Osvětlení bicyklů čelovky světla baterie na kolo rady nápady
Odrazky, odrazová sklíčka, šlapátka
Odrazky slouží k tomu, když selže osvětlení, nebo není zapnuto, tak aby řidič viděl, že na vozovce stojí / leží nějaký předmět. přední bílá odrazka (většinou těsně nad blatníkem předního kolazadní červená odrazka (dle BESIP viz odkaz níže, 250-900 mm nad rovinou vozovky) - pokud je výš, tak řidič jedoucí za cyklistou vidí odrazku dříve pokud je cyklista již na kopci a řidič auta ještě na kopec nevyjel - nesmí však být výše, než stanoví předpis (pokud máte odrazku například i na přilbě, tak ta již není součástí výbavy kola, takže kolo musí mít svou vlastní odrazku pro případ, kdy zůstane ležet na vozovce atd.)
Velikost plochy přední a zadní odrazky:
plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm viz odkaz BESIP níže.
To znamená, že čtvercová odrazka musí mít minimálně rozměry 45 x 45 mm, a obdélníková 40 x 50 mm.
Kruhová odrazka, která má minimální požadovanou plochu 2000 mm2 má průměr 51 mm.
oranžové odrazky (z obou stran obou pedálů - bývaly i žluté)
oranžové nebo reflexní odrazky v pletení předního, zadního nebo obou kol (a to minimálně jedna z obou stran - prodávají se i návleky na špice, které taky výborně odráží světlo a to ze všech směrů, protože jsou kulaté)
na nosič si mnoho cyklistů dává samo upínací reflexivní pásky, které byly původně určeny na rukávy oděvu. Tyto pásky si také obepínají kolem trubek kostry kola.
viz BESIP povinná výbava jízdního kola
Základní osvětlení přední a čelovka
Ve předu bílé světlo, používám se 4 tužkovými AAA články + záložní baterie!Buď pevně přišroubované, nebo na jednoduchý uzávěr na řidítka, takže světlo lze snadno odmontovat a použít jako klasickou svítilnu.
4 AAA články se mi jeví u hlavního předního světla jako minimum. Často, hlavně za chladného počasí slabší napájení mělo značný vliv na výkon světla.
Čelovku vozívám také s sebou, protože pomůže při opravě kola v noci. Dále svítí tam, kam se dívám - otáčím hlavu. Někdy ji používám místo hlavního světla na polních cestách a hlavní světlo si šetřím na silnice s motorovými vozidly.
Čelovka Fenix HM65R je sice pro mnohé drahá (2 000 korun), ale zase funguje jak má. Problém u levných čelovek byl, že odcházely diody, ale hlavně přestaly svítit, pak zase chvíli svítily a to není nic příjemného, protože oči než si zvyknou na šero, či tmu tak už je neštěstí hotové a cyklista se může pěkně dolámat.
Čelovku lze zakoupit na bike-eshop.cz/celovka-fenix-hm65r viz obrázek níže
V nouzi výborně posloužila i svítilna ANSMANN X20 za 150 korun připevněná zavařovací gumou k řidítkám
ANSMANN svítilna překvapila svou robustností a spolehlivostí za nízkou cenu.Zadní osvětlení
Používám osvětlení minimálně se 2 tužkovými bateriemi AAA. Mám ještě záložní, které použiji při poruše stacionárního, pevně namontovaného světla. Náhradní baterie, pokud nemám záložní světlo, jsou nutností. Některé čelovky mají i zadní červené světlo, které je vidět řidičem dříve, v případě zvlněného terénu viz obrázek.Červené světlo na zadní straně přilby již řidič vidí a může se včas připravit - světlo na blatníku bicyklu ještě nemá možnost vidět.
