Auto jezdící na vodu
Může jezdit auto na vodu?
Je to automobil, který by využíval energii k svému pohybu přímo z vody, nebo vodík a kyslík vyrobený rozkladem molekuly vody.
Zatímco automobil jezdící přímo na vodu je spíše z říše snů, automobil jezdící na kyslík a vodík, či přímo na vodík je cesta reálná.
Proč nelze jezdit přímo na vodu jejím spalováním?
Voda je již produktem hoření, proto jí nelze přímo použít pro spalování do spalovacích motorů.
Na její rozložení na kyslík a vodík je třeba energie a v nejlepším možném případě tuto energii bychom získali zpět,
ale většinou je to jen kolem 10%, které z tohoto cyklu rozklad > sloučení získáme.
Problém - nelze získat více energie sloučením atomů, než co bylo třeba na rozklad molekul vody
Problém je, že na rozklad vody na kyslík a vodík, je třeba více energie, než se pak získá jejich spalováním, nebo na výrobu
elektřiny v palivových článcích.
Voda se rozkládá na kyslík a vodík chemicky, nebo elektolýzou.
Vodík se následně spaluje v motoru klasicky, nebo v palivovém článku k výrobě elektrické energie.
Na rozklad vody chemickou cestou se používají například
hliník, hořčík či tetrahydridoboritan sodný.
Vodík by bylo možno vyrábět v atomových i tepelných elektrárnách mimo odběrovou špičku, kdy je zařízení využito minimálně.
Palivový článek vodíkový
- Palivový článek využívající atomy vodíku a kyslíku pracuje svým způsobem na opaku elektrolýzy.
- V článku jsou elektrody, elektrolyt a mikrosíto - polopropustná membrána.
- Do článku se přivádí k elektrodám jedním vstupem vodík (ANODA) a druhým kyslík (KATODA).
- Atomy vodíku ztratí na anodě elektron který není schopen projít přes síto - polopropustnou membránu, oddělující ANODU a KATODU, a je nucen putovat ke katodě přes anodu a spotřebič (zde vznikne kation vodíku, který již membránou může projít).
- Uvolněné elektrony tedy putují mezi elektrodami, pokud je obvod uzavřený (v obvodu je spotřebič např. motor atd.) a vykonávají práci.
- Atomy kyslíku jsou přiváděny ke katodě. Přibírají volné elektrony a vznikají z nich aniony.
- Atomy vodíku (kationy) zbavené elektronu se již protáhnou membránou a spojí se s atomy kyslíku (aniony).
- Odpadní produktem je voda vznikající na katodě.
Schéma výroba elektřiny z atomů vodíku a kyslíku

Z obrázku by mělo být patrné, že vodíkový článek pracuje podobně jako akumulátor, ve kterém také putují volné elektrony
mezi elektrodami a mohou konat užitečnou práci.
Důležité je aby vodík pro palivové články byl získáván šetrně k životnímu prostředí - tedy ekologicky a ne naopak.
Některá vozidla jež využívají k svému pohonu vodík
- Toyota Mirai
- Honda FCX Clarity
- Hyundai ix35 FCEV
- BMW Hydrogen
Rizika a nevýhody využívání vodíku, jako paliva
- vodík je velmi výbušný
- nádrže na skladování je problém utěsnit
- získávání vodíku nemusí být šetrné k životnímu prostředí - např. využití fosilních paliv na výrobu vodíku dosahuje účinnosti max. 40%
- palivové články mají účinnost 40 až 60%
- pokud při přeměně fosilního paliva -> vodík -> práce využijeme v konečné fázi jen 10% energie vložené do reakce na pohyb vozu, je to spíše ekologická katastrofa než cesta správným směrem
- technologie jsou zatím velmi drahé
Date: 22.07.2020 - 11:46
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)

Renault 5
Roky produkce 1972 –1990.
Technická data:
- Předchůdce: Renault 4
- Nástupce: Renault Clio
- Třída: malý vůz
- Karoserie: 3-dveřový hatchback
- Provedení:
- Motory: 0,8 - 1,7L 26 až 118 kW
- Převodovka:
- Rozvor: mm
- Délka: 3 506 mm
- Šířka: 1 525 mm
- Výška: 1 400 mm
- Hmotnost pohotovostní: 730 kg
- Max.rychlost: 120 až 201 km/h
Renault 5 - video
Pokud je senzor znečistěn, dochází u vznětových motorů k cukání zejména
u studeného motoru při rozjezdu a akceleraci, nepravidelnému chodu, nebo dokonce není možné motor
nastartovat vůbec.
Je to dáno tím, že znečištěný, zanesený topný element čidla se přehřívá a udává nesprávný signál,
jakoby kolem něj proudilo jen malé množství vzduchu a tím dojde k nesprávnému nižšímu dávkování paliva (chudobná směs),
což se právě projevuje cukáním motoru.

Fiat 124
Fiat 124 se vyráběl v letech 1966-1974.
Akční ceny ceník automobilů značky Fiat
//www.fiat.cz/akcni-nabidka/
Technická data:
Fiat 124 - video
Oficiální stránky: www.fiat.cz
Starší typy motorů vyžadovali mnohem kratší interval výměny oleje než současné!
Také je doporučeno měnit olej na jaře a na podzim. V zimě studené starty i mráz mohou výrazně
zhorší kvalitu oleje.
Také ten kdo rád vytáčí motor na maximální otáčky by měl měnit olej výrazně dříve.
Příklad: Motor nejmenovaného výrobce má předepsán olej SAE 5W-40
Z grafu můžeme odečíst, že tento motor do 60 tisíc najetých km
vyžaduje výměnu oleje nejpozději po ujetí 12 000 km,
ale po 80 tisících najetých km už se interval zkracuje na 10 000 km
a toto zkracování intervalu se stále snižuje až k hranici 5 000 km na jednu výměnu
pokud má motor najeto 200 tisíc km a více.

Brzdná dráha motocyklu při 180 km/h 154 metrů | brzdna-draha-motocyklu-pri-180-km/h-154-metru-id-566
Proč nás řidiči osobních automobilů snadno přehlédnou na silnici
a nestačí dát motocyklistovi přednost - video.
Brzdná dráha na suché vozovce roste s čtvercem rychlosti.
Jestliže při 90 km rychlosti bude 40 metrů, při 180 km to bude 160 metrů
i více.
**VIDEO YOUTUBE
Editace: 22.7.2020 - 15:27
Počet článků v kategorii: 351
Url:auto-na-vodu