového řetězu. Ještě bude zapotřebí nýtovačka řetězu (pokud starý řetěz není spojen rychlospojkou. A kleště na rychlospojky (lze stlačit válečky i pomocí úzkých kleští, které vlezou do mezer řetězu).Práce se provádí v místnosti, či nad plochou (plechovou vanou), kde lze nalézt případně vypadnuté součásti!
Pokud je na starém řetězu rychlospojka, rozpojí se kleštěmi na rychlospojky, nebo pomocí tenkých kleští.
Kleště na rychlospojky slouží jak k rozpojení staré spojky, tak ke zmáčknutí/zajištění nové rychlospojky
Pokud na řetězu není použita rychlospojka, je třeba řetěz rozpojit nejlépe pomocí nýtovačky či jinak vytlačit jeden čep z řetězu.
Pravý šroub s dutinou, se vyšroubuje až na rovinu se základním čelem, řetěz se pak opře o základní čelo nýtem na jeho dutin, mírně se přitáhne levým šroubem s dříkem tak, aby dřík tlačil na střed nýtu - pak se mírně dotáhne pravý šroub s dutinou, aby podepřel oko řetězu a může se začít vytláčet nýt do dutiny podpěrného šroubu. Dutinu je dobré na konci přelepit izolepou, pokud bude nýt ještě na něco potřeba - lépe se pak hledá, než když vypadne na zem.
Délka nového řetězu na kolo
Pokud starý řetěz fungoval správně, pak stačí spočítat jeho čepy a nový řetěz zkrátit na tuto hodnotu. Pozor! Pokud na starém řetězu nebyla rychlospojka a na novém bude, tak započítat i rychlospojku - tedy nový řetěz bude o jeden segment kratší než původní, protože jej nahradí rychlospojka. Pokud si nejsem jist, požádám o pomoc servis.Na obrázku rozpojení/zkrácení řetězu pomocí nýtovačky přímo na cyklo-výletu
Řetěz dosedá na čelo nýtovačky, dříkem se zatlačí na nýt, pak se dotáhne spodní šroub s dutinou, aby podepřel řetěz pod nýtem a dokončí se vytlačení nýtu šroubem s dříkem/tyčinkou jako u svěráčku. Oprava byla prováděna přímo na cyklovýletu.
Praní řetězu - pračky, myčky řetězů
Pračky řetězů (anglicky: Cyclone Bicycle Chain Scrubber / Bicycle Chain Cleaning Set) jsou spíše nouzovým řešením, protože mohou roznést písek po celém řetězu, ale vyčistí také převodníky, kazetu, přehazovačku.Nejlépe je řetěz sundat zcela z kola a vyprat jej v plechové krabici
v technickém benzínu od hrubých mastnot a nečistoy, vylít znečistěný roztok do petláhve a
dále prát v přípravcích tomu určených (CYKLOSTAR čistící prostředek), nejlépe v horké vodě, kdy dojde k odmaštění zbytků po prvním praní.
Nakonec, po vysušení, řetěz ještě vyprat v lihu pro dokonalé odstranění mastnoty z pórů kovu a zbytků odmašťovače.
Řetěz řádně vysušit, nasadit, namazat nejlépe přípravkem, který neváže na sebe tolik prachu a nečistot, jako minerální oleje.
Například Progold Pro Link Chain Lube 120ml olej, nebo Muc-Off Dry lube 120ml.
Pokud řetěz nelze sundat, nebo by to bylo problematické, stačí sundat kryt řetězu, stáhnout jej z velké rozety a postupně promývat v krabici s technickým benzínem.
Znečistěné kapaliny likvidovat dle platných zákonů!
Na obrázku myčka řetězu na kolo - balení obsahuje navíc sadu kartáčů.
Date: 21.06.2021 - 10:55
10LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Jedná se o kola udržovaná dle návodu výrobce, střední a vyšší třídy.
Řetěz
2 až 6 let, nebo 2 až 6 000 km.
U pedálového motoru je řetěz více namáhán a je třeba je měnit dříve, tedy i po 1 000 km.
Pláště kol
2 až 6 000 km / zhruba 3 roky.
Baterie - kapacita nad 70%
3 až 6 let, nebo 1 000 nabíjecích cyklů - liší se dle údajů výrobce.
