Osvětlení bicyklů čelovky světla baterie na kolo rady nápady
Odrazky, odrazová sklíčka, šlapátka
Odrazky slouží k tomu, když selže osvětlení, nebo není zapnuto, tak aby řidič viděl, že na vozovce stojí / leží nějaký předmět. přední bílá odrazka (většinou těsně nad blatníkem předního kolazadní červená odrazka (dle BESIP viz odkaz níže, 250-900 mm nad rovinou vozovky) - pokud je výš, tak řidič jedoucí za cyklistou vidí odrazku dříve pokud je cyklista již na kopci a řidič auta ještě na kopec nevyjel - nesmí však být výše, než stanoví předpis (pokud máte odrazku například i na přilbě, tak ta již není součástí výbavy kola, takže kolo musí mít svou vlastní odrazku pro případ, kdy zůstane ležet na vozovce atd.)
Velikost plochy přední a zadní odrazky:
plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm viz odkaz BESIP níže.
To znamená, že čtvercová odrazka musí mít minimálně rozměry 45 x 45 mm, a obdélníková 40 x 50 mm.
Kruhová odrazka, která má minimální požadovanou plochu 2000 mm2 má průměr 51 mm.
oranžové odrazky (z obou stran obou pedálů - bývaly i žluté)
oranžové nebo reflexní odrazky v pletení předního, zadního nebo obou kol (a to minimálně jedna z obou stran - prodávají se i návleky na špice, které taky výborně odráží světlo a to ze všech směrů, protože jsou kulaté)
na nosič si mnoho cyklistů dává samo upínací reflexivní pásky, které byly původně určeny na rukávy oděvu. Tyto pásky si také obepínají kolem trubek kostry kola.
viz BESIP povinná výbava jízdního kola
Základní osvětlení přední a čelovka
Ve předu bílé světlo, používám se 4 tužkovými AAA články + záložní baterie!Buď pevně přišroubované, nebo na jednoduchý uzávěr na řidítka, takže světlo lze snadno odmontovat a použít jako klasickou svítilnu.
4 AAA články se mi jeví u hlavního předního světla jako minimum. Často, hlavně za chladného počasí slabší napájení mělo značný vliv na výkon světla.
Čelovku vozívám také s sebou, protože pomůže při opravě kola v noci. Dále svítí tam, kam se dívám - otáčím hlavu. Někdy ji používám místo hlavního světla na polních cestách a hlavní světlo si šetřím na silnice s motorovými vozidly.
Čelovka Fenix HM65R je sice pro mnohé drahá (2 000 korun), ale zase funguje jak má. Problém u levných čelovek byl, že odcházely diody, ale hlavně přestaly svítit, pak zase chvíli svítily a to není nic příjemného, protože oči než si zvyknou na šero, či tmu tak už je neštěstí hotové a cyklista se může pěkně dolámat.
Čelovku lze zakoupit na bike-eshop.cz/celovka-fenix-hm65r viz obrázek níže

V nouzi výborně posloužila i svítilna ANSMANN X20 za 150 korun připevněná zavařovací gumou k řidítkám
ANSMANN svítilna překvapila svou robustností a spolehlivostí za nízkou cenu.
Zadní osvětlení
Používám osvětlení minimálně se 2 tužkovými bateriemi AAA. Mám ještě záložní, které použiji při poruše stacionárního, pevně namontovaného světla. Náhradní baterie, pokud nemám záložní světlo, jsou nutností. Některé čelovky mají i zadní červené světlo, které je vidět řidičem dříve, v případě zvlněného terénu viz obrázek.Červené světlo na zadní straně přilby již řidič vidí a může se včas připravit - světlo na blatníku bicyklu ještě nemá možnost vidět.

