Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Auto jezdící na vodu


AD MOB

Může jezdit auto na vodu?

Je to automobil, který by využíval energii k svému pohybu přímo z vody, nebo vodík a kyslík vyrobený rozkladem molekuly vody. Zatímco automobil jezdící přímo na vodu je spíše z říše snů, automobil jezdící na kyslík a vodík, či přímo na vodík je cesta reálná.

Proč nelze jezdit přímo na vodu jejím spalováním?

Voda je již produktem hoření, proto jí nelze přímo použít pro spalování do spalovacích motorů. Na její rozložení na kyslík a vodík je třeba energie a v nejlepším možném případě tuto energii bychom získali zpět, ale většinou je to jen kolem 10%, které z tohoto cyklu rozklad > sloučení získáme.

Problém - nelze získat více energie sloučením atomů, než co bylo třeba na rozklad molekul vody

Problém je, že na rozklad vody na kyslík a vodík, je třeba více energie, než se pak získá jejich spalováním, nebo na výrobu elektřiny v palivových článcích.
Voda se rozkládá na kyslík a vodík chemicky, nebo elektolýzou.
Vodík se následně spaluje v motoru klasicky, nebo v palivovém článku k výrobě elektrické energie.

Na rozklad vody chemickou cestou se používají například hliník, hořčík či tetrahydridoboritan sodný.
Vodík by bylo možno vyrábět v atomových i tepelných elektrárnách mimo odběrovou špičku, kdy je zařízení využito minimálně.

Palivový článek vodíkový

  • Palivový článek využívající atomy vodíku a kyslíku pracuje svým způsobem na opaku elektrolýzy.
  • V článku jsou elektrody, elektrolyt a mikrosíto - polopropustná membrána.
  • Do článku se přivádí k elektrodám jedním vstupem vodík (ANODA) a druhým kyslík (KATODA).
  • Atomy vodíku ztratí na anodě elektron který není schopen projít přes síto - polopropustnou membránu, oddělující ANODU a KATODU, a je nucen putovat ke katodě přes anodu a spotřebič (zde vznikne kation vodíku, který již membránou může projít).
  • Uvolněné elektrony tedy putují mezi elektrodami, pokud je obvod uzavřený (v obvodu je spotřebič např. motor atd.) a vykonávají práci.
  • Atomy kyslíku jsou přiváděny ke katodě. Přibírají volné elektrony a vznikají z nich aniony.
  • Atomy vodíku (kationy) zbavené elektronu se již protáhnou membránou a spojí se s atomy kyslíku (aniony).
  • Odpadní produktem je voda vznikající na katodě.

Schéma výroba elektřiny z atomů vodíku a kyslíku

hydrogen-fuel-cell.png

Z obrázku by mělo být patrné, že vodíkový článek pracuje podobně jako akumulátor, ve kterém také putují volné elektrony mezi elektrodami a mohou konat užitečnou práci.
Důležité je aby vodík pro palivové články byl získáván šetrně k životnímu prostředí - tedy ekologicky a ne naopak.

Některá vozidla jež využívají k svému pohonu vodík

  • Toyota Mirai
  • Honda FCX Clarity
  • Hyundai ix35 FCEV
  • BMW Hydrogen

Rizika a nevýhody využívání vodíku, jako paliva

  • vodík je velmi výbušný
  • nádrže na skladování je problém utěsnit
  • získávání vodíku nemusí být šetrné k životnímu prostředí - např. využití fosilních paliv na výrobu vodíku dosahuje účinnosti max. 40%
  • palivové články mají účinnost 40 až 60%
  • pokud při přeměně fosilního paliva -> vodík -> práce využijeme v konečné fázi jen 10% energie vložené do reakce na pohyb vozu, je to spíše ekologická katastrofa než cesta správným směrem
  • technologie jsou zatím velmi drahé

Date: 22.07.2020 - 11:46

347LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


176

Renault 10 | renault-10



Renault 10

Roky produkce 1965 - 1972.

Technická data:

  • Předchůdce:
  • Nástupce:
  • Třída: střední
  • Karoserie: 4 dveřová sedan
  • Provedení:
  • Motory: 1108cc
  • Převodovka: 3 až 5 manual
  • Rozvor: mm
  • Délka: 4197 mm
  • Šířka: 1526 mm
  • Výška: 1410 mm
  • Hmotnost pohotovostní: 775 kg
  • Max.rychlost: 135 km/h
  • Počet vyrobených kusů:

Renault 10 - video

**

197

Škoda 120 S | skoda-120-s



Škoda 120 S popis - video

Skoda 120 S rally

**

198

Škoda 130 RS | skoda-130-rs



Škoda 130 RS popis - video

Skoda 130RS John Haugland - rekonstrukce

**

226

Volkswagen Golf Plus | volkswagen-golf-plus



Volkswagen Golf Plus cena ceník

//www.volkswagen.cz/pdf_gen/golfplus.pdf

Technická data:

  • Délka, mm 4204
  • Šířka, mm 1759
  • Výška, mm 1583 / 1621
  • Rozvor, mm 2578
  • Průměr otáčení, m cca. 10,8
  • Objem palivové nádrže, l cca. 55
Zavazadlový prostor
  • Délka, sedadlo postavené/sklopené, mm 828/1621
  • Maximální šířka, mm 1008
  • Šířka mezi podběhy kol, mm 1008
  • Objem zavazadlového prostoru, l * 395 - 505/1450 (s variabilní podlahou: 305 - 443/1360)
  • //www.volkswagen.cz/pdf_gen/golfplus.pdf

Volkswagen Golf Plus - interier a dojem - video

**

**

338

Bezpečnostní pásy automobilu se špatně navíjí zpět pomalé navíjení pásů řešení | bezpecnostni-pasy-automobilu-se-spatne-naviji-zpet-pomale-navijeni-pasu


Bezpečnostní pásy se špatně navíjí zpět - řešení problému

Zkusit jednu, nebo více možností
  1. poškozené pásy, které již drhnou, je třeba vyměnit
  2. pročistit, promazat pás např. sprayem Cockpit Cleaner, určeným k čistění palubní desky
  3. pás očistit JARem. JARem pak pomazat místa pásu, kde nebude v kontaktu s připoutanou osobou pro zvýšení kluznosti pásu
  4. pro zvýšení kluznosti pásu, průchodem oky, lze v nouzi použít tekuté mýdlo, holící pěnu
  5. pás pomalu vytahovat a čistit jej například vlhčeným ubrouskem určeným pro dětské zadečky, který obsahuje přísady pro ochranu kůže, takže pás mírně promaže, pak zkusit navinout zpět, zda došlo ke zlepšení
  6. pás vytáhnout na maximum a použít spray na čistění palubní desky, na jeho očištění a zkusit navinout zpět
  7. postříkat mírně pás, který nebude v kontaktu s osobou po připoutání (aby se neumastila), postříkat silikonovým sprayem
  8. odmontovat kryt sloupku a vyčistit všechna místa, kde je pás provlékán různými oky a plochami - promazat navíjecí zařízení
  9. pokud nepomohlo vyčištění a promazání všech třecích ploch, pak bude asi nutno vyměnit pružinu v navíjecím mechanizmu
Date: 26.11.2020 - 10:56


Editace: 22.7.2020 - 15:27
Počet článků v kategorii: 347
Url:auto-na-vodu

AD
11 Share
Share
Tweet