Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Brzdové špalky gumičky botky na kola bike životnost


AD MOB

Brzdové špalky, gumičky, bloky, botky na kolo - anglicky: bike brake pads
Životnost brzdových špalků závisí dle druhu a stylu jízdy.
Mohou být zničeny za jeden den, ale mohou vydržet i tisíce kilometrů (2 000, 5 000 a někdy i více jak 10 tisíc km)
Nejvíce jsou špalky opotřebovávány když jsou zaneseny blátem, pískem, prachem.
Nejméně pak jsou opotřebovávány pokud jezdíme svátečně, za hezkého počasí,
na zpevněných cestách v rovinatém terénu, tedy když brzdy téměř nepoužíváme.

Důležitá zásada je, že vozíme náhradní sadu špalků
s sebou a také nářadí pro výměnu špalků a pokud by došlo během jízdy
k takovému opotřebení špalků, že by hrozilo poškození ráfku, neprodleně
provedeme jejich výměnu.


Na kvalitních špalcích je vyznačena ryskou minimální vrstva po jejímž dosažení by se měla
provádět výměna špalků, jinak hrozí, že po opotřebení špalků se bude ráfku dotýkat nejen
při brzdění kovový držák špalku a dojde k poškození ráfku, jehož výměna pak bude mnohonásobně
dražší, než výměna špalků.


Brzdné špalky dle materiálu
Materiál: sintrovaný - vyrobené slinutím - spékáním různých práškových materiálů většinou za vysokého tlaku
a ve vakuu bod teplotou tání práškových substancí za vzniku homogenního materiálu z vlastnostmi jednotlivých vstupních
materiálů. Vytvoříme nový materiál, který nelze vyrobit roztavením, promícháním a vychladnutím.
Nízké pořizovací náklady;
Vysoká životnost za mokra;
Vysoká životnost za sucha;
Odolné proti vysoký teplotám;
Střední brzdný výkon;

Materiál: organický (pryskyřice)
Vysoká pořizovací cena;
Střední životnost za mokra;
Vysoká životnost za sucha;
Nízká odolnost proti vysokým teplotám;
Vysoký brzdný výkon;

Materiál: kevlar
Nízká pořizovací cena;
Střední životnost za mokra;
Střední životnost v suchém stavu;
Střední odolnost proti vysokým teplotám;
Vysoký brzdný výkon;

Brzdové špalky, elementy, gumičky, bloky, botky - minimální výška hloubka zářezu - před výměnou
Na obrázku níže je zeleně označen blok nový.
Jakmile zářezy ve špalku dosahují hloubky pouze 1 až 0,5 mm tak je raději vyměňte a je jedno
který zářez tuto minimální hloubku dosáhl jako první.

Pokud si však změříte nové špalky a vedete si statistiku ujetých kilometrů, můžete sami odhadnout
kolik kilometrů je možné ještě najet na stávající špalky, ALE jakmile zmizí některý ze zářezů,
tak je víc než rozumné špalky rychle vyměnit.
Někdy bloky mají po stranách vyznačenu WEAR LINE - linii maximálního opotřebení.
Při dosažení této linie je třeba špalky vyměnit.



Linie minimální výšky brzdového špalku - gumičky - bloku brzdy kola
Na obrázku je patrné, že minimální výška špalku před jeho výměnou se shoduje
s minimální hloubkou zářezů ve špalku - bloku - gumičce.


Kovová plocha je těsně pod hranicí mezního opotřebení bloku, zhruba 1 mm. Viz obrázek, kde bylo zavrtáno do bloku a vrták hned narazil na kov.
Proto z výměnou bloku neotálím a neriskuji zničení ráfku.

348LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


275

Škoda Garde (743), Rapid (743) | skoda-garde-743-rapid-743


Škoda Garde popis - video






**
106

Re: Jak zaparkovat na malém prostoru mezi dvěma auty | re-jak-zaparkovat-na-malem-prostoru-mezi-dvema-auty-id-2326