Elektromotory
5 000 km v zadním náboji kola a až 20 000 km pedálový motor.
Brzdy 2 až 5 000 km
Špalky u ráfkových brzd 1 až 3 000 km.
Destičky u kotoučových brzd až 6 000 km.
Rám 3 až 10 let
Rám až 10 000, ale i více pokud se jezdí jen po kvalitních silnicích.
Rám je třeba kontrolovat po každé náročnější jízdě a pokud došlo k jeho poškození, je lepší koupit nové kolo, popřípadě reklamovat rám, pokud je v záruce.
Častý problém je, že sedlovka - sedlová trubka je příliš vysunutá nad svár rámu, drží jen na kousíčku v trubce rámu a roztrhne trubku rámu.
Tabulka životnosti některých komponent elektrokola:
Date: 10.07.2021 - 07:27
Jakou stranou se lepí záplata k duši
Přečíst návod, mělo by to tam být napsáno, nebo vyobrazeno!Pokud není z návodu zřejmé, kterou stranou se má záplata přilepit k duši
Většina záplat má z jedné strany hliníkovou folii. Ta se odlepí a na tuto plochu se pak nanese lepidlo.Pokud nemá hliníkovou folii, ale jen plastovou, tak se lepí tou stranou, která nemá na sobě průhlednou folii podobnou celofánu.
Pokud je jen jedna strana záplaty kryta neprůhlednou folií, pak je to právě tato strana, kde se bude nanášet lepidlo po odstranění této folie.
Návod radí sejmout alobal a touto stranou přiložit na díru, jejíž okolí bylo potřeno lepidlem. Lepidlo se nechá asi minutu zavadnout a teprve pak se přiloží záplata. Plastová průhledná folie se sundá až po přilepení záplaty. Nakonec povrch záplaty posypat křídou, aby se nelepila na plášť
Průhledná folie bývá nahoře a sundává se až po přilepení záplaty
Date: 21.01.2022 - 15:28
Nosiče kol rady nápady
Nosiče kol slouží pro přepravu jízdních kol a tím kola nezabírají prostor ani pro posádku, ani pro zavazadla.Pozor! Nejdříve vyzkoušejte, zda zvednete kolo, které budete přepravovat na střešním nosiči, nad hlavu. Elektrokolo bez baterie váží více jak 20 kg, ale může dosahovat libovolné váhy a pak jej již nezvednete na střechu auta, když bude vážit např. 120 kg. Pokud kolo nezvednete na střechu auta, je třeba uvažovat o zadním nosiči, či dokonce o přívěsném vozíku pro více kol. Také si ověřte, zda se šířka pláště vejde do lišt pro kola! Existují půjčovny nosičů kol, lze si vyzkoušet, který nosič bude nejvhodnější.
Nosiče kol na střechu auta - nejvíce prodávané ALE nevhodné pro těžší elektrokola
Umožňují přepravit až 4 kola, která můžeme uzamknout. Kola se na střeše téměř neušpiní. Nevýhodou je vyšší spotřeba paliva a zhoršené jízdní vlastnosti hlavně za větru, či zhoršená průjezdnost pod stromy atd. Kupujte od osvědčené výrobce a vsaďte na kvalitu. Pro každé kolo lze pořídit jen jeden nosič.Výhody a nevýhody
- Pojmou až 4 kola
- Kola se neušpiní nečistotami od silnice
- Skladnost
- Jsou nejlevnější
- Nosiče lze používat i při změně auta
- Sklon k neuróze, i když jedete bez kol, tak se díváte, jestli projedete a nezavadíte koly o něco nad Vámi
- Obtížnější manipulace s koly ve výšce - elektrokola jsou stále těžší a těžší, ne každý je zvládne zvednout na střechu vozidla
- Nemožnost parkování v garáži s nízkým vjezdem - futry vrat, či stropem
- Vyšší spotřeba vozu a horší jízdní vlastnosti
Nosiče na tažné zařízení - zaměřeno na pohodlí
Umožňují pohodlnou manipulaci s koly. Lze je sklopit i s koly a otevřít zadní dveře!Oblíbená značka: BUZZRACK Scorpion, nebo THULE
Musíte mít na autě tažné zařízení. Kola se více znečišťují od prachu ze silnic, přes kola je horší výhled dozadu.
