Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Zimní výbava vozidla, co s sebou vozit v zimě


AD MOB

Co je dobré, ale mnohdy i nutné vozit s sebou nejen v zimním období ( od 1. listopadu do 31. března).

  • - samozřejmostí jsou zimní pneumatiky na vozidle s hloubkou dezénu nejméně 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) a povinná výbava vozidla dle vyhlášky
  • - sněhové řetězy
  • - krabici - pytlík s posypovým materiálem (5 kg - či dle vlastní zkušenosti )
  • - skládací lopatka
  • - škrabka na sníh a led na sklech (oblíbená je i škrabka s rukavicí)
  • - sprej na rozmrazování zámku atd. (dejte si jej do kapsy, když opouštíte vozidlo)
  • - trojúhelník výstražný
  • - výstražná svítilna
  • - kapesní led svítilna (každý člen posátky)
  • - čelovka led svítilna pro noční montáž sněhových řetězů, či výměnu kola
  • - vesty reflexivní pro všechny členy posádky
  • - deku - deky - teplé oblečení pro případné přečkání mrazivé noci ve vozidle
  • - termoska s horkým čajem
  • - energetické jídlo (oplatky, piškoty - dle zdravotního stavu)
  • - kanystr s rezervou paliva
  • - vlečné lano je lepší zakončené karabinami pro snadné připojení
  • - kabely startovací - propojovací k baterii pro startování druhým vozidlem za třeskutých mrazů


Před zimním obdobím kontrolujeme stav chladící kapaliny a její bod tuhnutí, popřípadě přidáme nemrznoucí kapalinu.
Do ostřikovačů skel dáme nemrznoucí směs.
Zkontrolujeme stav nabití akumulátoru.
Stav pneumatik.

Zimní výbava - ministerstvo dopravy
//www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/Zimni+vybava.htm

348LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


106

Re: Jak zaparkovat na malém prostoru mezi dvěma auty | re-jak-zaparkovat-na-malem-prostoru-mezi-dvema-auty-id-2326


Zaparkování na extrémně těsném prostoru

**
42

Batoh na zádech a kvalitní kombinéza motorkáři zmírnila pád | batoh-na-zadech-a-kvalitni-kombineza-motorkari-zmirnila-pad-id-564


Kombinéza s "HRBEM" na zádech zmírňuje následky pádu tím, že pohlcuje
kinetickou energii a brání průniku předmětů (kamenů) přímo do zad.
Na videu měl motorkář na zádech i batůžek a v něm petláhve s tekutinou
což také zmírnilo pád na záda a zabránilo kamenům kol cesty po dopadu na ně
zlomit páteř.

**
70

Jak poznat vybitou autobaterii 12 Volt | jak-poznat-vybitou-autobaterii-12-volt-id-825


Stav autobaterie kontrola bez měřáku pokud máte automobil osazen
světlomety s klasickými vláknovými žárovkami s vysokým příkonem 35W a více:

Stav baterky se pozná v noci, motor běží na volnoběh.
Když přidáte plyn a výrazně zesílí zář reflektorů (mnohem lépe osvětlují plochu),
tak baterka je vybitá. Pokud je baterie starší 2 let a jezdíme
téměř každý den delší trasy, může to indikovat i to, že baterii
bude nutno vyměnit, ale nejdříve jí v každém případě zkuste nabít a
vyzkoušejte.

Olověné akumulátory, údržba, opravy
http://www.zvlasak.net/bat_opr_s.pdf


Značky kvalitních autobaterií
Levné neznačkové baterie mívají nízkou životnost (asi 2 roky).
Značkové mají zhruba trojnásobnou a jsou jen zhruba o 200 korun dražší
a jsou to například tyto značky: Varta, Banner, Exide, Bosch

Stav autobaterie dle měřících přístrojů
Baterii měříme odpojenou od spotřebičů, bez zapnutého zapalování!
Napětí na jednom článku je 2,1V.
Nabitá autobaterie by měla mít napětí 12,6 V.
Tedy 6 x 2,1 = 12,6 V
Při poklesu napětí pod 12,5V je již nutné autobaterii dobít.
Při poklesu napětí na 10,5V je patrně baterie již zničená,
ale můžete jí zkusit dobít. Pokud nebyla v tomto stavu dlouho,
nemuselo dojít k zanesení desek sulfátem.
Dále se prodávají testovací pomůcky, které připojíme
ke kontaktům autobaterie, dle pokynů výrobce a
zobrazí se nám stav baterie například pomocí barevných diod
na stupnici stavu baterie.
Dále můžeme změřit stav nabití autobaterie pomocí hustoměru,
ale tento postup je méně používaný. Pomocí skleněné trubice,
uvnitř je hustoměr, opatřené balonkem, nasajeme elektrolyt
do trubice a na stupnici plováku hustoměru odečteme hodnotu.
Plovák musí v elektrolytu plavat - vznášet se.

