Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Auto jezdící na vodu


AD MOB

Může jezdit auto na vodu?

Je to automobil, který by využíval energii k svému pohybu přímo z vody, nebo vodík a kyslík vyrobený rozkladem molekuly vody. Zatímco automobil jezdící přímo na vodu je spíše z říše snů, automobil jezdící na kyslík a vodík, či přímo na vodík je cesta reálná.

Proč nelze jezdit přímo na vodu jejím spalováním?

Voda je již produktem hoření, proto jí nelze přímo použít pro spalování do spalovacích motorů. Na její rozložení na kyslík a vodík je třeba energie a v nejlepším možném případě tuto energii bychom získali zpět, ale většinou je to jen kolem 10%, které z tohoto cyklu rozklad > sloučení získáme.

Problém - nelze získat více energie sloučením atomů, než co bylo třeba na rozklad molekul vody

Problém je, že na rozklad vody na kyslík a vodík, je třeba více energie, než se pak získá jejich spalováním, nebo na výrobu elektřiny v palivových článcích.
Voda se rozkládá na kyslík a vodík chemicky, nebo elektolýzou.
Vodík se následně spaluje v motoru klasicky, nebo v palivovém článku k výrobě elektrické energie.

Na rozklad vody chemickou cestou se používají například hliník, hořčík či tetrahydridoboritan sodný.
Vodík by bylo možno vyrábět v atomových i tepelných elektrárnách mimo odběrovou špičku, kdy je zařízení využito minimálně.

Palivový článek vodíkový

  • Palivový článek využívající atomy vodíku a kyslíku pracuje svým způsobem na opaku elektrolýzy.
  • V článku jsou elektrody, elektrolyt a mikrosíto - polopropustná membrána.
  • Do článku se přivádí k elektrodám jedním vstupem vodík (ANODA) a druhým kyslík (KATODA).
  • Atomy vodíku ztratí na anodě elektron který není schopen projít přes síto - polopropustnou membránu, oddělující ANODU a KATODU, a je nucen putovat ke katodě přes anodu a spotřebič (zde vznikne kation vodíku, který již membránou může projít).
  • Uvolněné elektrony tedy putují mezi elektrodami, pokud je obvod uzavřený (v obvodu je spotřebič např. motor atd.) a vykonávají práci.
  • Atomy kyslíku jsou přiváděny ke katodě. Přibírají volné elektrony a vznikají z nich aniony.
  • Atomy vodíku (kationy) zbavené elektronu se již protáhnou membránou a spojí se s atomy kyslíku (aniony).
  • Odpadní produktem je voda vznikající na katodě.

Schéma výroba elektřiny z atomů vodíku a kyslíku

hydrogen-fuel-cell.png

Z obrázku by mělo být patrné, že vodíkový článek pracuje podobně jako akumulátor, ve kterém také putují volné elektrony mezi elektrodami a mohou konat užitečnou práci.
Důležité je aby vodík pro palivové články byl získáván šetrně k životnímu prostředí - tedy ekologicky a ne naopak.

Některá vozidla jež využívají k svému pohonu vodík

  • Toyota Mirai
  • Honda FCX Clarity
  • Hyundai ix35 FCEV
  • BMW Hydrogen

Rizika a nevýhody využívání vodíku, jako paliva

  • vodík je velmi výbušný
  • nádrže na skladování je problém utěsnit
  • získávání vodíku nemusí být šetrné k životnímu prostředí - např. využití fosilních paliv na výrobu vodíku dosahuje účinnosti max. 40%
  • palivové články mají účinnost 40 až 60%
  • pokud při přeměně fosilního paliva -> vodík -> práce využijeme v konečné fázi jen 10% energie vložené do reakce na pohyb vozu, je to spíše ekologická katastrofa než cesta správným směrem
  • technologie jsou zatím velmi drahé

Date: 22.07.2020 - 11:46

337LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


233

Volkswagen Phaeton | volkswagen-phaeton



Volkswagen Phaeton cena

//www.volkswagen.cz/pdf_gen/phaeton.pdf

Technická data:

  • Třída velký luxusní automobil
  • Karoserie 4-dveřový sedan
  • Podélné uspořádání motoru, stálý pohon všech čtyř kol
  • Platforma koncernu Volkswagen D1
  • Motory: benzinové: 3,2 L 6,0 L, vznětové: 3,0 L 5,0 L
  • Převodovka 5-6 stupňová automatická
  • Rozvor 2881 mm LWB: 3.001 mm
  • Délka: 5.055 mm až 5.179 mm
  • Šířka 1903 mm
  • Výška 1450 mm
  • Pohotovostní hmotnost 2.449 kg

Volkswagen Phaeton - recense - video

**

222

Volkswagen Crafter | volkswagen-crafter



Volkswagen Crafter cena ceník

//www.vw-uzitkove.cz/pdf/cenik_crafter.pdf

Technická data: //www.vw-uzitkove.cz/pdf/cenik_crafter.pdf

Volkswagen Crafter - recense - video

**

180

Renault 16 | renault-16



Renault 16

Roky produkce 1965 – 1979.

Technická data:

  • Předchůdce:
  • Nástupce: Renault 20/30
  • Třída: střední
  • Karoserie: 5 hatchback
  • Provedení: MF
  • Motory: 1.4 - 1.5 49kW a 1.6 68kW
  • Převodovka: 4 a 5 manual, 3 automatic
  • Rozvor: mm
  • Délka: 4257 mm
  • Šířka: 1628 mm
  • Výška: 1450 mm
  • Hmotnost pohotovostní: 1060 kg
  • Max.rychlost: km/h
  • Počet vyrobených kusů:

Renault 16 - video

**

267

Ford C-MAX | ford-c-max



Ford C-MAX cena ceník

//www.ford.cz/Cars/C-MAX/Pricelistandfinance

Technická data:

  • Vnější rozměry [mm] C-MAX Grand C-MAX
  • Celková délka 4380 4520
  • Celková šířka bez zrcátek 1828 1828
  • Celková šířka se zrcátky 2067 2067
  • Celková výška (nenaloženo) 1626 1684
  • Rozvor náprav 2648 2788

Ford C-MAX - recense video

**

218

Škoda 100 a 110 | skoda-100-a-110



Škoda 110L - detailní video vozidla

Škoda 100 a Škoda 110 jsou velmi podobné. Hlavní rozdíl je v objemu válců. Automobily se vyráběly v AZNP v letech 1969 až 1977. Předchůdcem byla Škoda 1000 MB a Škoda 1100 MB. Počet vyrobených kusů 1 079 708.

  • Motor spotřeba 8,5 l/100 km
  • Motor i hnaná náprava byly vzadu.
  • Motory měly objem 998 a 1 107 cm3.
  • Motor byl zážehový s rozvodem OHV čtyřválec.
  • Výkony motorů 32 až 46 kW.
  • Karoserie měla 4 dveře.
  • Kufr byl umístěn vpředu.

Technické údaje

  • Délka 4 155 mm
  • Šířka 1 620 mm
  • Výška 1 380 mm
  • Rozvor 2 400 mm
  • Pohotovostní hmotnost 820 kg

**



Editace: 22.7.2020 - 15:27
Počet článků v kategorii: 337
Url:auto-na-vodu

AD
11 Share
Share
Tweet