Výhody a nevýhody
- Pojmou až 4 kola
- Jednoduchá montáž nosiče
- Snadná montáž i demontáž kol a manipulace s nimi
- Funkce sklopení - jednoduchý přístup
- Nosič lze používat i při změně auta
- Auto musí být vybaveno tažným zařízením
- Kola někdy přesahují do stran vozidlo - je třeba na to dát pozor jak při jízdě, tak při parkování
- Omezený výhled dozadu
- Kola jsou náchylnější k ušpinění hlavně za deštivého počasí, kdy je rozstřikovaná špína strhávána za záď vozidla
- Vyšší pořizovací cena
- Nutnost pořídit třetí SPZ
Nosiče na páté dveře - nejlevnější řešení
Nosiče na páté dveře jsou levné, ale zpravidla jen pro 3 kola. Nemají příliš velký vliv na aerodynamiku nebo spotřebu - kola jsou schována za vozidlem. Berte v úvahu omezený výhled vzad a se stížený, nebo nemožný přístupem do zavazadlového prostoru. Tyto typy nejsou vhodné například na sedany a je třeba se poradit s odborníkem.Výhody a nevýhody
- Uvezou zpravidla až 3 kola
- Není nutné kola sundávat před vjezdem do garáže, pokud kola nepřečnívají tak, že by vadila při vjezdu.
- Nízká cena
- Špatný, nebo nemožný přístup do zavazadlového prostoru
- Omezený výhled vzad
- Nejsou vhodné pro každý typ vozu
- Kola se velmi špiní při jízdě za špatného počasí, či prašných cestách vlivem strhávání a víření vzduchu za vozidlem
Date: 18.06.2021 - 09:03
Jak správně nabíjet elektrokolo
Důsledně dodržovat návod k zařízení.Pokud nemohu sehnat návod, tak níže na odkaze je video, které popisuje, co se stane, když se připojí nejdříve nabíječka k baterii a až pak do sítě - ozve se lupnutí a zajiskří se z konektoru u baterie, což není dobré.
Proto autor videa doporučuje nejdříve připojit nabíječku k síti a až pak zasunout konektor nabíječky do baterie, ALE nadřazeny jsou pokyny výrobce zařízení v manuálu.
Video - nabíjení baterie - postup
Date: 23.08.2021 - 20:47
Motor uprostřed
Motor nemá teoreticky žádná omezení co do velikosti a výkonu, pokud to vydrží části kola, nebo to umožňuje platný zákon.Kolo tak může být robustní, pro ty nejtěžší podmínky a největší výkony.
Kolo je dobře vyvážené.
Nevýhody:
Řetěz kola je natahován, protože motor roztáčí zadní kolo přes řetěz.
Motory mají tendenci s přehřívat díky většímu výkonu.
Výměna motoru je složitá, pokud se nejedná o kit - přestavbu dodatečně montovaného motoru.
Při jízdě za mokra na motor neustále stříká bláto.
Motor v zadním kole
Rám nemusí mít štangli - zpevňující přepážku a proto je motor v zadním kole vhodný pro lidi, co mají zdravotní problémy s nasedáním na kolo se štanglí.Motor lze snadno vyměnit a je mnohem levnější než pedálový motor. Nevýhodou je, že má nižší životnost - zhruba 5 až 15 000 km.
Kolo je určeno pro města a kvalitní silnice, kde nehrozí prolomení rámu.
Řetěz kola je natahován minimálně, protože motor roztáčí zadní kolo přímo, aniž by k tomu potřeboval řetěz.
Motor v předním kole
Vhodný pro rekonstrukce starších kole, která uživatel chce elektrifikovat.Kolo je určeno pro města a kvalitní silnice, kde není třeba silný motor.
Řetěz kola je natahován minimálně, protože motor roztáčí přední kolo přímo, aniž by k tomu potřeboval řetěz.
Date: 28.06.2021 - 17:39
Editace: 18.8.2021 - 21:44
Počet článků v kategorii: 10
Url:retezy-na-kolo-mereni-kdy-menit-rychlospojky-kleste-nytovacka-rady-napady