Boční náraz
Boční náraz crash test, boční airbagy.
Většina řidičů žije v domnění, že boční náraz do vozidla není tak nebezpečný a při koupi vozidla na tuto skutečnost neberou dostatečný zřetel, ale mnoho nehod z těžkými následky se odehraje na křižovatkách a tam právě často dochází k bočnímu nárazu.
Vypouklá stěna dveří a sloupku působí jako mostní klenba
Skořápka vajíčka, nebo klenba mostu mají společné to, že snesou obrovskou zátěž na ně působící (ne zevnitř). Tuto vlastnost skořápky využívají i konstruktéři bezpečných vozidel. Při bočním nárazu mají klenuté sloupky i dveře daleko větší odpor proti proti tlaku, který na ně působí a tím lépe chrání posádku vozidla viz obrázek.
Malé vozidlo Smart je při bočním nárazu odtlačeno automobilem, který do něj narazí z boku.
Nízká hmotnost vozidla může být i výhodou.
Vozidlo Smart je při bočním nárazu odtlačeno (díky nízké hmotnosti), aniž by došlo k výraznému průniku do vozidla a to řidiči může zachránit život. Navíc se aktivují boční airbagy, které zabrání nárazu řidiče do dveří a boční části automobilu viz video.
Karoserie masivních vozidel označovaných zkratkou SUV dokážou pohltit více kinetické energie při čelním i bočním nárazu
Při nákupu automobilu vyberte takové vozidlo, které maximálně ochrání při autonehodě Vás i Vaše blízké - tedy posádku.
Masivní vozidla jsou při čelním nárazu velmi bezpečná pro řidiče i posádku. Totéž platí i při bočním nárazu. Podívejme se na crash test vozidla BMW X1. Při koupi vozidla je třeba se rozhodovat právě na základě crash testů. Dobré výsledky v crash testech dávají velkou šanci posádce na přežití při autonehodách.
Vozidla SUV
Zkratka SUV znamená Sport Utility Vehicle v překladu sportovní užitkové vozidlo. Jedná se o velmi bezpečná vozidla při čelním i bočním nárazu. Tyto vozidla poznáme dle masivní, robustní konstrukce a na zadní části mají zpravidla označení 4x4 tedy náhon na všechny 4 kola. Mezi SUV vozidla patří již zmíněné BMW X1 jehož crash test jste mohli vidět na předchozím videu, nebo velmi oblíbený SsangYong Korando, či Suzuki Grand Vitara SUV.
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Škoda Superb ceny ceník
//www.skoda-auto.cz/cze/model/newsuperb/pricelist
Reklamní video z roku 2009
**VIDEO YOUTUBE
Zaparkuji své vozidlo za jiné vozidlo tak daleko, abych mohl kolem něj vyjet, když dám plné rejdy.
Dále natočím kola plným rejdem směrem, kterým chci vyjet.
Pak jen bez plynu popojedu tak, že již lze s vozidlem bezpečně vyjet z řady stojících vozidel.
V této fázi zastavím a vyfotím si pozici vozidla, jak vidím vozidlo před sebou pod pravým zrcátkem, jak vidím vozidlo za sebou v levém zpětném zrcátku řidiče, jak daleko jsem zadním kolem daleko od obrubníku v pravém spolujezdcově zrcátku atd.
Do této základní pozice se snažím dostat při dalším parkování.
Pak již stačí zase natočit plný rejd a zacouvat k obrubníku - viz další obrázky níže.
Couvání na trenažeru parkování viz odkaz:
http://hry.okhelp.cz/simulator/parkovani-simulator.php
Parkování je opačný postup vyjíždění z park. místa a to je snazší, proto při vyjíždění z parkovacího místa, si bedlivě všímám jednotlivých fází a následně při parkování se je snažím provádět v opačném pořadí.
Na obrázku jsou vyznačeny dvě soustředné kružnice. Je to průměr otáčení
vozidla. Větší průměr opisuje řízená náprava - nejvzdálenější část karoserie
od středu.
Menší průměr pak neřízená náprava, v našem případě zadní část karoserie.
Pokud se vozidlo na obrázku dostane do správné polohy na této kružnici, je
schopno při plném rejdu zaparkovat couváním z každé pozice na této kružnici
do volného prostoru mezi vozidly.
1.) Přijedu k místu kde chceme zaparkovat, už předem dávám blinkr, i když teprve
hledáme místo, upozorním tím ostatní na zamýšlený manévr.
