Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Elektrokolo životnost komponent


AD MOB


Jedná se o kola udržovaná dle návodu výrobce, střední a vyšší třídy.
Řetěz
2 až 6 let, nebo 2 až 6 000 km.
U pedálového motoru je řetěz více namáhán a je třeba je měnit dříve, tedy i po 1 000 km.

Pláště kol
2 až 6 000 km / zhruba 3 roky.

Baterie - kapacita nad 70%
3 až 6 let, nebo 1 000 nabíjecích cyklů - liší se dle údajů výrobce.
Elektromotory
5 000 km v zadním náboji kola a až 20 000 km pedálový motor.

Brzdy 2 až 5 000 km
Špalky u ráfkových brzd 1 až 3 000 km.
Destičky u kotoučových brzd až 6 000 km.

Rám 3 až 10 let
Rám až 10 000, ale i více pokud se jezdí jen po kvalitních silnicích.
Rám je třeba kontrolovat po každé náročnější jízdě a pokud došlo k jeho poškození, je lepší koupit nové kolo, popřípadě reklamovat rám, pokud je v záruce.
Častý problém je, že sedlovka - sedlová trubka je příliš vysunutá nad svár rámu, drží jen na kousíčku v trubce rámu a roztrhne trubku rámu.





Tabulka životnosti některých komponent elektrokola:
bicykl-kolo-zivotnost-komponent-u-kvalitnich-kol.jpg

Date: 10.07.2021 - 07:27

9LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


7

Jak správně připojit nabíječku k ebike elektrokolu | jak-spravne-pripojit-nabijecku-k-ebike-elektrokolu


Jak správně nabíjet elektrokolo

Důsledně dodržovat návod k zařízení.

Pokud nemohu sehnat návod, tak níže na odkaze je video, které popisuje, co se stane, když se připojí nejdříve nabíječka k baterii a až pak do sítě - ozve se lupnutí a zajiskří se z konektoru u baterie, což není dobré.

Proto autor videa doporučuje nejdříve připojit nabíječku k síti a až pak zasunout konektor nabíječky do baterie, ALE nadřazeny jsou pokyny výrobce zařízení v manuálu.

Video - nabíjení baterie - postup

Date: 23.08.2021 - 20:47
5

Chybové kódy displej motor baterie kolo poruchy hlášení bicykl ebike | chybove-kody-displej-motor-baterie-kolo-poruchy-hlaseni-bicykl-ebike


Někdy stačí vypnout displej, baterii dle návodu výrobce vyjmout baterii, znovu řádně, zkontrolovat její kontakty, řádně znovu zasunout, zapnout baterii, displej a hlášení zmizí.
Jindy je třeba zkontrolovat připojovací kabely, zda nejsou rozpojeny např. zachycením o větvičku a restartovat dle návodu výrobce.
Je dobré mít na mobilu stažený manuál k danému výrobku, aplikaci ebike, nebo si jej doma ofotit, hlavně chybové kódy a jejich řešení.


Předcházení chybovým hlášením, nebo pokusy o jejich jednoduché řešení

1. Plyn, pokud je součástí kola, se nesmí uvolňovat prudce uvolněním sevření ruky, ale vrátit jej do původní polohy rukou, jinak hrozí poškození.
2. Senzory otáček a brzd - někdy stačí očistit tyto snímače, seřídit jejich sepnutí, vyčistit řádně brzdy.
3. Napětí baterie - někdy stačí počkat minutu či několik minut a lze pokračovat. To se stává při jízdě do kopce, kdy je značný odběr proudu a pokles napětí.
4. Kontakty baterie a jejího připojení, musí být čisté, bez oxidace, koroze, správně zapojené! To je častý případ podomácku repasovaných baterií.
5. Porucha komunikace - mezi displejem a regulátorem, senzorem a pod. - zkontrolovat připojení kabelů a čistotu senzorů.
6. Chyba motoru - zkusit restart, kontrolu připojení kabelů viz body výše, senzor snímání rychlosti, jestli jeho magnet se neuvolnil, či nepootočil na špici kola - to může zapříčinit, že na kole nelze pokračovat v jízdě.





Ebike - chybové kódy na displeji

Žel každý výrobce může mít jiné chybové kódy, například Leader Fox Lotus Induktora Park City bude mít jen několik chybových kódů
leader-fox-lotus-Induktora-park-city-chybove-kody.jpg

Ale Leader Fox Acron 2021 je složitější, takže chybových hlášení už má více:
leader-fox-acron-2021-chybove-kody.jpg

Zatím co ještě složitější elektronika kol může mít chybových kódů ještě více a i značení může být rozdílné, i když výrobci se začínají snažit o určité sjednocení, PROTO je nutné si ofotit, či stáhnout manuál ke konkrétnímu kolu.