Stav nabití 100% 70% 50% 25%
Hustota elektrolytu 1,28 g/cm3 1,23 g/cm3 1,19 g/cm3 1,14 g/cm3
Napětí baterie 12,6V a více 12,5 - 12,4V 12,3 - 12,2V 12,2 - 11,9V


Tabulka stavu nabití autobaterie dle hustoty elektrolytu při teplotě +20°C
pokud by hustota klesala lineárně

Nabití %Hustota g/cm3
1001,28
901,26
801,25
701,23
601,22
501,20
401,18
301,17
201,15
101,14
01,12



Tabulka nabití akumulátoru, pokud by napětí klesalo téměř lineárně.
12,6V = 100% plně nabitý akumulátor
11, 7 V = 0% zcela vybitý akumulátor

Nabití %Napětí V
10012,60
9512,56
9012,52
8512,48
8012,44
7512,40
7012,36
6512,33
6012,29
5512,25
5012,20
4512,15
4012,12
3512,07
3012,04
2512,00
2011,95
1511,90
1011,84
511,78
011,70



Co škodí autobaterii?
- dlouhodobé vybití pod 70% kapacity a více
- vyschnutí elektrolytu pod stanovenou mez (desky uvnitř baterie musí být ponořeny i při plném nabití)
- extrémní mrazy (může zamrznout elektrolyt a roztrhnout plášť baterie)
- vysoké teploty (vysychá elektrolyt, musíme často kontrolovat)
- nárazy (vytlouká se materiál z desek, může způsobit zkrat a zničení baterie)
- časté a dlouhé startování (seřídit motor, vyměnit svíčky atd. pokud motor špatně startuje)

Měření stavu baterie pomocí hustoty elektrolytu - čím více stupnice plováku vyčnívá nad hladinu, tím je baterie více nabitá.
Na stupnici jsou vyznačeny hodnoty a těmi je třeba se řídit!



Měření napětí baterie pomocí testeru s diodami


Měření stavu napětí autobaterie pomocí měřiče avomet ukazuje napětí zhruba 12,8V což je plně nabitá baterie
336

Automobil doporučené teploty chladící kapaliny a oleje | automobil-doporucene-teploty-chladici-kapaliny-a-oleje


Chladící kapalina

Dřívější motory: 80 až 95°C teploty chladicí kapaliny
Současné motory: až 110°C (olej 125°C)

Teplota mazacího oleje

Dřívější motory: 90 až 115°C teploty mazacího oleje
Současné motory: až 125°C

reanult-clio-teplomer

Druhy chlazení

Vzduchem:
Náporové - za jízdy vozidla - např. historické dvoutaktní motocykly JAWA
Nucené - ventilátorem stále řemenem, nebo s elektromotorkem, který spíná přibližně při 92 +- 2 °C a vypíná při 87 +- 2 °C


Kapalinou:
Termostat pro zkrácený oběh chladicí kapaliny otevírá při teplotě 85 až 89 °C
Samočinné – termosifonové.
S nuceným oběhem chladicí kapaliny.

Kombinované:
Vzduchem, olejem a kapalinou.


Date: 09.08.2020 - 08:04
339

Nejlepší barva ochrana podvozku nejen automobilu bitumen asfalt | nejlepsi-barva-ochrana-podvozku-bitumen


Ochrana podvozku

Bitumen (anglicky, česky asfalt) je hustá, pružná, dobře přilnavá živice, vyrábějící se z ropy a dehtu.
Asfalt se vyrábí z ropy - je to poslední složka, které zůstane po odpaření benzínů, nafty atd.
Dehet se vyrábí většinou z uhlí.
Z této živice se vyrábí například spreje, či barvy na ochranu podvozků vozidel.
Asfalt je pružný a zatím levný, dostupný, velmi dobře přilnavý, tlumí nárazy odlétávajících kamínků a proto i velmi vhodný pro ochranu podvozku vozidel.

Vosk na ochranu dutin karoserie a podvozku

Do dutin aplikujeme vosk. Prodává se také i ve spreji.
Například:
C.A.R.Fit Antikorozní vosk do dutin
Dinitrol 1000 Vosk do dutin
  • podvozek je třeba okamžitě zkontrolovat i u nového vozidla, hlavně nové automobily levnější kategorie mají místa na ostrých hranách, kde nejsou řádně ošetřeny a okamžitě nastupuje koroze
  • zakoupit lze i sprej, který je možno aplikovat do hůře dostupných míst
  • podvozek vozidla ošetřujeme / kontrolujeme dvakrát do roka
  • nejdůležitější je kontrola před začátkem zimní sezóny
  • nejvíce poškozuje podvozek vozidla jízda po drobných kamíncích, které odlétají od kol a poškozují nátěr spodku vozidla

bitumen-asfalt-ochrana-podvozku-sprej.jpg Date: 06.12.2020 - 08:10


Editace: 1357724367
Počet článků v kategorii: 348
Url:zimni-vybava-vozidla-co-s-sebou-vozit-v-zime-id-420

AD
11 Share
Share
Tweet