Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Umístění motoru na elektrokole jaké kolo vybrat výhody předního středního zadního pohonu


AD MOB

Motor uprostřed

Motor nemá teoreticky žádná omezení co do velikosti a výkonu, pokud to vydrží části kola, nebo to umožňuje platný zákon.
Kolo tak může být robustní, pro ty nejtěžší podmínky a největší výkony.
Kolo je dobře vyvážené.
Nevýhody:
Řetěz kola je natahován, protože motor roztáčí zadní kolo přes řetěz.
Motory mají tendenci s přehřívat díky většímu výkonu.
Výměna motoru je složitá, pokud se nejedná o kit - přestavbu dodatečně montovaného motoru.
Při jízdě za mokra na motor neustále stříká bláto.

elektrokolo-s-motorem-uprostred.jpgg




Motor v zadním kole

Rám nemusí mít štangli - zpevňující přepážku a proto je motor v zadním kole vhodný pro lidi, co mají zdravotní problémy s nasedáním na kolo se štanglí.
Motor lze snadno vyměnit a je mnohem levnější než pedálový motor. Nevýhodou je, že má nižší životnost - zhruba 5 až 15 000 km.
Kolo je určeno pro města a kvalitní silnice, kde nehrozí prolomení rámu.
Řetěz kola je natahován minimálně, protože motor roztáčí zadní kolo přímo, aniž by k tomu potřeboval řetěz.

elektrokolo-s-motorem-v-zadnim-kole.jpg




Motor v předním kole

Vhodný pro rekonstrukce starších kole, která uživatel chce elektrifikovat.
Kolo je určeno pro města a kvalitní silnice, kde není třeba silný motor.
Řetěz kola je natahován minimálně, protože motor roztáčí přední kolo přímo, aniž by k tomu potřeboval řetěz.


elektrokolo-s-motorem-v-prednim-kole.jpg


Date: 28.06.2021 - 17:39

9LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


3

Dobíjení akumulátoru baterie dojezd indikátor nabití čidlo nebezpečí požáru hasící přístroje na lithiové akumulátory | dobijeni-akumulatoru-baterie-indikator-nabiti-cidlo-nebezpeci-pozaru-hasici-pristroje-na-lithiove-akumulatory


Zkušenosti s dobíjením baterie akumulátoru nářadí a elektrokol, elektrokoloběžek

  • - Zabránit/zamezit zkratování (přímé spojení) pólů baterie, jinak hrozí exploze.
  • - Nabíjení Li-Ion a podobných lithiových baterií vyžaduje kontrolu z důvodu nebezpečí požáru atd.
  • - Používat pouze nabíječku schválenou výrobcem akumulátoru!
  • - Pozor na přehřátí baterie - okamžitě odpojit od nabíječky! Nenechávat baterii na slunci a v místech, kde by se přehřála!
  • - Používat spínací hodiny (za 250 korun; 10 euro), kde lze nastavit čas dobíjení např. na délku 2 hodin a tím zabránit přebíjení baterie, či jiného nebezpečí, protože po uplynutí nastaveného času hodiny vypnou nabíječku a tím se předejde případnému nebezpečí přehřátí, požáru - exploze.
  • - Vhodné je používat čidla požáru (požární čidla) s tím, že mohou navíc odpojit nabíječku od proudu, oznámit nebezpečí na telefon, požárníkům atd.
  • - Hasičské, hasící přístroje na li-on baterie nechť jsou základní výbavou místností, kde probíhá dobíjení lithiových akumulátorů.
  • - Dobíjení baterie na volném prostranství (betonovém chodníku a pod.) zamezí případnému šíření požáru, protože lithiová baterie při hoření si sama vytváří kyslík a její hašení je tím pádem velmi obtížné a je nejlépe zavčas zavolat požárníky.
  • - Nepoškozovat obal baterie, nepoužívat poškozenou baterii, nebezpečí exploze!