Nouzové osvětlení - žabky blikačky
To jsou světýlka, co se připnou na řidítka (bílé), či sedlovou trubku (zadní červené) pomocí gumky, která je součástí světýlka.Protože mají knoflíkové baterie, tak ta vydrž svícení je nízká (v zimě pohasnou po několika minutách ne-li do minuty) - intenzita světla je také nedostačující.
Nicméně jsou lehké a jako nouzové řešení mohou posloužit (lepší, než vůbec nic).
Tyto žabky byly zakoupeny na bezva-slevy.cz/bezpecnostni-2x-led-svetla-na-kolo-2ks/
Baterie
Baterie používám dobíjecí, ale kvalitní alkalické nejsou vůbec špatná volba, pokud jezdím se světlem jen 30 minut denně.Date: 31.03.2021 - 13:45
20LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Čím tvrdší materiál, tím menší otáčky.
Výpočet:
Jak počítám otáčky vrtáku za minutu
otáčky za minutu = řezná rychlost v mm / obvod vrtáku v mm
Obráběný materiál je Nástrojová ocel
Řezná rychlost 24 metrů za minutu
Obráběný materiál je hliník, plasty
Řezná rychlost 61 metrů za minutu
Obráběný materiál je dřevo
Řezná rychlost 91 metrů za minutu
Výpočet:
Jak počítám otáčky vrtáku za minutu
otáčky za minutu = řezná rychlost v mm / obvod vrtáku v mm
Obráběný materiál je Nástrojová ocel
Řezná rychlost 24 metrů za minutu
Obráběný materiál je hliník, plasty
Řezná rychlost 61 metrů za minutu
Obráběný materiál je dřevo
Řezná rychlost 91 metrů za minutu
Vrtačka dnes slouží nejen k vrtání otvorů, ale
i k broušení, leštění, dlabání, sekání, škrábání, šroubování
a k mnoha dalším činnostem.
Na krátkodobé používání je velmi vhodné si patřičné nářadí půjčit v půjčovně.
Mají tam profesionální verze, se kterými se pracuje většinou mnohem lépe,
než s verzemi pro hobby používání.
Pokud jste se přesto rozhodly, že si vrtačku koupíte, musíte si ujasnit na co jí budete používat.
- vrtání do zdiva, betonu
- dlabání, sekání, škrábání
- mohu používat připojení ke zdroji energie kabelem, nebo je nutno míti akumulátor
- stačí mi vrtačka bez vlastního pohonu - tedy budu otáčet vřetenem pomocí kliky rukou (je třeba obě ruce na držení vrtačky)
- míchání barev, malty, směsí
Aku akumulátorové vrtačky
+ nejste závislí na délce kabelu
+ můžete vrtat jednou rukou
+ jsou lehké
+ možnost i přiklepu ale jen u určitých typu pro vrtání do tvrdých materiálů
+ otáčky až 3200/min bez zatížení
+ napětí až 20V (čím větší napětí, tím větší výkon a mnohdy i výdrž baterie pracovat na jedno nabití)
+ velké množství příslušenství
+ regulace otáček
+ regulace kroutícího momentu
+ pravý a levý chod
+ příklep (nemá každý typ, je třeba si to ověřit)
- nutnost dobíjet baterie
SDS vrtací kladiva
Mají SDS (Self Direct System - rychlo upínací systém, který brání protáčení vrtáku ve skličidle - upínacím zařízení).
SDS vrtací kladivo je ideální pro vrtání do zdiva a betonu, tedy na těžší práce nejen v domácnosti.
Systém funkce příklepu - kladiva klepe hřídel s vrtákem při jeho otáčení, což vrtáku umožní procházet hustšími a tvrdšími materiály.
Tuto funkci lze vypnout a pak stroj pracuje jako vrtačka do měkčích materiálů.
Dále lze vypnout rotaci a zapnout pouze funkci kladiva - vyměnit vrták za sekáč a stroj se vám změní v malou zbiječku.
Sekáčem pak můžete tvořit drážky pro elektrické kabely, sekat cihly, odsekávat obklady, či kousky betonu.
