Parkování podélné - jak odhadnout boční vzdálenost od obrubníku
Couvání na parkovací místo je vlastně opačný postup vyjíždění z tohoto parkovacího místa.
1. Výběr místa pro parkování, zastavení u vozidla před místem pro parkování
- Najít si vhodné místo, parkoviště s obrubníkem či nějakou rovnou hranicí, která bude představovat obrubník. Obrubník lze simulovat čárou křídy, nebo prkénkem.
- Najet souběžně s k teto hranici - automobil je po celé délce (pravé) boční strany ve stejné vzdálenosti od obrubníku. Kola jsou od obrubníku vzdálena tak, jak bude řidič chtít parkovat. Například 10 cm. Až bude mít řidič větší zkušenosti, může najíždět blíže k obrubníku. Z počátku je nebezpečí, že poškodí poklice kol, pláště pneumatik, ventilky, či rávky kol, proto je lepší nechávat z počátku učení větší odstup od obrubníku.
- Vyznačit si např. křídou úhel 45° s obrubníkem.
- Vytočit kola řízené nápravy maximálně vlevo - plný rejd vlevo (obrubník je vpravo vedle auta).
- Pomalu jet směrem max vlevo tak dlouho, až pravá strana automobilu svírá s obrubníkem 45°
- Zastavit
- Vyfotit v pravém zpětném zrcátku jak se jeví obrubník, v jaké vzdálenosti je od zadní části automobilu atd.
- Změřit metrem vzdálenost zadního pravého kola od obrubníku
- Výše uvedené údaje budou sloužit jako vodítko pro podélné parkování.
Na obrázku níže řidič poodjel od obrubníku na úhel 45° a vídí v pravém zpětném zrcátku, že zadní pravý roh vozu je zhruba nad počátkem obrubníku. Když v této pozici dá plné levé rejdy, tak nacouvá - stočí se souběžně k obrubníku, aniž by o něj zavadil.
Výpočet vzdálenosti středu pravého zadního kola od obrubníku při úhlu boční strany vozidla 45° k obrubníku parkovacího místa
Přibližný výpočet potřebuje rozměry:
- rozvor náprav + délka přední časti od osy přední nápravy po předek vozidla
- poloměr otáčení, polovina průměru otačení vozidla mezi stěnami
- úhel natočení k chodníku (obrubníku) je 45°
Date: 22.07.2020 - 11:46
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Příklad výpočtu průměru ráfku disku kola automobilu
Mějme pneumatiku 175/65R14.Průměr ráfku disku zde představuje poslední číslici a tou je číslo 14.
Průměr je udáván v jednotkách palce.
1 palec = 25,4 mm
14 palců bude tedy 14 * 25,4 = 355,6 mm
Průměr 14 palcového ráfku je 355,6 mm tedy 35,56 cm.
Jak vypočítat šířku pneu - pneumatiky
V označení pneu 175/65R14 je šířka první číslo tedy 175 a to v milimetrech.Jak vypočítat výšku pneumatiky (od okraje ráfku) - výpočet
Výšku pneu v čísle 175/65R14 označuje číslo 65 to je 65% šířky pneu.Nezaměňujte výšku pneu s jejím průměrem.
Příklad:
65% z 175 = 0,65 * 175
65% z 175 = 113.75 mm
Průměr ráfku - disku změříme tak, že změříme jeho největší průměr (ne průměr vnitřního osazení pro vystředění pneumatiky).
Výška pneumatiky je pak měřena od tohoto okraje ráfku disku (ne od středícího osazení pneumatiky).
Jak změřit velikost rozteče šroubů disku kola u automobilu
Velikost rozteče se udává v milimetrech. 4x100 značí 4 šrouby se vzdáleností středů děr 100.Disky jsou většinou s otvory pro 4 nebo 5 šroubů.
U 4 otvorů se roztečí rozumí vzdálenost protilehlých děr.
U 5 otvorů se roztečí rozumí průměr kružnice protínající středy děr viz obrázek.
Ford Ka ceny cena cení
//www.ford.cz/Cars/NewKaB420/Pricesandpromotions
Technická data:
- Celková délka (mm) 3 620
- Celková šířkavčetně / bez zrcátek (mm) 1 894 / 1 658
- Celková šířka se sklopenými zrcátky (mm) 1 703
- Celková výškanenaloženého vozidla (mm) 1 505
- Vnější stopový průměr otáčení (m) 9,25
- Rozvor 2 300
- Objem zavazadlového prostoru (l)*
- 4sedadlové uspořádání 224
- 2sedadlové uspořádání (naloženo po střechu) 747
- Objem palivové nádrže (l) 35
- //www.config.ford.cz/fordconnection/multimedia/cze_en/00g/yyy/cze_en00gyyydimspc.htm
Ford Ka - recense - video
Přestože naftové motory prošly doslova revolucí, revolucí prošly i emisní limity.
I když je rozdíl jet v koloně za Praga V3S a osobním automobilem s moderním dieselovým motorem, přesto emisní normy, v některých státech, jsou tak přísné, že ani motory moderní koncepce nemají šanci je splnit.
Znamená to, že dieselovým motorům hrozí zánik?
Rozhodně NE!
Vždyť právě tyto motory pomohly vyhrát druhou světovou válku (byly montovány do legendárních tanků T-34).
Dieselové motory pracují nejlépe (nejekologičtěji) tam, kde pracují téměř nepřetržitě. To jsou především lodě, lokomotivy, těžké stavební stroje, traktory, kombajny a podobně.
Dieselové motory jsou navíc úspornější, než benzínové.