Indikátor stavu nabití

Mnoho akumulátorů má indikátor stavu nabití. Většinou na principu:
- PLNÉ NABITÍ svítí všechny diody, i červená!
- Jakmile začnou diody postupně zhasínat od směru PLNÉHO NABITÍ, je třeba dle zkušenosti, pomýšlet na návrat z výletu.
- ŽLUTÉ DIODY - pokud svítí již jen žluté diody, je třeba akumulátor znovu dobít, ALE dobíjet lze kdykoliv, kdy je to zapotřebí, např. před dalším používáním akumulátoru, kdy budu potřebovat plné, či 80% nabití.
- ČERVENÁ DIODA pokud svítí již pouze červená dioda, je nutno akumulátor okamžitě dobít.
inidikator-stavu-nabiti-baterie-akumulatoru.jpg



Dojezd dle počtu čárek indikátoru stavu baterie

Počet čárek je lépe určit tak, že na minutu zastavit a vypnout indikátor i baterii.
Pak znovu zapnout baterii a indikátor (displej) a teprve odečíst počet čárek.
Dojezd se liší dle terénu a váhy cyklisty - zde je jen optimální příklad.
Příklad je pro kolo Leader Fox Lotus 2017, s dojezdem 70 km 1. stupeň přípomoci.


leader-fox-lotus-2017-displej-kapacita-dojezd-pocet-carek.png

5 čárek 100% nabití dojezd 70 km
4 čárky trvale po 29 km zbývá 58% na 41 km (je čas se vracet zpět)
3 čárky trvale po 48 km zbývá 31% na 22 km
2 čárky trvale po 58 km zbývá 17% na 12 km
1 čárka trvale po 65 km zbývá 7% na 5 km
0 už bez čárek po 70 km zbývá 0% na 0 km

leader-fox-lotus-2017-displej-graf-dojezdu-dle-stavu-indikatoru-baterie.png


Date: 01.07.2021 - 09:18
6

ebike kolo elektrokolo nastaveni řidítek sedla sedlovky | ebike-kolo-elektrokolo-nastaveni-riditek-sedla-sedlovky


Rekreační pohodová jízda

- sedlo nechť tak vysoko, aby jezdec dosáhl nohama na zem, ne jen špičkami, ale celým chodidlem a to na obou stranách kola, aniž by sesedl ze sedla (důvod je ten, že se občas zachytí oděv za sedlo a pokud jezdec nedosáhne nohou na zem, tak následuje dost nepříjemný pád)

- řidítka nechť jsou o něco širší, než jsou ramena jezdce, nikdy by neměly být užší, protože se jezdci špatně dýchá a nemá dobrou stabilitu na kole

- řidítka nechť jsou tak vysoko, aby jezdec neseděl vzpřímeně, neboť trpí bederní páteř

- řidítka nechť nejsou příliš nízko, protože pak trpí jezdcovi zápěstí a ramenní klouby

- řidítka by měla pomoci stejnoměrně rozložit váhu jezdce na ruce a bederní páteř

- brzdové páčky nechť jsou v jedné přímce s napjatou rukou, tedy ve směru napřímené RAMENO - ZÁPĚSTÍ

- při výběru nového kola nezapomínejte na kvalitní odpružení - chrání vaši páteř a klouby;

Na obrázku je, velmi dobře uživatelsky hodnocená, odpružená sedlovka (trubka pod sedlem s unikátní konstrukcí odpružení).
odpruzena-sedlovka-na-kolo.jpg


Sportovní jízda

- sedlo se nastaví tak, že noha je téměř napnuta, když pedál je ve spodní úvrati, tedy v nejnižší poloze. Noha nesmí být zcela napnuta, protože pak trpí zadek při neustálém převalovaní se přes sedlo ze strany na stranu

- řidítka se nastavují tak, aby bylo dosaženo co největší aerodynamickosti jezdce - aby jezdcovo tělo kladlo co nejmenší odpor vzduchu

- brzdové páčky se nastavují do polohy, kdy jezdec nejvíce brzdí nebezpečné úseky - u horských kol bývají mírně sklopeny dolů u jezdců, kteří při sjíždění srázů na kole stojí, jinak bývají nastaveny tak, jako u rekreační jízdy, tedy v ose RAMENO-ZÁPĚSTÍ jezdce, nebo LOKET-ZÁPĚSTÍ jezdce




Date: 08.08.2021 - 12:01
8

Česko anglické názvy seznam součástí kola | cesko-anglicke-nazvy-seznam-soucasti-kola


Česko anglický seznam součástí kola - pomůcka pro vyhledávání na cizích e-shopech

Tip:Označit anglický text, kliknout na něj pravým myším a z menu vybrat Vyhledat text pomocí vyhledávače

