Výrazy a definice u automobilu
Pohotovostní hmotnost vozidla je hmotnost vozidla se standardní výbavou, veškerými provozními náplněmi, ale bez cestujících, řidiče a nákladu.
Provozní náplně jsou veškeré kapaliny, nutné k provozu vozidla, tedy palivo v nádrži, olej v motoru, chladící kapalina, brzdová kapalina v brzdném systému, voda v nádržce pro ostřikovače skel a podobně.
Provozní hmotnost vozidla je odlišná od pohotovostní hmotnosti. Většinou je zvýšena navíc o průměrnou hmotnost řidiče například 75 kg, nebo i přesně stanovené množství paliva v nádrži.
Kroutící moment též točivý moment definice
Nejčastěji se udává v jednotce Nm (newtonmetr). Při krouticím momentu 1 Nm znamená, že hřídel působí na bod vzdálený jeden metr od osy silou 1 newton. Čili kdyby se hřídelí provlekla tyč směřující kolmo na osu, tak by síla 1 newtonu působící na tuto tyč metr od osy hřídele proti směru otáčení hřídele zabránila roztočení hřídele.
Kroutící moment vzorec
kroutící moment = (výkon x 60000) / (2Pi * otáčky za minutu )
Na grafu níže vidíme, že výkon motoru může ještě stoupat, i když točivý moment je již za svým maximem.
Graf výkonu a točivého momentu Renault Thalia II.

Rozteč šroubů disku kola U pěti šroubů je to průměr kružnice mající střed v středu disku a její obvod prochází středy šroubů.
U čtyř šroubů je to vzdálenost mezi dvěma protilehlými středy šroubů.
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
- pokud mám např. baterii 36V a 11Ah (36x11 = 396Wh), kapacita 396Wh / výrobce uvede zaokrouhleně na 400Wh.
- po rovině je spotřeba 3-7 Wh/km /dle hmotnosti cyklisty a stupně přípomoci
- v pahorkatině při stoupání nad 5% (5 metrů výšky na 100 metrů délky) bude spotřeba 5-15Wh/km a více.
- procenta stoupání si vypočítám na mapy.cz s tím že daný úsek označím záložce PLÁNOVÁNÍ: START - CÍL a kliknu na ZOBRAZIT VÝŠKOVÝ PROFIL TRASY
- výškový rozdíl (stoupání) pak dělím kilometry (lépe stovkami metrů) např. stoupání 100 metrů na vzdálenost 2 km
2 km je 20 stometrových úseků, tak 100 dělím 20 a vyjde mi 5(%)
- kdybych měl baterii 400Wh, tak 400/10 = 40km
- tedy, do svahu 5% by mohl ujet maximálně 40km při plném nabití baterie a jejím výborném stavu
- mám vyzkoušeno, že spotřeba do 6% svahu je v mém případě asi 35až40Wh/km
- vyjitím nejprudších kopců pěšky, kdy mám přepnuto na CHŮZI, takže kolo jen vedu a nemusím tlačit, zvýším dojezd až o 50%
Příčina je v tom, že spotřeba roste exponenciálně s procentem stoupání.
Příklad:
- při stoupání 3% bude spotřeba 6Wh/km, ale při stoupání 6% už to bude 36Wh/km (první údaj se zvětšil 2x ale druhý už 6x, tedy 6x6)
Jak odhadnu stoupání kopce?
- fotbalové hřiště je 100 metrů dlouhé, branka je vysoká 2,44 metru ( to je stoupání 2,44%)
- když to bude výška dvoupodlažní budovy (7 metrů ze vzdálenosti 100 metrů) bude to stoupání 7%
- větší stoupání již záleží na zvážení, jestli raději nevyjít pěšky s přípomocí CHŮZE
- např. 3 patrová budova i s podsklepením zhruba 10 metrů, to je na 100 metrů vzdálenosti 10% stoupání, pokud bych chtěl vyjet na její střechu, a to už dostane baterie řádně zabrat
Elektrokoloběžka
https://malls.seeuper.com/products/11-inch-off-road-electric-scooter-adult?variant=17995201577011
a na co si dát pozor.
Špalky jsou různé, některé mají možnost výměny pouze
gumičky. Je třeba například vyfotit celou brzdu a poradit
se s prodavačem, aby náhrada byla vhodná pro typ brzdy, ráfku
i prostředí, ve kterém nejvíce jezdíte.
**VIDEO YOUTUBE
Proč ještě nejezdíme na vodík?
"Dej mi tři tisíce a já ti za to dám jeden tisíc".
Odpověď je jednoduchá. Vodík nejsnáze získáme rozkladem molekuly vody H20, ale jeho spálením získáme jen zhruba jednu třetinu energie, kterou jsme vložily do jeho výroby. Uznáte sami, že to není zatím příliš ekonomická záležitost.
Další problém je ten, že motor spalující vodík musí být z mnohem kvalitnějších materiálů (spalovací prostor), jako je tomu u motoru, který spaluje benzín, naftu, či plyn. Tím i cena takového motoru bude mnohem vyšší, než u klasických "benzíňáků".
V neposlední řadě je tu bezpečnostní riziko a možnost exploze vodíku. Víme, co dokáže například výbuch metanu. U nechtěné exploze vodíku by následky byly mnohem tragičtější.
Common rail princip vstřikování význam
Silná vysokotláká čerpadla (čerpadlo) tlačí palivo do vnitřnímu tlaku odolné nádržky (trubky - rail), odtud pak je palivo společně (common) rozváděno k jednotlivým vstřikovacím jednotkám - injektorům, které jsou řízeny počítačem (ECU jednotka) a vstřikují palivo do válců motoru v přesných dávkách a v předepsaný čas (předstih).
Pokud je tlak vyšší, než přípustná mez, tak je palivo přepouštěno přes ventil zpět do nádrže vozu.
Výhody common rail:
- stálý a vysoký tlak i při vysokých otáčkách motoru
- palivo se lépe rozptýlí pod vysokým tlakem - rozstříkne do válce
- palivo dokonaleji shoří, protože směs je více homogenní - stejnorodá, nevytvářejí se shluky kapiček
- motory jsou úspornější proti klasickým, kde bylo třeba na každý válec jedno čerpadlo
- motory jsou spolehlivější, méně vibrují, mají klidnější chod
- spalování je ekologičtější
- systém lze využít i u zážehových motorů
Nevýhody common rail:
- vysoká cena jednotlivých komponent

Date: 22.07.2020 - 11:46

Renault 8
Roky produkce 1962–1971.
Technická data:
- Předchůdce: Renault Dauphine
- Nástupce: Renault 6
- Třída: malý vůz
- Karoserie: 4 dveřová sedan
- Provedení: RR
- Motory: 956 až 1289 cc
- Převodovka: 3 až 5 manual
- Rozvor: 2275 mm
- Délka: 4000 mm
- Šířka: 1490 mm
- Výška: 1375 mm
- Hmotnost pohotovostní: kg
- Max.rychlost: km/h
- Počet vyrobených kusů:
Renault 8 - video
Editace: 3.7.2011 - 16:54
Počet článků v kategorii: 351
Url:vyrazy-a-definice