Volné místo pro parkování by mělo být o 1,5 metru delší než délka mého vozidla.
Dojedu na úroveň auta před mezerou pro parkování "zrcátko na zrcátko" při stejné délce,
nebo zadní části na stejné úrovní při různých délkách vozidel.
Mezera mezi vozidly 60 cm.
Začnu couvat, dokud zadní kolo (jeho osa) není na úrovni zadního nárazníku vozidla vedle mne.
Pak vytočím volant - kola co nejvíce vpravo a začnu velmi pomalu couvat,
na rovině bez plynu, jen pomocí spojky až auto stočím tak, že jeho podélná
osa procházející středem vozidla, svírá s obrubníkem parkovacího místa 25°.
Zastavím, srovnám kola a začnu couvat, pod výše uvedeným úhlem, k obrubníku.
2.) Každé vozidlo má svůj poloměr otáčení. U osobních automobilů
je to většinou 5,5 metru. Průměr otáčení pak 11 metrů.
Je to kružnice, kterou opíše nejvzdálenější část karoserie při plném
natočení kol. Přitom řízená náprava opisuje vždy větší kružnici.
Pod úhlem 25° couvám okolo vozidla přede mnou k obrubníku.
Když se vozidlo dostane svými částmi na tuto pomyslnou kružnici,
vidím pod pravým bočním zrcátkem střed značky vozidla parkujícího
přede mnou a v levém zrcátku střed vozidla za mnou, nebo jeho pravý
přední světlomet. Pokud vidím jen jeho levý světlomet, tak se do
mezery vlezu jen s obtížemi a pro začátečníka je to problém.
Pokud za mnou žádné vozidlo nestojí, couvám pod úhlem 25° tak,
že pod pravým předním zrcátkem vidím střed SPZ auta přede mnou.
3.) Jakmile se dostanu do předchozí pozice, zastavím,
pak mi již stačí dat plné rejdy vlevo - vytočit kola doleva
na maximum a začít opět couvat, hlídám si předek i zadek vozidla.
5.) Dokončím parkování, můžu kola i srovnat, aby někdo jiný
při parkování o ně nezachytil.
- pokud nemáte řidičský průkaz dbejte na to, aby vybrané kolo mohlo být na veřejných komunikacích používáno bez příslušného řidičského oprávnění
- dbejte na homologaci, zda je elektrokolo schváleno pro používání na veřejných komunikacích
- možná lépe zakoupit v kamenném obchodě u známého prodejce, než přes internet, kvůli servisu i reklamacím kola
- vyberte si kolo, které lze snadno přestavět na klasické kolo třeba jen výměnou zadního kola a odpojení baterie (pokud byste si nemohli po létech koupit novou baterii)
- kolo by mělo jezdit každý den, aby se vrátily náklady na baterii (baterie totiž ztrácí kapacitu, i když se kolo nepoužívá)
- nevytvářejte elektrokolo přestavbou starého kola, nebudete mít homologaci pro veřejné komunikace
- pokud se jezdí každý den, 1 km přijde zhruba na 1 korunu při nájezdu 16 000 km za dobu životnosti baterie ( je tam započítána i cena nové baterie 10 000 kč + cena za el. proud), pokud byste najeli 36 000 km, pak budou náklady na 1 km 0,33 haléřů.
- počítejte s polovičním dojezdem (komfortním - jen kýváte nohama) u nové baterie, než uvádí výrobce, jako dojezd maximální
- nejvíce se elektrokolo vyplatí na jízdy v okruhu 10 km (do zaměstnání, doručovatelé pošty atd.)
- kdo má potíže s klouby a dokáže ještě jezdit na klasickém kole, bude pro něj jízda mnohem snadnější
- baterie bude lepší Li-ion (lehká 2,5 kg, 500-1500 nabíjecích cyklů), než olověná (velmi těžká 10 kg, vydrží měně - 300 cyklů nabíjecích)
- český výrobce může být lepší při reklamacích (např. Leader Fox - České Budějovice)
- všeobecně dražší kolo by mělo být kvalitnější, ale je to jen do určité hranice, nad 25 000 jsou již kola celkem kvalitní
Renault Fregate
Roky produkce 1951 – 1960.