Nouzové osvětlení - žabky blikačky
To jsou světýlka, co se připnou na řidítka (bílé), či sedlovou trubku (zadní červené) pomocí gumky, která je součástí světýlka.Protože mají knoflíkové baterie, tak ta vydrž svícení je nízká (v zimě pohasnou po několika minutách ne-li do minuty) - intenzita světla je také nedostačující.
Nicméně jsou lehké a jako nouzové řešení mohou posloužit (lepší, než vůbec nic).
Tyto žabky byly zakoupeny na bezva-slevy.cz/bezpecnostni-2x-led-svetla-na-kolo-2ks/

Baterie
Baterie používám dobíjecí, ale kvalitní alkalické nejsou vůbec špatná volba, pokud jezdím se světlem jen 30 minut denně.Date: 31.03.2021 - 13:45
20LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Vrtačka dnes slouží nejen k vrtání otvorů, ale
i k broušení, leštění, dlabání, sekání, škrábání, šroubování
a k mnoha dalším činnostem.
Na krátkodobé používání je velmi vhodné si patřičné nářadí půjčit v půjčovně.
Mají tam profesionální verze, se kterými se pracuje většinou mnohem lépe,
než s verzemi pro hobby používání.
Pokud jste se přesto rozhodly, že si vrtačku koupíte, musíte si ujasnit na co jí budete používat.
- vrtání do zdiva, betonu
- dlabání, sekání, škrábání
- mohu používat připojení ke zdroji energie kabelem, nebo je nutno míti akumulátor
- stačí mi vrtačka bez vlastního pohonu - tedy budu otáčet vřetenem pomocí kliky rukou (je třeba obě ruce na držení vrtačky)
- míchání barev, malty, směsí
Aku akumulátorové vrtačky
+ nejste závislí na délce kabelu
+ můžete vrtat jednou rukou
+ jsou lehké
+ možnost i přiklepu ale jen u určitých typu pro vrtání do tvrdých materiálů
+ otáčky až 3200/min bez zatížení
+ napětí až 20V (čím větší napětí, tím větší výkon a mnohdy i výdrž baterie pracovat na jedno nabití)
+ velké množství příslušenství
+ regulace otáček
+ regulace kroutícího momentu
+ pravý a levý chod
+ příklep (nemá každý typ, je třeba si to ověřit)
- nutnost dobíjet baterie
SDS vrtací kladiva
Mají SDS (Self Direct System - rychlo upínací systém, který brání protáčení vrtáku ve skličidle - upínacím zařízení).
SDS vrtací kladivo je ideální pro vrtání do zdiva a betonu, tedy na těžší práce nejen v domácnosti.
Systém funkce příklepu - kladiva klepe hřídel s vrtákem při jeho otáčení, což vrtáku umožní procházet hustšími a tvrdšími materiály.
Tuto funkci lze vypnout a pak stroj pracuje jako vrtačka do měkčích materiálů.
Dále lze vypnout rotaci a zapnout pouze funkci kladiva - vyměnit vrták za sekáč a stroj se vám změní v malou zbiječku.
Sekáčem pak můžete tvořit drážky pro elektrické kabely, sekat cihly, odsekávat obklady, či kousky betonu.
Velká odolnost SDS vrtacího kladiva z něj činí stroj pro nejtěžší práce v domácnosti.
Výhody kladiva - vrtačky SDS:
• může být napájeno pomocí kabelu, ale i akumulátorem
• výkon až 1500W (napájecí kabel) nebo 24V (bezdrátový)
• otáčky bez zatížení až 1500 ot./min
• počet úderů kladiva až 6200 kmitů / min
Vrtačky s příklepem
Mají obdobné použití jako vrtací kladiva, ale na méně náročnější práce.
Mohou mít také upínání SDS, kdy nedochází k proklouznutí nástroje v skličidle - kleštině.
Výkon mají do 1100W.
Většinou nelze použít příklep samostatně, ale pouze jen při vrtání.
To je hlavní rozdíl mezi vrtačkou s příklepem a vrtacím kladivem.
Nejlepší - nejoblíbenější značky vrtaček a vrtacích kladiv
Bosch
DeWalt
Hitachi
