Pláště na kolo opotřebení pumpa hustilka píst koncovka hadička manometr tlakoměr oprava rady nápady
AD MOB
Měření tlaku relativní a absolutní tlak
V obchodech se objevily manometry které nezačínají měřit tlak na 0 bar, ale na 1 bar. Jedná se o absolutní tlak, který již udává hodnotu tlaku okolního vzduchu, ještě před samotným měřením. Tlak v pneu se udává jako relativní tlak, počítaný od 0 bar (prázdná duše) až po předepsaný relativní tlak např. 2 bar. (nelze vyloučit změnu metodiky měření v budoucnu, proto je třeba se ujistit u výrobce pneu - plášťů - v jakém tlaku udává doporučené hodnoty)Pokud narazím na manometr, který udává tlak v absolutní hodnotě a údaj na plášti mám v relativní hodnotě, tak jsem nucen odečíst 1 bar z absolutní hodnoty, abych získal hodnotu relativní. Pokud si nejsme jist, kontaktuji výrobce zda měřím správně. Pokud používám i starý manometr, na kterém znám přesně údaje, mohu si vše překontrolovat a správně pochopit.
Obrázek - některé manometry udávají hodnotu 1 bar, i když ještě nedošlo k měření - jedná se o tlak absolutní, protože tlak okolního vzduchu je průměrně 1013 milibar, tedy přibližně 1 bar. Pokud tedy chci v prázdné duši zvýšit tlak o 2 bar (z 0 na 2 bar), bude na manometru s absolutní hodnotou tlak 3 bar ( 1 bar tlak okolního vzduchu + 2 bar zvýšení tlaku v duši o 2 bar = 3 bar absolutní).

Jak opravit hustilky, pumpy, pumpičky, hadičky
Vadný nádstavec - koncovka
Guma v koncovce po čas ztvrdne a po zaklopení páčky, netěsní. Lze zakoupit novou koncovku, odříznout hadici těsně za koncovkou (pokud je koncovka s lisovanou objímkou), nebo sundat objímku, vytáhnout koncovku, nasunout povolený stahovací pásek, nasadit novou koncovku, dotáhnout stahovací pásek.
Na obrázku níže praskla hadička u koncovky se zajišťovací, nalisovanou objímkou. Objímka byla rozstřižena - naříznuta pilkou na kov, pak již bylo možno koncovku zbavit zbytku hadičky, namontovat zpět do hadičky a zajistit stahovacím páskem, popřípadě a v nouzi, zdvojeným ocelovým drátkem.

Na klasické hadičky - šlahounky lze využít různé redukce, takže pak stačí mít jen jednu hadičku

Píst netěsní
Pokud je píst z kůže a ta jen netěsní, tak kůži rozevřít do stran, namáznout vazelinou a smontovat. Pokud je kůže poškozená, buď sehnat náhradní, nebo kdo umí, vyrobí si novou sám.
Pláště na kolo a jejich opotřebení nedostatečným nahuštěním
- pláště je nutno nafouknout na předepsaný tlak udávaný výrobcem (někde je uveden jen max tlak na plášti, max tlak se nesmí překročit, pak je třeba na kolo sednout - zatížit vlastní vahou a plášť by se neměl rozplácnout, ale měl by si udržet téměř svůj tvar)
- Při nízkém tlaku v pneu:
- dochází k popraskání a rozžvýkání stěn
- nadměrnému sjetí pláště
- zvýšení valivého odporu - tření o vozovku
- vyšší pravděpodobnost defektu
- nižší tlak v pneu lépe tlumí nárazy (to je asi jediná výhoda)
- tlak v pneu se kontroluje nejméně jednou za měsíc!
Tabulka - možný relativní tlak v kvalitních pláštích kol závisející na šířce pláště a hmotnosti cyklisty
Vždy hustit dle tlaku uváděného na plášti!
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)