Velká odolnost SDS vrtacího kladiva z něj činí stroj pro nejtěžší práce v domácnosti.
Výhody kladiva - vrtačky SDS:
• může být napájeno pomocí kabelu, ale i akumulátorem
• výkon až 1500W (napájecí kabel) nebo 24V (bezdrátový)
• otáčky bez zatížení až 1500 ot./min
• počet úderů kladiva až 6200 kmitů / min
Vrtačky s příklepem
Mají obdobné použití jako vrtací kladiva, ale na méně náročnější práce.
Mohou mít také upínání SDS, kdy nedochází k proklouznutí nástroje v skličidle - kleštině.
Výkon mají do 1100W.
Většinou nelze použít příklep samostatně, ale pouze jen při vrtání.
To je hlavní rozdíl mezi vrtačkou s příklepem a vrtacím kladivem.
Nejlepší - nejoblíbenější značky vrtaček a vrtacích kladiv
Bosch
DeWalt
Hitachi
Hecht (hobby a střední třídy - rozumná cena)
JCB
Mac Allister
Makita
Parkside (většinou v marketu Lidl - hobby - slušná cena)
Ryobi
Stanley
i k broušení, leštění, dlabání, sekání, škrábání, šroubování
a k mnoha dalším činnostem.
Na krátkodobé používání je velmi vhodné si patřičné nářadí půjčit v půjčovně.
Mají tam profesionální verze, se kterými se pracuje většinou mnohem lépe,
než s verzemi pro hobby používání.
Pokud jste se přesto rozhodly, že si vrtačku koupíte, musíte si ujasnit na co jí budete používat.
- vrtání do zdiva, betonu
- dlabání, sekání, škrábání
- mohu používat připojení ke zdroji energie kabelem, nebo je nutno míti akumulátor
- stačí mi vrtačka bez vlastního pohonu - tedy budu otáčet vřetenem pomocí kliky rukou (je třeba obě ruce na držení vrtačky)
- míchání barev, malty, směsí
Aku akumulátorové vrtačky
+ nejste závislí na délce kabelu
+ můžete vrtat jednou rukou
+ jsou lehké
+ možnost i přiklepu ale jen u určitých typu pro vrtání do tvrdých materiálů
+ otáčky až 3200/min bez zatížení
+ napětí až 20V (čím větší napětí, tím větší výkon a mnohdy i výdrž baterie pracovat na jedno nabití)
+ velké množství příslušenství
+ regulace otáček
+ regulace kroutícího momentu
+ pravý a levý chod
+ příklep (nemá každý typ, je třeba si to ověřit)
- nutnost dobíjet baterie
SDS vrtací kladiva
Mají SDS (Self Direct System - rychlo upínací systém, který brání protáčení vrtáku ve skličidle - upínacím zařízení).
SDS vrtací kladivo je ideální pro vrtání do zdiva a betonu, tedy na těžší práce nejen v domácnosti.
Systém funkce příklepu - kladiva klepe hřídel s vrtákem při jeho otáčení, což vrtáku umožní procházet hustšími a tvrdšími materiály.
Tuto funkci lze vypnout a pak stroj pracuje jako vrtačka do měkčích materiálů.
Dále lze vypnout rotaci a zapnout pouze funkci kladiva - vyměnit vrták za sekáč a stroj se vám změní v malou zbiječku.
Sekáčem pak můžete tvořit drážky pro elektrické kabely, sekat cihly, odsekávat obklady, či kousky betonu.
Velká odolnost SDS vrtacího kladiva z něj činí stroj pro nejtěžší práce v domácnosti.
Výhody kladiva - vrtačky SDS:
• může být napájeno pomocí kabelu, ale i akumulátorem
• výkon až 1500W (napájecí kabel) nebo 24V (bezdrátový)
• otáčky bez zatížení až 1500 ot./min
• počet úderů kladiva až 6200 kmitů / min
Vrtačky s příklepem
Mají obdobné použití jako vrtací kladiva, ale na méně náročnější práce.