Hecht (hobby a střední třídy - rozumná cena)
JCB
Mac Allister
Makita
Parkside (většinou v marketu Lidl - hobby - slušná cena)
Ryobi
Stanley
i k broušení, leštění, dlabání, sekání, škrábání, šroubování
a k mnoha dalším činnostem.
Na krátkodobé používání je velmi vhodné si patřičné nářadí půjčit v půjčovně.
Mají tam profesionální verze, se kterými se pracuje většinou mnohem lépe,
než s verzemi pro hobby používání.
Pokud jste se přesto rozhodly, že si vrtačku koupíte, musíte si ujasnit na co jí budete používat.
- vrtání do zdiva, betonu
- dlabání, sekání, škrábání
- mohu používat připojení ke zdroji energie kabelem, nebo je nutno míti akumulátor
- stačí mi vrtačka bez vlastního pohonu - tedy budu otáčet vřetenem pomocí kliky rukou (je třeba obě ruce na držení vrtačky)
- míchání barev, malty, směsí
Aku akumulátorové vrtačky
+ nejste závislí na délce kabelu
+ můžete vrtat jednou rukou
+ jsou lehké
+ možnost i přiklepu ale jen u určitých typu pro vrtání do tvrdých materiálů
+ otáčky až 3200/min bez zatížení
+ napětí až 20V (čím větší napětí, tím větší výkon a mnohdy i výdrž baterie pracovat na jedno nabití)
+ velké množství příslušenství
+ regulace otáček
+ regulace kroutícího momentu
+ pravý a levý chod
+ příklep (nemá každý typ, je třeba si to ověřit)
- nutnost dobíjet baterie
SDS vrtací kladiva
Mají SDS (Self Direct System - rychlo upínací systém, který brání protáčení vrtáku ve skličidle - upínacím zařízení).
SDS vrtací kladivo je ideální pro vrtání do zdiva a betonu, tedy na těžší práce nejen v domácnosti.
Systém funkce příklepu - kladiva klepe hřídel s vrtákem při jeho otáčení, což vrtáku umožní procházet hustšími a tvrdšími materiály.
Tuto funkci lze vypnout a pak stroj pracuje jako vrtačka do měkčích materiálů.
Dále lze vypnout rotaci a zapnout pouze funkci kladiva - vyměnit vrták za sekáč a stroj se vám změní v malou zbiječku.
Sekáčem pak můžete tvořit drážky pro elektrické kabely, sekat cihly, odsekávat obklady, či kousky betonu.
Velká odolnost SDS vrtacího kladiva z něj činí stroj pro nejtěžší práce v domácnosti.
Výhody kladiva - vrtačky SDS:
• může být napájeno pomocí kabelu, ale i akumulátorem
• výkon až 1500W (napájecí kabel) nebo 24V (bezdrátový)
• otáčky bez zatížení až 1500 ot./min
• počet úderů kladiva až 6200 kmitů / min
Vrtačky s příklepem
Mají obdobné použití jako vrtací kladiva, ale na méně náročnější práce.
Mohou mít také upínání SDS, kdy nedochází k proklouznutí nástroje v skličidle - kleštině.
Výkon mají do 1100W.
Většinou nelze použít příklep samostatně, ale pouze jen při vrtání.
To je hlavní rozdíl mezi vrtačkou s příklepem a vrtacím kladivem.
Nejlepší - nejoblíbenější značky vrtaček a vrtacích kladiv
Bosch
DeWalt
Hitachi
Hecht (hobby a střední třídy - rozumná cena)
JCB
Mac Allister
Makita
Parkside (většinou v marketu Lidl - hobby - slušná cena)
Ryobi
Stanley
Graf závislosti ztráty kapacity na procentu nabití, teplotě.
Délka skladování je 12 měsíců.
Z grafu vidíme, že k největší ztrátě kapacity došlo při skladovací teplotě +60°C a
plném nabití akumulátoru. Baterie byla po roce skladování nepoužitelná.
Naopak, nejmenší ztráta kapacity byla zaznamenána při skladovací teplotě 0°C a
40% nabití.
Skladovat nutno na suchém místě, jinak dojde k oxidaci konektorů a baterie nebude
fungovat.
Délka skladování je 12 měsíců.

