Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Kroutící moment, točivý moment


AD MOB

Vysvětlení - kroutící moment

1 Nm (newtonmetr) je síla působící na páku dlouhou 1 metr silou 1 newton.

Tak jako na kole se nám dobře šlape při určitých otáčkách, tak i motor má nízkou spotřebu a malé vibrace když má vysoký kroutící moment.
Kroutící moment od určitého počtu otáček prudce klesá, takže nemá cenu honit motor v maximálních otáčkách.
Také v nízkých otáčkách motor trpí, poznáte dle chvění a cukání, obyčejně pod 2000 až 1500 ot/minuta, a kroutící moment prudce klesá, ale záleží na konstrukci motoru a proto je třeba se řídit doporučením výrobce.

Obrázek níže: Představte si, že držíte v rukou klacek dlouhý 1 metr a na jeho konec někdo přiváže závaží 1kg - ruce Vám bude kroutit dolů síla přibližně 1 Nm.

Kliknutím na obrázek se otevře kalkulátor výpočtu výkonu motoru dle otáček atd.

kroutici-moment-newtonmetr
Date: 22.07.2020 - 11:46

337LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


21

Halogenové žárovky s UV filtrem | halogenove-zarovky-s-uv-filtrem


Halogenové žárovky s UV filtrem

Měníte halogenové žárovky H1, H7? Důkladně si ověřte, zda jsou pro Vaše světlomety nutné žárovky s UV filtrem.
Žárovky s UV filtrem jsou většinou nutné pro světlomety s plastovým sklem, aby nedošlo k zežloutnutí a snížení průhlednosti skla.

Totiž pokud byste je vyměnili za běžené halogenky bez UF filtru, zničili byste světlomety což není vůbec levná záležitost. UV záření má bělící účinek a protože mnoho součástí světlometu je v současnosti vyráběno z plastu, tak by rychle došlo k změně barevného odstínu či průhlednosti jednotlivých částí. Možná jste si již všimli téměř mléčných předních plastových "skel" světlometů u starších vozidel, které byly právě poškozeny nevhodnými halogenovými žárovkami.

Princip žárovky s UV filtrem

Zušlechtěné sklo žárovky filtruje ultrafialové záření a pouze jen viditelné světlo opouští žárovku, tedy sklo baňky obsahuje substance absorbující UV záření

Jak poznám žárovku s UV filtrem?

Všechny halogenové žárovky firmy OSRAM jsou vybaveny UV filtrem (s výjímkou HALOLINE).
Dále se můžeme setkat s označením žárovky H7U, kde U značí právě tento UV filtr s nápisem UV FILTER.

Doporučené halogenové žárovky s UV filtrem

Žárovky OSRAM jsou vybaveny UV filtrem a jedná se o velmi solidní značku. Date: 13.07.2011 - 09:12
78

Jak vyměnit brzdové špalky gumičky botky bloky na kole video | jak-vymenit-brzdove-spalky-gumicky-botky-bloky-na-kole-video-id-2234


Video jako vyměnit brzdné špalky na kole - bicyklu
a na co si dát pozor.
Špalky jsou různé, některé mají možnost výměny pouze
gumičky. Je třeba například vyfotit celou brzdu a poradit
se s prodavačem, aby náhrada byla vhodná pro typ brzdy, ráfku
i prostředí, ve kterém nejvíce jezdíte.

**
248

Volkswagen Transporter T3 | volkswagen-transporter-t3



Volkswagen Transporter T3

Technická data:

  • Předchůdce Volkswagen Type 2
  • Nástupce Volkswagen Transporter (T4)
  • Třída Van
  • Uspořádání motor vzadu, pohon zadních kol, nebo pohon na všechny čtyři kola
  • Platforma koncernu Volkswagen T3
  • Motor 1,6 L až 2,6 L
  • Převodovka 3-rychlostní převodovka, 4-stupňová manuální, 5-stupňová manuální
  • Rozvor 2461 mm
  • Délka 4569 mm
  • Šířka 1844 mm
  • Výška 1928 mm

Volkswagen Transporter T3 - valník - video

**

233

Volkswagen Phaeton | volkswagen-phaeton



Volkswagen Phaeton cena

//www.volkswagen.cz/pdf_gen/phaeton.pdf

Technická data:

  • Třída velký luxusní automobil
  • Karoserie 4-dveřový sedan
  • Podélné uspořádání motoru, stálý pohon všech čtyř kol
  • Platforma koncernu Volkswagen D1
  • Motory: benzinové: 3,2 L 6,0 L, vznětové: 3,0 L 5,0 L
  • Převodovka 5-6 stupňová automatická
  • Rozvor 2881 mm LWB: 3.001 mm
  • Délka: 5.055 mm až 5.179 mm
  • Šířka 1903 mm
  • Výška 1450 mm
  • Pohotovostní hmotnost 2.449 kg

Volkswagen Phaeton - recense - video

**

324

Auto jezdící na vodu | auto-na-vodu


Může jezdit auto na vodu?