Chybový kód Chyba Příčina Popis
4 Porucha plynu Když se rukojeť plynu nemůže vrátit do výchozí polohy, zkontrolujte, zda jí něco neblokuje. Nepouštějte rukojeť plynu z max polohy, ale vraťte jí rukou, aby prudkým nárazem nedošlo k poškození.
5 Porucha plynu-akcelerátoru Zkontrolujte lanko plynu, zda se reaguje na otáčení rukojeti plynu a také se podívejte na chybu číslo 4, zda není příčina v rukojeti plynu.
6 Ochrana proti nízkému napětí Baterie příliš slabá, nizké napětí - možná je jen vybitá, či byla použita nevhodná baterie.
7 Ochrana před vysokým napětím Napětí baterie, je pro toto kolo, příliš vysoké. Patrně použita baterie nevhodná pro toto kolo.
8 Porucha Hallova senzoru - sondy Hallův senzor reaguje na změnu magnetického pole, proudu, otáček motoru atd. Minimálně jeden vodič Hallova senzoru motoru může být poškozen nebo odpojen.
9 Porucha motorové fáze Minimálně jeden fázový vodič motoru byl poškozen, nebo odpojen.
10 Porucha vysoké teploty Regulátor odpojil zařízení z důvodu přehřáti. Před dalším použitím elektrokola nechte všechny ovladače a motor vychladnout nejlépe ve stínu.
11 Porucha teplotního senzoru Teplotní čidlo bylo patrně poškozeno, nebo odpojeno.
12 Porucha snímače proudu Senzor ovladače je poškozený, nebo odpojený.
21 Chyba elektrického proudu Motorový kabel není připojen. Odpojený kabel motoru zapojte i s připojením ovladače motoru. Pokud chybový kód zůstane, proveďte test motoru a ovladače.
25 Chyba brzd Překontrolujte nastavení a pozici magnetů snímače a vyzkoušejte zda chyba nezmizí. Odpojte snímače brzd a pro kontrolu každé brzdy restartujte systém. Pokud chyba přetrvává, zkuste nový ovladač pro snímání funkce brzd.
Videa jak odstranit chybové hlášení 25
29 Porucha snímače napětí baterie Senzory akumulátoru se poškodily. Patrně bude nutno se obrátit na servis, či prodejce.
30 Chyba komunikace Nesprávné spojení mezi displejem a ovladačem. Patrně oxidace, nebo uvolněné kabelové připojení.
31 Překročení proudové ochrany Příliš vysoké proudové napětí na baterii. Pokud se systém zablokuje, snižte odběr proudu a restartujte kolo.
34 Chyba napětí ACC Chyba napájení elektrického kola.
35 Chyba čidel 4V3 Problém je v senzoru napájení. Zkontrolovat připojení vodičů snímače motoru a pedálu.
36 Osvětlení, světla V Error Zkontrolujte kabeláž osvětlení a kontrolek, popřípadě ji odpojte a obraťte se na dodavatele příslušenství.


Date: 08.08.2021 - 12:01
2

Umístění motoru na elektrokole jaké kolo vybrat výhody předního středního zadního pohonu | umisteni-motoru-na-elektrokole-jake-kolo-vybrat-vyhody-predniho-stredniho-zadniho-pohonu


Motor uprostřed

Motor nemá teoreticky žádná omezení co do velikosti a výkonu, pokud to vydrží části kola, nebo to umožňuje platný zákon.
Kolo tak může být robustní, pro ty nejtěžší podmínky a největší výkony.
Kolo je dobře vyvážené.
Nevýhody:
Řetěz kola je natahován, protože motor roztáčí zadní kolo přes řetěz.
Motory mají tendenci s přehřívat díky většímu výkonu.
Výměna motoru je složitá, pokud se nejedná o kit - přestavbu dodatečně montovaného motoru.
Při jízdě za mokra na motor neustále stříká bláto.

elektrokolo-s-motorem-uprostred.jpgg




Motor v zadním kole

Rám nemusí mít štangli - zpevňující přepážku a proto je motor v zadním kole vhodný pro lidi, co mají zdravotní problémy s nasedáním na kolo se štanglí.
Motor lze snadno vyměnit a je mnohem levnější než pedálový motor. Nevýhodou je, že má nižší životnost - zhruba 5 až 15 000 km.
Kolo je určeno pro města a kvalitní silnice, kde nehrozí prolomení rámu.
Řetěz kola je natahován minimálně, protože motor roztáčí zadní kolo přímo, aniž by k tomu potřeboval řetěz.