Anglicky: Česky
Bike Frame: Rám
Bike Top tube: Horní rámová trubka
Bike Down tube: Dolní rámová trubka
Bike Seat tube: Sedlová rámová trubka
Bike Seat stay: Zadní sedlová vidlice
Bike Chain stay: Spodní řetězová vidlice
Bike Rear brakes: Zadní brzdy
Bike Cogset: Vícekolečko, kazeta, pastorky
Bike Rear derailleur: Měnič převodů, přehazovačka
Bike Front derailleur: Přední přesmykač
Bike Chain: Řetěz
Bike Chain rings: Převodníky, tácy, talíře, převodní ozubená kola
Bike Saddle: Sedlo
Bike Seat post: Sedlovka
Bike Pedal: Pedál, šlapátko
Bike Crank arm: Klika převodníku pedálů
Bike Handlebar grip: Říditka
Bike Head tube: Hlavová trubka řízení
Bike Shock absorber: Tlumič
Bike Front brakes: Přední brzda
Bike Front fork: Přední vidlice
Bike Whell: Kolo kompletní, všeobecně, přední, či zadní
Bike Spokes: Výpletové paprsky, špice
Bike Front hub: Přední středový náboj
Bike Rim: Ráfek
Bike Tire: Plášť, pneumatika
Bike Valve: Ventil, ventilek


kolo-seznam-soucasti-anglicky.png

Zdroj obrázku: Wikipedia


Date: 28.08.2021 - 08:57
4

Elektrokolo životnost komponent | elektrokolo-zivotnost-komponent



Jedná se o kola udržovaná dle návodu výrobce, střední a vyšší třídy.
Řetěz
2 až 6 let, nebo 2 až 6 000 km.
U pedálového motoru je řetěz více namáhán a je třeba je měnit dříve, tedy i po 1 000 km.

Pláště kol
2 až 6 000 km / zhruba 3 roky.

Baterie - kapacita nad 70%
3 až 6 let, nebo 1 000 nabíjecích cyklů - liší se dle údajů výrobce.
Elektromotory
5 000 km v zadním náboji kola a až 20 000 km pedálový motor.

Brzdy 2 až 5 000 km
Špalky u ráfkových brzd 1 až 3 000 km.
Destičky u kotoučových brzd až 6 000 km.

Rám 3 až 10 let
Rám až 10 000, ale i více pokud se jezdí jen po kvalitních silnicích.
Rám je třeba kontrolovat po každé náročnější jízdě a pokud došlo k jeho poškození, je lepší koupit nové kolo, popřípadě reklamovat rám, pokud je v záruce.
Častý problém je, že sedlovka - sedlová trubka je příliš vysunutá nad svár rámu, drží jen na kousíčku v trubce rámu a roztrhne trubku rámu.





Tabulka životnosti některých komponent elektrokola:
bicykl-kolo-zivotnost-komponent-u-kvalitnich-kol.jpg

Date: 10.07.2021 - 07:27
5

Chybové kódy displej motor baterie kolo poruchy hlášení bicykl ebike | chybove-kody-displej-motor-baterie-kolo-poruchy-hlaseni-bicykl-ebike


Někdy stačí vypnout displej, baterii dle návodu výrobce vyjmout baterii, znovu řádně, zkontrolovat její kontakty, řádně znovu zasunout, zapnout baterii, displej a hlášení zmizí.
Jindy je třeba zkontrolovat připojovací kabely, zda nejsou rozpojeny např. zachycením o větvičku a restartovat dle návodu výrobce.
Je dobré mít na mobilu stažený manuál k danému výrobku, aplikaci ebike, nebo si jej doma ofotit, hlavně chybové kódy a jejich řešení.


Předcházení chybovým hlášením, nebo pokusy o jejich jednoduché řešení

1. Plyn, pokud je součástí kola, se nesmí uvolňovat prudce uvolněním sevření ruky, ale vrátit jej do původní polohy rukou, jinak hrozí poškození.
2. Senzory otáček a brzd - někdy stačí očistit tyto snímače, seřídit jejich sepnutí, vyčistit řádně brzdy.
3. Napětí baterie - někdy stačí počkat minutu či několik minut a lze pokračovat. To se stává při jízdě do kopce, kdy je značný odběr proudu a pokles napětí.
4. Kontakty baterie a jejího připojení, musí být čisté, bez oxidace, koroze, správně zapojené! To je častý případ podomácku repasovaných baterií.
5. Porucha komunikace - mezi displejem a regulátorem, senzorem a pod. - zkontrolovat připojení kabelů a čistotu senzorů.
6. Chyba motoru - zkusit restart, kontrolu připojení kabelů viz body výše, senzor snímání rychlosti, jestli jeho magnet se neuvolnil, či nepootočil na špici kola - to může zapříčinit, že na kole nelze pokračovat v jízdě.