Technická data:
- Předchůdce: Renault Vivaquatre
- Nástupce: Renault Rambler Classic
- Třída: střední vozidlo
- Karoserie: 4 dveřový sedna, 5 dveřový kombi
- Provedení: FR
- Motory: 4 válce 1996 a 2141 cm3
- Převodovka: 4 rychlosti manual, poloautomatická 3 rychlosti
- Rozvor: 2800 mm
- Délka: 4700 mm
- Šířka: 1720 mm
- Výška: 1540 mm
- Hmotnost pohotovostní: 1230 kg
- Max.rychlost: km/h
- Počet vyrobených kusů:
Renault Fregate - video
Kamery do auta
Jaké parametry by měla mít kvalitní kamera do auta?- rozměry by měly být co nejmenší, aby zabrala málo místa na čelním skle (pokud nechceme přímo sledovat na displeji, co se děje - v noci může kamera vidět lépe, než lidské oko)
- úhel záběru - např. bylo maximum 140° (vývoj jde, ale kupředu a pokud nedochází k přílišnému zkreslení/deformaci okrajů obrázku RYBÍ OKO, může být i větší)
- Karta SD - paměťová karta, velikost se udává v GB giga byte např. 128GB a slouží k záznamu videa a jeho pozdějšímu přehrávání. Čím větší kapacita, tím lépe.
- GPS - pro zdokumentování polohy dané situace - obrázku
- Wi-Fi - nejednou oceníte, když kamera bude bezdrátově spolupracovat s vašim mobilem a pod. pomocí https://cs.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi
- 5G Wi-Fi - 5 určuje, jakou rychlostí můžete přenášet soubory z kamery do mobilu, nebo kolik zařízení může být najednou připojeno atd. Např. 2,4G je mnohem pomalejší a obslouží méně zařízení.
- Bluetooth - technologie pro bezdrátový přenos dat (podobná Wi-Fi) a komunikaci mezi blízkými (vzdálenost) zařízeními - kamerou a mobilem, PC, tabletem a pod. ( i více zařízení mezi sebou)
- duální kamera - přední i zadní kamera spolupracuje a můžete si přehrávat synchronizovaný (časově shodný) záznam události
- FPS (frame per second) - počet snímků za sekundu (sn./s) by měl být co nejvyšší pro maximální zpomalení situace při zjišťování podrobností po určitém incidentu (30 fps je opravdu minimum)
- 720p 1080p 1440p - číslo+p značí výšku obrázku/rozlišení v pixelech-bodech např. 1440p viz níže.
- 2K 1440p QHD (quad high definition), nebo WQHD (wide quad high definition) QHD (čtyřnásobně vysoké rozlišení) nebo WQHD (širokoúhlé vysoké rozlišení) a jedná se o rozlišení displeje - počet bodů, ze kterých jsou složeny jednotlivé snímky, které měří 2560 x 1440 pixelů. Toto rozlišení se také běžně označuje jako 2K.
- 4K rozlišení - šířka obrázku je přibližně 4000 pixelů (bodů)
- 8K rozlišení - šířka obrázku je přibližně 8000 pixelů (bodů) - čím větší rozlišení, tím více detailů se získá z obrázku při jeho zvětšení
- Emergency SOS většinou placená služba v cizině - upozorní pohotovostní služby na vaši polohu a další podrobnosti, pokud po nehodě nereagujete a nevypnete toto volání o pomoc.
- What3words je jednoduchý vyhledávač polohy (povrch Země je rozdělen na čtverce 3x3m a každý z nich má jedinečné označení složené ze tří slov a toto označení se používá místo souřadnic s mnoha desetinnými místy - tři slova si snáze zapamatujeme).
Můžete vyzkoušet odkaz níže na čtvereček nacházející se v Praze na Václavském náměstí (socha Svatého Václava liver.jaunts.infinite).
https://what3words.com/liver.jaunts.infinite - Kapacitátor (kondenzátor) místo Li-ion baterie - kamera za sklem je na slunci vystavena vysokým teplotám, či nízkým v zimním období - také časté cykly dobíjení/vybíjení, mohou vést k předčasnému zničení baterie. Řešení může být kamera s kapacitátorem místo baterie.
- Kapacitátor (kondenzátor) - má jednu nevýhodu, že přece jen nemá takovou výdrž na jedno dobití, jako Li-ion baterie, ale vývoj jde kupředu, takže důležité jsou údaje výrobce.
Date: 02.01.2021 - 12:13
Editace: 20.7.2020 - 20:11
Počet článků v kategorii: 351
Url:bocni-naraz