Dieselové motory jsou oblíbené u motoristů pro svůj ekonomický provoz.
Hlavní problém montáže dieselů do osobních automobilů jsou tedy emise NOx. Tento problém zatím nemá jednoduché (levné) řešení.
Smart je automobilová značka společnosti Daimler AG.
Pod touto značkou se ukrývá mini automobil vyznačující se nejen nízkou spotřebou asi 5 l/100km benzínu, nebo 3 l/100km u dieselu, ale i schopností odrazit se od překážky.
Tuto schopnost odrazit se od překážky umožňuje nízká hmotnost vozu, ale také nárazníková zóna automobilu.
Video vozidla Smart kde je zaznamenán čelní i boční náraz.
Automobil Smart se doslova odrazí od překážky a řidič i posádka má vysokou šanci vyváznout z tohoto střetu se zdravou kůží. Boční náraz pak způsobil to, že Smart byl odsunut stranou a boční airbag pak zabrání přímému střetu řidiče s výplní a oknem dveří.
**VIDEO YOUTUBEDate: 08.07.2011 - 11:42
Výhody vozítka Smart
- vysoká bezpečnost vozidla při srážce s překážkou viz video
- snadnější parkování v přeplněných městech
- snadnější průjezd přecpanými městy
- nízká spotřeba hlavně u dieselové varianty 3,1 l/100 km
- snímatelná střecha (jen u některých variant)
- vyrábí se i elektromobily Smart
Smart cena - kolik stojí automobil Smart
V roce 2011 se cena základní varianty vozu pohybovala okolo 239 000 KCZ.Jaké jsou optimální otáčky motoru
Optimální otáčky motoru by měly být takové otáčky, při kterých motor běží klidně bez cukání, má nejnižší spotřebu, dostatečný kroutící moment a tudíž se nejméně opotřebovává a o to většině řidičů jde.
Moderní vozy jsou již z výroby vybaveny otáčkoměry a optimální otáčky bývají podkresleny zelenou barvou, popřípadě digitálními otáčkoměry, které i upozorní na to, že otáčky jsou příliš nízké, nebo naopak příliš vysoké. Tam je to pak jednoduché a řídíme se odečtenými údaji.
Dále můžeme vyhledat na internetu diagram průběhu otáček, výkonu a kroutícího momentu ke konkrétnímu typu motoru pokud nemáme manuál k vozidlu, nebo manuál tento diagram neobsahuje a optimální otáčky odečíst z diagramu.
Optimální otáčky jsou obvykle shodné s částí grafu z nejnižší spotřebou paliva.
Jak poznám, že motor má nízké otáčky?
Charakteristickým jevem provázejícím nízké otáčky motoru s řízeným vstřikováním je škubání motoru. Například jedete rychlostí 50 km/h na pátý rychlostní stupeň (Škoda Fabia benzín) už by se mělo projevit cukání motoru, zejména pak při akceleraci.Je nutné okamžitě přeřadit na nižší rychlostní stupeň ( v našem případě na trojku ) a teprve můžeme řádně akcelerovat.
Nízké otáčky mají vliv zejména na nadměrné opotřebení sedel výfukových ventilů, protože ventil zůstává déle otevřen a déle na něj působí žár odcházejících spalin.
Nízké otáčky pod optimem také zvyšují spotřebu paliva. Ale to platí i pro otáčky nad optimem a tam je rozdíl ještě vyšší.
Jak poznám, že motor má již zbytečně vysoké otáčky?
Nadměrné otáčky zvyšují spotřebu paliva, protože dochází k většímu tření součástí také díky jejich nadměrnému zahřívání a tím nadměrnému opotřebení a neefektivním ztrátám.Při akceleraci se motor po optimálních otáčkách dostane do pásma vyšších otáček a začne se projevovat větší hlučností, chvěním, vibracemi, drnčením (záleží na kvalitě vozidla). Při takových projevech a pokud povolená rychlost na komunikaci je vyšší než rychlost na tachometru a naše řidičské zkušenosti tomu odpovídají, bychom měli přeřadit na vyšší rychlostní stupeň a tím klesnou otáčky motoru a jeho chod se zklidní. Pokud, ale otáčky stále klesají i při větší akceleraci, je nutno včas podřadit na nižší rychlostní stupeň. To platí zejména při jízdě do kopce, kde včasné podřazení dostane motor do optimálních otáček a tím také významně šetříme palivo, ale i prodloužíme životnost motoru.
Jak poznám, že motor běží v optimálních otáčkách?
Motor běží klidně, bez cukání, vcelku tiše. V optimálních otáčkách můžeme na rovině přidáním plynu dostat motor celkem snadno do vyšších otáček, čili motor má dostatečný kroutící moment a zároveň i dostatečnou rezervu výkonu a odezva na akceleraci je pružná (samozřejmě čím nižší rychlostní stupeň, tím pružnější akcelerace z optimálních do vyšších otáček ).V optimálních otáčkách má motor nejnižší spotřebu.
Pokud je akcelerace příliš snadná - motor jde snadno do vysokých otáček, využijeme toho k přeřazení na vyšší stupeň (pokud to situace na silnici, předpisy silničního provozu a naše zkušenosti dovolují) a tím využijeme lépe přebytečný výkon motoru a snížíme spotřebu paliva.
Optimální otáčky jsou i vznětových (nafťáků asi 2000 ot/min) motorů zpravidla nižší, než u zážehových motorů (benzíňáků asi 2700 až 4500).
Editace: 22.7.2020 - 20:30
Počet článků v kategorii: 351
Url:parkovani-jak-odhadnout-vzdalenost-od-obrubniku