elektrokolo-s-motorem-v-zadnim-kole.jpg




Motor v předním kole

Vhodný pro rekonstrukce starších kole, která uživatel chce elektrifikovat.
Kolo je určeno pro města a kvalitní silnice, kde není třeba silný motor.
Řetěz kola je natahován minimálně, protože motor roztáčí přední kolo přímo, aniž by k tomu potřeboval řetěz.


elektrokolo-s-motorem-v-prednim-kole.jpg


Date: 28.06.2021 - 17:39
3

Dobíjení akumulátoru baterie dojezd indikátor nabití čidlo nebezpečí požáru hasící přístroje na lithiové akumulátory | dobijeni-akumulatoru-baterie-indikator-nabiti-cidlo-nebezpeci-pozaru-hasici-pristroje-na-lithiove-akumulatory


Zkušenosti s dobíjením baterie akumulátoru nářadí a elektrokol, elektrokoloběžek

  • - Zabránit/zamezit zkratování (přímé spojení) pólů baterie, jinak hrozí exploze.
  • - Nabíjení Li-Ion a podobných lithiových baterií vyžaduje kontrolu z důvodu nebezpečí požáru atd.
  • - Používat pouze nabíječku schválenou výrobcem akumulátoru!
  • - Pozor na přehřátí baterie - okamžitě odpojit od nabíječky! Nenechávat baterii na slunci a v místech, kde by se přehřála!
  • - Používat spínací hodiny (za 250 korun; 10 euro), kde lze nastavit čas dobíjení např. na délku 2 hodin a tím zabránit přebíjení baterie, či jiného nebezpečí, protože po uplynutí nastaveného času hodiny vypnou nabíječku a tím se předejde případnému nebezpečí přehřátí, požáru - exploze.
  • - Vhodné je používat čidla požáru (požární čidla) s tím, že mohou navíc odpojit nabíječku od proudu, oznámit nebezpečí na telefon, požárníkům atd.
  • - Hasičské, hasící přístroje na li-on baterie nechť jsou základní výbavou místností, kde probíhá dobíjení lithiových akumulátorů.
  • - Dobíjení baterie na volném prostranství (betonovém chodníku a pod.) zamezí případnému šíření požáru, protože lithiová baterie při hoření si sama vytváří kyslík a její hašení je tím pádem velmi obtížné a je nejlépe zavčas zavolat požárníky.
  • - Nepoškozovat obal baterie, nepoužívat poškozenou baterii, nebezpečí exploze!






Indikátor stavu nabití

Mnoho akumulátorů má indikátor stavu nabití. Většinou na principu:
- PLNÉ NABITÍ svítí všechny diody, i červená!
- Jakmile začnou diody postupně zhasínat od směru PLNÉHO NABITÍ, je třeba dle zkušenosti, pomýšlet na návrat z výletu.
- ŽLUTÉ DIODY - pokud svítí již jen žluté diody, je třeba akumulátor znovu dobít, ALE dobíjet lze kdykoliv, kdy je to zapotřebí, např. před dalším používáním akumulátoru, kdy budu potřebovat plné, či 80% nabití.
- ČERVENÁ DIODA pokud svítí již pouze červená dioda, je nutno akumulátor okamžitě dobít.
inidikator-stavu-nabiti-baterie-akumulatoru.jpg



Dojezd dle počtu čárek indikátoru stavu baterie

Počet čárek je lépe určit tak, že na minutu zastavit a vypnout indikátor i baterii.
Pak znovu zapnout baterii a indikátor (displej) a teprve odečíst počet čárek.
Dojezd se liší dle terénu a váhy cyklisty - zde je jen optimální příklad.
Příklad je pro kolo Leader Fox Lotus 2017, s dojezdem 70 km 1. stupeň přípomoci.


leader-fox-lotus-2017-displej-kapacita-dojezd-pocet-carek.png

5 čárek 100% nabití dojezd 70 km
4 čárky trvale po 29 km zbývá 58% na 41 km (je čas se vracet zpět)
3 čárky trvale po 48 km zbývá 31% na 22 km
2 čárky trvale po 58 km zbývá 17% na 12 km
1 čárka trvale po 65 km zbývá 7% na 5 km
0 už bez čárek po 70 km zbývá 0% na 0 km

leader-fox-lotus-2017-displej-graf-dojezdu-dle-stavu-indikatoru-baterie.png


Date: 01.07.2021 - 09:18
0

Nosič na elektrokola na auto rady zkušenosti | nosic-na-elektrokola-na-auto-rady-zkusenosti