Fiat Barchetta
Akční ceny ceník automobilů značky Fiat
//www.fiat.cz/akcni-nabidka/
Technická data:
- Roky produkce 1995–2002, 2004–2005
- Třída sportovní vůz
- Karoserie Cabriolet
- Koncepce FF
- Motor 1.8L
- Převodovka 5-rychlostí manual
- Rozvor 2,443 mm
- Délka 3,916 mm
- Šířka 1,640 mm
- Výška 1,265 mm
- Hmotnost pohotovostní 1,056 kg
Fiat Barchetta - video
Oficiální stránky: www.fiat.cz
Co je dobré, ale mnohdy i nutné vozit s sebou nejen v zimním období ( od 1. listopadu do 31. března).
Před zimním obdobím kontrolujeme stav chladící kapaliny a její bod tuhnutí, popřípadě přidáme nemrznoucí kapalinu.
Do ostřikovačů skel dáme nemrznoucí směs.
Zkontrolujeme stav nabití akumulátoru.
Stav pneumatik.
Zimní výbava - ministerstvo dopravy
//www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/Zimni+vybava.htm
- - samozřejmostí jsou zimní pneumatiky na vozidle s hloubkou dezénu nejméně 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) a povinná výbava vozidla dle vyhlášky
- - sněhové řetězy
- - krabici - pytlík s posypovým materiálem (5 kg - či dle vlastní zkušenosti )
- - skládací lopatka
- - škrabka na sníh a led na sklech (oblíbená je i škrabka s rukavicí)
- - sprej na rozmrazování zámku atd. (dejte si jej do kapsy, když opouštíte vozidlo)
- - trojúhelník výstražný
- - výstražná svítilna
- - kapesní led svítilna (každý člen posátky)
- - čelovka led svítilna pro noční montáž sněhových řetězů, či výměnu kola
- - vesty reflexivní pro všechny členy posádky
- - deku - deky - teplé oblečení pro případné přečkání mrazivé noci ve vozidle
- - termoska s horkým čajem
- - energetické jídlo (oplatky, piškoty - dle zdravotního stavu)
- - kanystr s rezervou paliva
- - vlečné lano je lepší zakončené karabinami pro snadné připojení
- - kabely startovací - propojovací k baterii pro startování druhým vozidlem za třeskutých mrazů
Před zimním obdobím kontrolujeme stav chladící kapaliny a její bod tuhnutí, popřípadě přidáme nemrznoucí kapalinu.
Do ostřikovačů skel dáme nemrznoucí směs.
Zkontrolujeme stav nabití akumulátoru.
Stav pneumatik.
Zimní výbava - ministerstvo dopravy
//www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/Zimni+vybava.htm

Renault Floride
Roky produkce 1959 – 1962.
Technická data:
- Předchůdce:
- Nástupce:
- Třída: kabriolet
- Karoserie: 2 dvou dveřové coupe, kabriolet
- Provedení: RR
- Motory: 4 válce - 845 až 1108 cm3
- Převodovka: 4 rychlosti synchron
- Rozvor: 2265 mm
- Délka: 4265 mm
- Šířka: 1575 mm
- Výška: 1320 mm
- Hmotnost pohotovostní: 845 kg
- Max.rychlost: km/h
- Počet vyrobených kusů: 82.874
Renault Floride - video

Fiat 131
Akční ceny ceník automobilů značky Fiat
//www.fiat.cz/akcni-nabidka/
Roky produkce 1974–1984Technická data:
- Rozvor 2490 mm
- Délka 4231 - 4264 mm
- Šířka 1644 - 1651 mm
- Výška 1381 - 1411 mm
- Váha 950 - 1145 kg
Fiat 131 - video
Oficiální stránky: www.fiat.cz
Klepání kulových čepů - kulového čepu, lze poznat již při jízdě po dlážděné vozovce z žulových kostek - kostkovici.
Je třeba odlišit gumové dunění pneumatik od klepavého zvuku čepu.
Někdy se ozývá drnčení z přední části vozu připomínající uvolněnou část výfuku
a to při určité rychlosti, i když je vyřazena rychlost a motor běží na volnoběžné otáčky.
Při snížení rychlosti zvuk zaniká. Patrně způsobeno vibracemi nápravy / kol.
Pokud tedy slyším tento zvuk a vyloučil jsem možnosti : uvolněného výfuku,
poškozená ložiska v nábojích kol,
poškozený převod - skříň řízení,
klepající brzdové destičky,
poškozené vytlučené silenbloky (gumová pouzdra) motoru,
nebo stabilizační tyče atd. ,
či uvolněné části částí vozidla, dveří, kapot ...
Někdy stačí jen zakmitat / pootočit volantem vpravo, vlevo rychle, do poloh
kdy už volant klade odpor a pokud neruší hluk okolí, tak se ozve klepnutí vadného čepu.
Dále:
Vytočím kola tak, abych viděl na čep a někdo jiný mi pootáčí (kmitá) volantem,
tam a zpět. Vadný čep viditelně hrká / pohybuje se, i když kolo ještě stojí - nenatáčí se, nemění směr.
Pak zkusím protilehlé kolo vytočit a kontroluji jeho čep při pootáčení volantu tam a zpět.
Dále:
Kleknu ke kolu a uchopím jej oběma rukama za horní okraj pneumatiky,
kývám kolem - přitahuji k sobě a hned oddaluji od sebe a zase rychle k sobě.
Pokud se ozývá klepání, nebo cítím, že čep hrká, má vůli a je třeba jej vyměnit.
Tak jako když v servise zvednou automobil pod karoserií a kola visí volně.
Pak s kolem zkouším viklat na všechny strany až uslyším cvakání.
Někdy si pomohu i pákou, kterou zapřu o kolo které je jen 5 cm nad betonem.
Pod něj vložím tuto páku a zkouším kolo nadzvednout - klepání opět odhalí vůli v čepu.
Jestli vůli čepu neodhalím a na kostkové silnici přesto slyším kovové klepání z oblasti přední nápravy, zavezu auto do servisu, kde na odhalení vůle čepů mají zařízení a nechám vadný čep - čepy vyměnit.
Kostková silnice - kočičí hlavy - prověří kulové čepy okamžitě
Klepání z oblasti přední nápravy při jízdě po žulových kostkách indikuje vůli jednoho či více kulových čepů, vymačkaných gumových silenbloků, či uvolněných součástí.