Z grafu vidíme, že k největší ztrátě kapacity došlo při skladovací teplotě +60°C a
plném nabití akumulátoru. Baterie byla po roce skladování nepoužitelná.
Naopak, nejmenší ztráta kapacity byla zaznamenána při skladovací teplotě 0°C a
40% nabití.
Skladovat nutno na suchém místě, jinak dojde k oxidaci konektorů a baterie nebude
fungovat.
Problémy s vypínačem - přepínačem otáček
Na novém zařízení se projevila závada, že nebylo možno přepínat směr otáček.Přepínače bylo možno zasunout jen do neutrální polohy, nebo polohy dotahování.
Tlakem palce i značnou silou, nebylo možno přepínač zatlačit do polohy pro povolování.
Přepínačem bylo přepínáno asi 100x, aby se trošku rozchodil. Pak šroubovákem do vybrání v spodní části přepínače bylo zapáčeno přes tělo utahováku a přepínač se podařilo vysunout do polohy povolování. Páčení je třeba vykonat s maximálním citem - není to pro nešikovné, tam je lepší volba raději výrobek reklamovat. Následně ještě bylo nutno toto několikrát opakovat, až se přepínač rozchodil.
Postup obrázky:



Date: 07.04.2022 - 12:40
Akumulátory li-ion - lithiové baterie
Čtěte instrukce od výrobce, pokud je však nemáte,
zde je několik všeobecných údajů.
3,6V - jmenovité napětí článku (např. když je na akumulátoru údaj
14,4V, pak bude akumulátor obsahovat patrně 4 články )
3,0 až 4,2V - doporučené provozní napětí článku
4,0 až 4,3V - maximální nabíjecí napětí článku (plné nabití 4,3V může již poškodit článek, proto nabíjet max na 4,2V)
2,5 - minimální pracovní napětí článku
2,3V - podvybíjení článku
8% - samovybíjení za měsíc (řídící elektronika spotřebovává část z tohoto procenta)
63,5°C - maximální teplota článku
3,5V - skladovací napětí článku, je třeba kontrolovat
+45°C - skladovací teplota max 3 měsíce
+20°C - skladovací teplota po 6 měsíců
3,0V - doporučeno neklesat pod toto napětí článku,
životnost v nabíjecích cyklech se prodlouží 3x oproti vybíjení až na 2,5V
Pokud dojde k úplnému vybití akumulátoru, je doporučeno nejpozději do
24 hodin provést znovu nabití jinak hrozí nevratné poškození článků.
Životnost Li-Ion akumulátorů
500 cyklů při plném vybíjení na hodnotu 2,5V na článek
1 500 a více cyklů při vybíjení na 3,0V na článek (zhruba by měla baterii být nabitá ještě na 30% kapacity, když jí znovu dáváte nabít)
Akumulátor stárne, i když se nepožívá a nabíjecích cyklů je minimum, proto jeho životnost se udává 5 až 7 let.
Hlavní příčiny poruchy Li-Ion akumulátoru
Repase akumulátorů
V odborném servise Vám vymění vadné články.
Hlídejte si však stáří baterie, protože u akumulátorů provozovaných 5 a více let,
může být elektronika již v špatném stavu a pak budete muset do
servisu za několik týdnů znovu.
Paměťový efekt Li-Ion akumulátory - baterie
Paměťový efekt se u akumulátorů neobsahujících kadmium neobjevuje -
tedy Li-Ion baterie paměťovým efektem netrpí.
ALE někteří výrobci doporučují jednou za rok vybít baterii až na mez,
kdy elektronika vypne baterii od spotřebiče.
Výrobce uvádí, že je to třeba pro kalibraci zařízení, které hlídá krajní
meze nabití a vybití akumulátoru.
Čtěte instrukce od výrobce, pokud je však nemáte,
