Klepání ventilů, vůle ventilů, seřízení ventilů, benzínové motory
Jak na klepání ventilů, vůle ventilů, seřízení ventilů, benzínové motory
Jakou vůli má mít sací a výfukový ventil?
V nouzi:
sací 0,10 mm
výfukový 0,25 mm
Jinak se musíte řídit hodnotami zadanými výrobcem!
Je nutno vždy natočit píst seřizovaných ventilů do horní úvrati a ventily daného válce musí být zavřeny.
Motorem lze také otočit tak že:
- vyšroubujete svíčky z hlavy válců
- nadzvednete jedno hnané kolo
- zařadíte nejvyšší rychlostní stupeň
- kolem otáčíte dokud se píst seřizovaného válce nedostane do horní úvrati a to v době zážehu (přeskočení jiskry na dané svíčce), aby ventily byly zavřené
- někdo použije špejli, na které si vyznačí rysky a pak vidí, kdy je píst nejvýše, tedy kdy vačka netlačí na žádné vahadlo seřizováného válce
Motor musí být vychladlý
Před samotným seřizováním musí být motor nejméně 3 hodiny v klidu, aby vychladl.
Jak poznám že ventily klepou?
- benzínový motor vydává zvuk jako motor naftový / dieselový
- při jízdě z kopce při zařazené rychlosti tzv. brzdění motorem se ozývá klepání
- střílení do výfuku (ventily netěsní, zřejmě jsou již poškozené dosedací plochy - neshořelá směs vybuchuje ve výfuku a zřejmě zničí i katalyzátor)
- klepání může způsobovat i nekvalitní benzín (zkuste benzín od Benziny, či dle zkušeností)
- teplý motor klepe na volnoběh (nechte nastartovaný motor, automobil zajistěte proti rozjetí, vystupte a poslouchejte)
- poproste odborníka ať motor poslechne
Proč musí mít ventily správnou vůli?
Ventily musí mít vůli aby nedošlo k jejich zničení, zničení hlavy válců, vahadel, zničení výfukového systému, katalyzátoru a dalším škodám.
Ventily se teplem roztahují, sací méně než výfukový kolem kterého odchází žhavý plyn a proto výfokový má většinou větší vůli mezi přítlačným mechanizmem.
Velká vůle ventilů a její následky
- klepání ventilů, jako šicí stroj či naftový motor
- mění se načasování - zkracuje se čas pro nasávání směsy i výfuk spalin
- rozklepávají se dotykové části vahadla a ventilu, protože náraz je prudší čím větší je mezera a mezera se rychleji zvětšuje
- směs předčasně vybuchuje, protože výfukový ventil neumožnil řádné vyprázdnění spalovací komory a žhavé splodiny uspíší výbuch ještě před přeskočením jiskry na svíčce
- motor ztrácí výkon, protože má kratší čas na nasátí směsy z důvodu že ventil není včas otevřený
Malá vůle ventilů a její následky
- nedovření ventilu a jeho zničení i poškození hlavy válce - sedla
- prostor válce netěsní v době expoloze, nebezpečí i vznícení celého motoru
- poškození výfukového potrubí a katalyzátoru
Oprava ventilů je většinou velmi nákladná záležitost proto seřízení provádějte včas.
Čím vyšší otáčky motoru, tím přesnější a častější seřízení je třeba provádět.
Musí se seřizovat všechny motory s ventily?
Seřizují se jen ventily u motorů, které nejsou vybaveny hydraulickou či jinou samoregulací,
ALE to vše máte uvedeno v manuálu k Vašemu vozidlu.
Pokud Vám klepou ventily u motoru, který je vybaven samostavy vůle, pak je třeba bezprostředně kontaktovat odborný servis,
kde Vám poradí, jak postupovat, aby nedošlo ještě k většímu poškození hlavy válců atd.
Kvalita oleje má vliv na hydraulické seřizování vůle ventilů
Olej motorový měňte včas v předepsaných intervalech, jinak hrozí znefunkčnění hydraulických samoštelů, automatickému nastavovaní vůle ventilů.
Date: 22.07.2020 - 11:46
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Historický dokument nákupu vozidla - video
Škoda Felicia se vyráběla v letech 1959-1964 v automobilce ŠKODA jako jediný kabriolet.
Volkswagen Touran cena ceník
//www.volkswagen.cz/pdf_gen/touran.pdfTechnická data:
- Třída kompaktní MPV
- Karoserie MPV 5-dveřový
- Provedení FF
- Platforma koncernu Volkswagen A5
- Motor 1.4L - 2.0L
- Rozvor 2680 mm
- Délka 4405 mm
- Šířka 1795 mm
- Výška 1635 mm
- Podobné Audi A3 Mk2
Volkswagen Touran - popisné video - anglicky
Pokud dotahuji jen maličkosti, na kterých příliš nezáleží, udělám si snadno momentový klíč z ráčny a mincíře, viz obrázek níže.
10 Nm je síla, která se přibližně rovná 1 kg závaží na konci metrové tyče.
Protože mám ráčnu - rameno dlouhé 15 cm, tak mincíř zavěsím 10 cm od středu osy šroubu (na obrázku by bylo nutno začátek metru ještě posunout o 1 cm na střed otáčení ráčny).
10 cm od středu šroubu potřebuji již sílu 10 x větší (100cm/10cm=10) 100 Nm což je zhruba 10 kg na mincíři.
Víz výpočet https://fyzika.okhelp.cz/vypocty/momentovy-klic-vypocet-sily-pro-dotazeni.php
Pokud je tedy doporučeno dotažení např. 10Nm, tak nasadím ráčnu a zatáhnu mincířem uchyceným 10 cm od středu otáčení tak, aby na něm bylo 10 kg (ve směru utažení spoje).
Renault 9
Roky produkce 1982 – 1988.
Technická data:
- Předchůdce: Renault 14
- Následovník: Renault 19
- Třída: Small family car
- Karoserie: 3 až 5 dveřová
- Provedení: FF (Front-engine, front-wheel drive)
- Designer: Robert Opron
Renault 9 - video
Reflexivní pásy na bocích osobních automobilů | reflexivni-pasy-na-bocich-osobnich-automobilu-id-818
za snížené viditelnosti a tudíž víte, že je to velmi nebezpečné.
Rádi byste si nalepili na boky vozidla reflexivní pás, abyste byli
včas spatřeni ALE víte že?:
Reflexivní pásy u osobních automobilů do 8 míst k sezení + řidič,
nebo přípojných vozidel do celkové hmotnosti 750 kg jsou zatím zakázané (4.února 2015).
Zakázané použití reflexní označovací pásky
M1 Osobní automobily do 8 míst k sezení + řidič
O1 Přípojná vozidla do celkové hmotnosti 750 kg
Důvodem je patrně jasné odlišení osobních automobilů od vozidel policie
na křižovatkách, ale i v jiných situacích.
Bedlivě sledujte zákony, zda nedošlo ke změně.
Editace: 22.7.2020 - 16:02
Počet článků v kategorii: 351
Url:serizeni-klepani-ventilu