Je třeba odlišit gumové dunění pneumatik od klepavého zvuku čepu.
Někdy se ozývá drnčení z přední části vozu připomínající uvolněnou část výfuku
a to při určité rychlosti, i když je vyřazena rychlost a motor běží na volnoběžné otáčky.
Při snížení rychlosti zvuk zaniká. Patrně způsobeno vibracemi nápravy / kol.
Pokud tedy slyším tento zvuk a vyloučil jsem možnosti : uvolněného výfuku,
poškozená ložiska v nábojích kol,
poškozený převod - skříň řízení,
klepající brzdové destičky,
poškozené vytlučené silenbloky (gumová pouzdra) motoru,
nebo stabilizační tyče atd. ,
či uvolněné části částí vozidla, dveří, kapot ...
Někdy stačí jen zakmitat / pootočit volantem vpravo, vlevo rychle, do poloh
kdy už volant klade odpor a pokud neruší hluk okolí, tak se ozve klepnutí vadného čepu.
Dále:
Vytočím kola tak, abych viděl na čep a někdo jiný mi pootáčí (kmitá) volantem,
tam a zpět. Vadný čep viditelně hrká / pohybuje se, i když kolo ještě stojí - nenatáčí se, nemění směr.
Pak zkusím protilehlé kolo vytočit a kontroluji jeho čep při pootáčení volantu tam a zpět.
Dále:
Kleknu ke kolu a uchopím jej oběma rukama za horní okraj pneumatiky,
kývám kolem - přitahuji k sobě a hned oddaluji od sebe a zase rychle k sobě.
Pokud se ozývá klepání, nebo cítím, že čep hrká, má vůli a je třeba jej vyměnit.
Kontrola u zvednutého kola, které se nedotýká vozovky
Je třeba kolo zvednout tak, aby viselo volně ve vzduchu.Tak jako když v servise zvednou automobil pod karoserií a kola visí volně.
Pak s kolem zkouším viklat na všechny strany až uslyším cvakání.
Někdy si pomohu i pákou, kterou zapřu o kolo které je jen 5 cm nad betonem.
Pod něj vložím tuto páku a zkouším kolo nadzvednout - klepání opět odhalí vůli v čepu.
Jestli vůli čepu neodhalím a na kostkové silnici přesto slyším kovové klepání z oblasti přední nápravy, zavezu auto do servisu, kde na odhalení vůle čepů mají zařízení a nechám vadný čep - čepy vyměnit.
Kostková silnice - kočičí hlavy - prověří kulové čepy okamžitě
Klepání z oblasti přední nápravy při jízdě po žulových kostkách indikuje vůli jednoho či více kulových čepů, vymačkaných gumových silenbloků, či uvolněných součástí.

Editace: 17.5.2021 - 13:21
Počet článků v kategorii: 351
Url:pumpa-hustilka-pumpicka-pist-koncovka-hadicka-slahounek-oprava-rady-napady
AD