Mohou mít také upínání SDS, kdy nedochází k proklouznutí nástroje v skličidle - kleštině.
Výkon mají do 1100W.
Většinou nelze použít příklep samostatně, ale pouze jen při vrtání.
To je hlavní rozdíl mezi vrtačkou s příklepem a vrtacím kladivem.
Nejlepší - nejoblíbenější značky vrtaček a vrtacích kladiv
Bosch
DeWalt
Hitachi
Hecht (hobby a střední třídy - rozumná cena)
JCB
Mac Allister
Makita
Parkside (většinou v marketu Lidl - hobby - slušná cena)
Ryobi
Stanley
Automatická pojistka od Kontakt Simon
Kontakt Simon je polská firma vyrábějící elektro instalační materiál a příslušenství.Adresa: www.kontakt-simon.com.pl
Od této firmy byla zakoupena automatická pojistka - jistič viz obrázek níže.
Kvalita výrobku vysoká, vše pevné, poctivě vyrobené.
Jistič lze vypnout již jen mírným dotykem na boční tlačítko.
Pokud budou i jiné výrobky v takové kvalitě, lze polskou firmu Kontakt Simon jen doporučit.
Date: 30.11.2020 - 10:48
Výměna duše pláště kola s elektromotorem
- připravit si podložky měkké, nebo hadry na podložení řídítek a sedla
- obrátit kolo vzhůru koly, nebo pověsit na montážní háky
- rozpojit brzdy ( u čelisťových/ráfkových brzd), aby se snáze dal plášť - duše vytáhnout
- u čelisťových brzd většinou stačí jen zašroubovat napínací závit u páčky brzdy, aby se lanko povolilo a pak rozpojit - povytáhnout koncovku bowdenu z oka nad čelistí - čelisti se zmáčknou rukou k sobě a pak by to mělo jít snadno
- sundat plášť na stranu, kde není přívodní kabel k elektromotoru - tudy se bude plášť možno pak vytáhnout
- uvolnit kolo a povytáhnout
- vytáhnout duši / plášť kolem povytažené hřídele kola
- touto stranou nasadit nový plášť - duši
- vložit osku kola zpět do zářezů a dotáhnout předepsanou silou
- vložit zpět koncovku bowdenu do oka čelisti brzdy
- kolo aspoň částečně nafouknout, postavit na kola, dofouknout na předepsaný tlak
- seřídit brzdu štelovacím - napínacím šroubem bowdenu a zajistit kroužkovou maticí
Plášť - duši vytahujeme kolem osky kola na straně, kde není přívodní elektrický kabel k motoru. Osku povytáhneme jen natolik, abychom protáhli plášť, či duši.
Na straně s přívodním kabelem jen sundáme kryt matice a matici povolíme, aby bylo možno kolo povytáhnout. Samotný kabel maximálně uvolníme s krajní sponky, pokud by nebylo možno kolo mírně povytáhnout.