Nosiče kol rady nápady

Nosiče kol slouží pro přepravu jízdních kol a tím kola nezabírají prostor ani pro posádku, ani pro zavazadla.
Pozor! Nejdříve vyzkoušejte, zda zvednete kolo, které budete přepravovat na střešním nosiči, nad hlavu. Elektrokolo bez baterie váží více jak 20 kg, ale může dosahovat libovolné váhy a pak jej již nezvednete na střechu auta, když bude vážit např. 120 kg. Pokud kolo nezvednete na střechu auta, je třeba uvažovat o zadním nosiči, či dokonce o přívěsném vozíku pro více kol. Také si ověřte, zda se šířka pláště vejde do lišt pro kola! Existují půjčovny nosičů kol, lze si vyzkoušet, který nosič bude nejvhodnější.

Nosiče kol na střechu auta - nejvíce prodávané ALE nevhodné pro těžší elektrokola

Umožňují přepravit až 4 kola, která můžeme uzamknout. Kola se na střeše téměř neušpiní. Nevýhodou je vyšší spotřeba paliva a zhoršené jízdní vlastnosti hlavně za větru, či zhoršená průjezdnost pod stromy atd. Kupujte od osvědčené výrobce a vsaďte na kvalitu. Pro každé kolo lze pořídit jen jeden nosič.

Výhody a nevýhody

  • Pojmou až 4 kola
  • Kola se neušpiní nečistotami od silnice
  • Skladnost
  • Jsou nejlevnější
  • Nosiče lze používat i při změně auta

  • Sklon k neuróze, i když jedete bez kol, tak se díváte, jestli projedete a nezavadíte koly o něco nad Vámi
  • Obtížnější manipulace s koly ve výšce - elektrokola jsou stále těžší a těžší, ne každý je zvládne zvednout na střechu vozidla
  • Nemožnost parkování v garáži s nízkým vjezdem - futry vrat, či stropem
  • Vyšší spotřeba vozu a horší jízdní vlastnosti


Nosiče na tažné zařízení - zaměřeno na pohodlí

Umožňují pohodlnou manipulaci s koly. Lze je sklopit i s koly a otevřít zadní dveře!
Oblíbená značka: BUZZRACK Scorpion, nebo THULE

Musíte mít na autě tažné zařízení. Kola se více znečišťují od prachu ze silnic, přes kola je horší výhled dozadu.

Výhody a nevýhody

  • Pojmou až 4 kola
  • Jednoduchá montáž nosiče
  • Snadná montáž i demontáž kol a manipulace s nimi
  • Funkce sklopení - jednoduchý přístup
  • Nosič lze používat i při změně auta

  • Auto musí být vybaveno tažným zařízením
  • Kola někdy přesahují do stran vozidlo - je třeba na to dát pozor jak při jízdě, tak při parkování
  • Omezený výhled dozadu
  • Kola jsou náchylnější k ušpinění hlavně za deštivého počasí, kdy je rozstřikovaná špína strhávána za záď vozidla
  • Vyšší pořizovací cena
  • Nutnost pořídit třetí SPZ


Nosiče na páté dveře - nejlevnější řešení

Nosiče na páté dveře jsou levné, ale zpravidla jen pro 3 kola. Nemají příliš velký vliv na aerodynamiku nebo spotřebu - kola jsou schována za vozidlem. Berte v úvahu omezený výhled vzad a se stížený, nebo nemožný přístupem do zavazadlového prostoru. Tyto typy nejsou vhodné například na sedany a je třeba se poradit s odborníkem.

Výhody a nevýhody

  • Uvezou zpravidla až 3 kola
  • Není nutné kola sundávat před vjezdem do garáže, pokud kola nepřečnívají tak, že by vadila při vjezdu.
  • Nízká cena

  • Špatný, nebo nemožný přístup do zavazadlového prostoru
  • Omezený výhled vzad
  • Nejsou vhodné pro každý typ vozu
  • Kola se velmi špiní při jízdě za špatného počasí, či prašných cestách vlivem strhávání a víření vzduchu za vozidlem



Date: 18.06.2021 - 09:03


Editace: 12.7.2021 - 13:57
Počet článků v kategorii: 9
Url:elektrokolo-zivotnost-komponent

AD
11 Share
Share
Tweet