Ebike - chybové kódy na displeji

Žel každý výrobce může mít jiné chybové kódy, například Leader Fox Lotus Induktora Park City bude mít jen několik chybových kódů
leader-fox-lotus-Induktora-park-city-chybove-kody.jpg

Ale Leader Fox Acron 2021 je složitější, takže chybových hlášení už má více:
leader-fox-acron-2021-chybove-kody.jpg

Zatím co ještě složitější elektronika kol může mít chybových kódů ještě více a i značení může být rozdílné, i když výrobci se začínají snažit o určité sjednocení, PROTO je nutné si ofotit, či stáhnout manuál ke konkrétnímu kolu.

Chybový kód Chyba Příčina Popis
4 Porucha plynu Když se rukojeť plynu nemůže vrátit do výchozí polohy, zkontrolujte, zda jí něco neblokuje. Nepouštějte rukojeť plynu z max polohy, ale vraťte jí rukou, aby prudkým nárazem nedošlo k poškození.
5 Porucha plynu-akcelerátoru Zkontrolujte lanko plynu, zda se reaguje na otáčení rukojeti plynu a také se podívejte na chybu číslo 4, zda není příčina v rukojeti plynu.
6 Ochrana proti nízkému napětí Baterie příliš slabá, nizké napětí - možná je jen vybitá, či byla použita nevhodná baterie.
7 Ochrana před vysokým napětím Napětí baterie, je pro toto kolo, příliš vysoké. Patrně použita baterie nevhodná pro toto kolo.
8 Porucha Hallova senzoru - sondy Hallův senzor reaguje na změnu magnetického pole, proudu, otáček motoru atd. Minimálně jeden vodič Hallova senzoru motoru může být poškozen nebo odpojen.
9 Porucha motorové fáze Minimálně jeden fázový vodič motoru byl poškozen, nebo odpojen.
10 Porucha vysoké teploty Regulátor odpojil zařízení z důvodu přehřáti. Před dalším použitím elektrokola nechte všechny ovladače a motor vychladnout nejlépe ve stínu.
11 Porucha teplotního senzoru Teplotní čidlo bylo patrně poškozeno, nebo odpojeno.
12 Porucha snímače proudu Senzor ovladače je poškozený, nebo odpojený.
21 Chyba elektrického proudu Motorový kabel není připojen. Odpojený kabel motoru zapojte i s připojením ovladače motoru. Pokud chybový kód zůstane, proveďte test motoru a ovladače.
25 Chyba brzd Překontrolujte nastavení a pozici magnetů snímače a vyzkoušejte zda chyba nezmizí. Odpojte snímače brzd a pro kontrolu každé brzdy restartujte systém. Pokud chyba přetrvává, zkuste nový ovladač pro snímání funkce brzd.
Videa jak odstranit chybové hlášení 25
29 Porucha snímače napětí baterie Senzory akumulátoru se poškodily. Patrně bude nutno se obrátit na servis, či prodejce.
30 Chyba komunikace Nesprávné spojení mezi displejem a ovladačem. Patrně oxidace, nebo uvolněné kabelové připojení.
31 Překročení proudové ochrany Příliš vysoké proudové napětí na baterii. Pokud se systém zablokuje, snižte odběr proudu a restartujte kolo.
34 Chyba napětí ACC Chyba napájení elektrického kola.
35 Chyba čidel 4V3 Problém je v senzoru napájení. Zkontrolovat připojení vodičů snímače motoru a pedálu.
36 Osvětlení, světla V Error Zkontrolujte kabeláž osvětlení a kontrolek, popřípadě ji odpojte a obraťte se na dodavatele příslušenství.


Date: 08.08.2021 - 12:01


Editace: 10.7.2021 - 07:35
Počet článků v kategorii: 9
Url:umisteni-motoru-na-elektrokole-jake-kolo-vybrat-vyhody-predniho-stredniho-zadniho-pohonu

AD
11 Share
Share
Tweet