Je to automobil, který by využíval energii k svému pohybu přímo z vody, nebo vodík a kyslík vyrobený rozkladem molekuly vody. Zatímco automobil jezdící přímo na vodu je spíše z říše snů, automobil jezdící na kyslík a vodík, či přímo na vodík je cesta reálná.

Proč nelze jezdit přímo na vodu jejím spalováním?

Voda je již produktem hoření, proto jí nelze přímo použít pro spalování do spalovacích motorů. Na její rozložení na kyslík a vodík je třeba energie a v nejlepším možném případě tuto energii bychom získali zpět, ale většinou je to jen kolem 10%, které z tohoto cyklu rozklad > sloučení získáme.

Problém - nelze získat více energie sloučením atomů, než co bylo třeba na rozklad molekul vody

Problém je, že na rozklad vody na kyslík a vodík, je třeba více energie, než se pak získá jejich spalováním, nebo na výrobu elektřiny v palivových článcích.
Voda se rozkládá na kyslík a vodík chemicky, nebo elektolýzou.
Vodík se následně spaluje v motoru klasicky, nebo v palivovém článku k výrobě elektrické energie.

Na rozklad vody chemickou cestou se používají například hliník, hořčík či tetrahydridoboritan sodný.
Vodík by bylo možno vyrábět v atomových i tepelných elektrárnách mimo odběrovou špičku, kdy je zařízení využito minimálně.

Palivový článek vodíkový

  • Palivový článek využívající atomy vodíku a kyslíku pracuje svým způsobem na opaku elektrolýzy.
  • V článku jsou elektrody, elektrolyt a mikrosíto - polopropustná membrána.
  • Do článku se přivádí k elektrodám jedním vstupem vodík (ANODA) a druhým kyslík (KATODA).
  • Atomy vodíku ztratí na anodě elektron který není schopen projít přes síto - polopropustnou membránu, oddělující ANODU a KATODU, a je nucen putovat ke katodě přes anodu a spotřebič (zde vznikne kation vodíku, který již membránou může projít).
  • Uvolněné elektrony tedy putují mezi elektrodami, pokud je obvod uzavřený (v obvodu je spotřebič např. motor atd.) a vykonávají práci.
  • Atomy kyslíku jsou přiváděny ke katodě. Přibírají volné elektrony a vznikají z nich aniony.
  • Atomy vodíku (kationy) zbavené elektronu se již protáhnou membránou a spojí se s atomy kyslíku (aniony).
  • Odpadní produktem je voda vznikající na katodě.

Schéma výroba elektřiny z atomů vodíku a kyslíku

hydrogen-fuel-cell.png

Z obrázku by mělo být patrné, že vodíkový článek pracuje podobně jako akumulátor, ve kterém také putují volné elektrony mezi elektrodami a mohou konat užitečnou práci.
Důležité je aby vodík pro palivové články byl získáván šetrně k životnímu prostředí - tedy ekologicky a ne naopak.

Některá vozidla jež využívají k svému pohonu vodík

  • Toyota Mirai
  • Honda FCX Clarity
  • Hyundai ix35 FCEV
  • BMW Hydrogen

Rizika a nevýhody využívání vodíku, jako paliva

  • vodík je velmi výbušný
  • nádrže na skladování je problém utěsnit
  • získávání vodíku nemusí být šetrné k životnímu prostředí - např. využití fosilních paliv na výrobu vodíku dosahuje účinnosti max. 40%
  • palivové články mají účinnost 40 až 60%
  • pokud při přeměně fosilního paliva -> vodík -> práce využijeme v konečné fázi jen 10% energie vložené do reakce na pohyb vozu, je to spíše ekologická katastrofa než cesta správným směrem
  • technologie jsou zatím velmi drahé

Date: 22.07.2020 - 11:46


Editace: 22.7.2020 - 15:47
Počet článků v kategorii: 337
Url:kroutici-moment

AD
11 Share
Share
Tweet