Date: 09.05.2021 - 10:17Na úvod několik zásad jak prodloužit život li-ion baterie
- vnitřní pokovení vede k poškození baterie, ale i k přehřívání, ke zkratu a zvyšuje možnost požáru
- neskladovat plně nabitou baterii na 100% kapacity (hrozí vnitřní pokovení)
- nenabíjet již plně nabitou baterii na 100% kapacity (hrozí vnitřní pokovení)
- nevystavovat baterii teplotám nad 40 ° C
- nabíjet na 85% kapacity (pokud nejedeme na dlouhou túru, kdy je třeba nabít na plnou kapacitu)
- nabíjet při teplotách v rozmezí 0 ° C až 40 ° C
- nenabíjet při teplotách pod 0°C (vnitřní pokoveni, nebezpečí zkratu a požáru)
- vyvarovat se vysokým nabíjecím a vybíjecím proudům (vnitřní pokovení,nebezpečí požáru)
- nevybíjet pod 2 V nebo 2,5 V, zpravidla pod 20 procent kapacity (měla by zajistit řídící elektronika, pokud je součástí baterie) (jinak vnitřní pokovení, zkrat, požár)
- skladovat při teplotách těsně nad nulou nabité na max 60% kapacity a kontrolovat nabití nejméně za měsíc
- samovybití za měsíc asi 3% a další 3 pokud je připojena na řídící elektroniku
- kalibrace baterie, interval určuje výrobce v návodu k baterii (zpravidla se plně nabitá baterie nechá vybít běžným používáním, až na úplné vybití, kdy jí elektronika odpojí a znovu se nechá nabít na již doporučenou kapacitu - tím dojde ke kalibraci digitálních přístrojů - ukazatelů)
Li-Ion počet nabíjecích cyklů a jak jej zvýšit a tím i životnost baterie
Jeden nabíjecí cyklus akumulátoru se sice počítá jako nabití na 100% a úplné vybití na 0%, ale protože toto je v praxi pro baterii zničující, proto se sčítají jednotlivá nabití v procentech.
Příklad:
Pokud se každý den vybije akumulátor o 10%, ale zároveň jej o těch 10% nabijeme,
tak jednoho celého cyklu dosáhneme za 10 dnů ( 10 x 10% = 100%)
Právě vybíjení o malé procento např. o 10% a znovu nabití o 10% prodlouží životnost akumulátoru nejvíce.
Tabulka souvislosti vybití akumulátoru a přibližném počtu nabíjecích cyklů - životnosti akumulátoru
Z tabulky je vidět že když vybijeme akumulátor zcela o 100%, pak jeho životnost zkrátíme na pouhých 500 cyklů.
Naopak, když budeme vybíjet jen o 10% - např. z 50% na 40% a znovu nabijeme na 50%, tak počet nabíjecích cyklů akumulátoru se zvýší až téměř na 5 000!
Graf počtu cyklů akumulátoru v závislosti na velikost vybití před dalším dobitím na původní hodnotu
Na grafu je prodloužení počtu dobíjecích cyklů ještě zřetelnější.
Jeden nabíjecí cyklus akumulátoru se sice počítá jako nabití na 100% a úplné vybití na 0%, ale protože toto je v praxi pro baterii zničující, proto se sčítají jednotlivá nabití v procentech.
Příklad:
Pokud se každý den vybije akumulátor o 10%, ale zároveň jej o těch 10% nabijeme,
tak jednoho celého cyklu dosáhneme za 10 dnů ( 10 x 10% = 100%)
Právě vybíjení o malé procento např. o 10% a znovu nabití o 10% prodlouží životnost akumulátoru nejvíce.
Tabulka souvislosti vybití akumulátoru a přibližném počtu nabíjecích cyklů - životnosti akumulátoru
Z tabulky je vidět že když vybijeme akumulátor zcela o 100%, pak jeho životnost zkrátíme na pouhých 500 cyklů.
Naopak, když budeme vybíjet jen o 10% - např. z 50% na 40% a znovu nabijeme na 50%, tak počet nabíjecích cyklů akumulátoru se zvýší až téměř na 5 000!
Graf počtu cyklů akumulátoru v závislosti na velikost vybití před dalším dobitím na původní hodnotu
Na grafu je prodloužení počtu dobíjecích cyklů ještě zřetelnější.
Životnost Li-Ion baterie v rocích - graf - 1000 nabíjecích cyklů
Po roce klesla kapacita na 97%. Po 10 letech zhruba na 50% viz obrázek níže.
Editace: 5.4.2021 - 11:16
Počet článků v kategorii: 20
Url:osvetleni-bicyklu-celovky-svetla-baterie-na-kolo-rady-napady