zde je několik všeobecných údajů.
3,6V - jmenovité napětí článku (např. když je na akumulátoru údaj
14,4V, pak bude akumulátor obsahovat patrně 4 články )
3,0 až 4,2V - doporučené provozní napětí článku
4,0 až 4,3V - maximální nabíjecí napětí článku (plné nabití 4,3V může již poškodit článek, proto nabíjet max na 4,2V)
2,5 - minimální pracovní napětí článku
2,3V - podvybíjení článku
8% - samovybíjení za měsíc (řídící elektronika spotřebovává část z tohoto procenta)
63,5°C - maximální teplota článku
3,5V - skladovací napětí článku, je třeba kontrolovat
+45°C - skladovací teplota max 3 měsíce
+20°C - skladovací teplota po 6 měsíců
3,0V - doporučeno neklesat pod toto napětí článku,
životnost v nabíjecích cyklech se prodlouží 3x oproti vybíjení až na 2,5V
Pokud dojde k úplnému vybití akumulátoru, je doporučeno nejpozději do
24 hodin provést znovu nabití jinak hrozí nevratné poškození článků.
Životnost Li-Ion akumulátorů
500 cyklů při plném vybíjení na hodnotu 2,5V na článek
1 500 a více cyklů při vybíjení na 3,0V na článek (zhruba by měla baterii být nabitá ještě na 30% kapacity, když jí znovu dáváte nabít)
Akumulátor stárne, i když se nepožívá a nabíjecích cyklů je minimum, proto jeho životnost se udává 5 až 7 let.
Hlavní příčiny poruchy Li-Ion akumulátoru
- - přebíjení akumulátoru
- - vybíjení pod kritickou mez
- - oxidace kontaktů čidel, elektroniky (baterii skladujte v suchu)
- - poškození jednoho článku (elektronika nedovolí požívání a někdy dokonce i nabíjení akumulátoru)
- - přehřívání akumulátoru (zkuste používat akumulátor s větší kapacitou, či s možností většího proudového zatížení)
- - přehřívání při nabíjení (používejte nabíječku určenou výrobcem, nebo s menším nabíjecím proudem)
Repase akumulátorů
V odborném servise Vám vymění vadné články.
Hlídejte si však stáří baterie, protože u akumulátorů provozovaných 5 a více let,
může být elektronika již v špatném stavu a pak budete muset do
servisu za několik týdnů znovu.
Paměťový efekt Li-Ion akumulátory - baterie
Paměťový efekt se u akumulátorů neobsahujících kadmium neobjevuje -
tedy Li-Ion baterie paměťovým efektem netrpí.
ALE někteří výrobci doporučují jednou za rok vybít baterii až na mez,
kdy elektronika vypne baterii od spotřebiče.
Výrobce uvádí, že je to třeba pro kalibraci zařízení, které hlídá krajní
meze nabití a vybití akumulátoru.
Čím tvrdší materiál, tím menší otáčky.
Výpočet:
Jak počítám otáčky vrtáku za minutu
otáčky za minutu = řezná rychlost v mm / obvod vrtáku v mm
Obráběný materiál je Nástrojová ocel
Řezná rychlost 24 metrů za minutu
Obráběný materiál je hliník, plasty
Řezná rychlost 61 metrů za minutu
Obráběný materiál je dřevo
Řezná rychlost 91 metrů za minutu

Výpočet:
Jak počítám otáčky vrtáku za minutu
otáčky za minutu = řezná rychlost v mm / obvod vrtáku v mm
Obráběný materiál je Nástrojová ocel
Řezná rychlost 24 metrů za minutu

Obráběný materiál je hliník, plasty
Řezná rychlost 61 metrů za minutu

Obráběný materiál je dřevo
Řezná rychlost 91 metrů za minutu

Editace: 5.4.2021 - 11:16
Počet článků v kategorii: 20
Url:osvetleni-bicyklu-celovky-svetla-baterie-na-kolo-rady-napady