Zaparkování na extrémně těsném prostoru

**
31

ABS led sníh | abs-led-snih-id-464


Značná část vozidel je již vybavena ABS antiblokovacím zařízením kol při
brzdění vozidla. Kola nejsou pak nikdy zcela zablokována při brzdění a tím
významně pomáhají k zlepšení ovladatelnosti vozidla. Problém je ale v
špatném chápání tohoto systému u některých řidičů, jako "anděla strážného",
který za mne vyřeší všechny problémy. Právě tento zkreslený pohled vede
k mnoha vážným a především zbytečným nehodám, které by nemusely nastat
pokud by řidič měl dostatek zkušeností a věděl, že i s ABS je nutno na zmrzlém
či zasněženém povrchu určitě snížit rychlost tak, abychom nedostali smyk,
protože ten dokážou zvládnout většinou jen zkušení řidiči. A smyk může
dostat i vozidlo vybavené ABS. Nezapomínejme ani na zimní pneumatiky, aby měly
předepsanou hloubku vzorku, protože při malé hloubce vzorku pneumatika
ztrácí samočistící schopnosti - vyhazovat sníh z vzorku.
Domácí video ukazuje, že s ABS může být brzdná dráha i o něco delší, než
bez jeho použití. To může být způsobeno tím, že při plném zablokování
kol, se před pne hrnou drobné kamínky, které zlepší brzdění, zatímco ABS
tyto kamínky přejede. Na suchém povrchu pak ABS jednoznačné vítězí v
délce brzdné dráhy.

**
28

Zimní výbava vozidla, co s sebou vozit v zimě | zimni-vybava-vozidla-co-s-sebou-vozit-v-zime-id-420


Co je dobré, ale mnohdy i nutné vozit s sebou nejen v zimním období ( od 1. listopadu do 31. března).

  • - samozřejmostí jsou zimní pneumatiky na vozidle s hloubkou dezénu nejméně 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) a povinná výbava vozidla dle vyhlášky
  • - sněhové řetězy
  • - krabici - pytlík s posypovým materiálem (5 kg - či dle vlastní zkušenosti )
  • - skládací lopatka
  • - škrabka na sníh a led na sklech (oblíbená je i škrabka s rukavicí)
  • - sprej na rozmrazování zámku atd. (dejte si jej do kapsy, když opouštíte vozidlo)
  • - trojúhelník výstražný
  • - výstražná svítilna
  • - kapesní led svítilna (každý člen posátky)
  • - čelovka led svítilna pro noční montáž sněhových řetězů, či výměnu kola
  • - vesty reflexivní pro všechny členy posádky
  • - deku - deky - teplé oblečení pro případné přečkání mrazivé noci ve vozidle
  • - termoska s horkým čajem
  • - energetické jídlo (oplatky, piškoty - dle zdravotního stavu)
  • - kanystr s rezervou paliva
  • - vlečné lano je lepší zakončené karabinami pro snadné připojení
  • - kabely startovací - propojovací k baterii pro startování druhým vozidlem za třeskutých mrazů


Před zimním obdobím kontrolujeme stav chladící kapaliny a její bod tuhnutí, popřípadě přidáme nemrznoucí kapalinu.
Do ostřikovačů skel dáme nemrznoucí směs.
Zkontrolujeme stav nabití akumulátoru.
Stav pneumatik.

Zimní výbava - ministerstvo dopravy
//www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/Zimni+vybava.htm
347

Koroze karoserie jak snížit pozor na sůl kyseliny kovy žíraviny | koroze-karoserie-jak-snizit--pozor-na-sul-kyseliny-kovy-ziraviny


Korozi neošetřených míst karoserie napomáhá a urychluje jí:

  • kyslík = oxidace; kyseliny (kyselý déšť, solanka) = elektrolyt; nevhodné spojení-spoje různých kovů + kyselina = elektrolyt a galvanický článek
  • porušený lak, nátěr, ochrana ocelových částí karoserie
  • posypová sůl, co nejdříve automobil omýt, nejlépe v auto-myčce
  • vlhkost a s ní ve vodě rozpuštěné soli kovů, které vytvoří kyseliny a umožní elektrolytickou korozi
  • styk různých kovů + vlhkost, které vytvářejí galvanický článek - elektrolytická koroze (např. měď + vlhkost - téměř s čímkoliv vytváří v místě dotyku elektrolytickou korozi)
  • při elektrolytické korozi jedné elektrody ubývá a druhé přibývá
  • méně ušlechtilý materiál mění v anodu a z jeho povrchu se uvolňují atomy - koroduje, zatímco ušlechtilejší materiál se mění v katodu a je proti korozi dokonce chráněn - neubývá jej, váže na svůj povrch atomy z anody = galvanické pokovování
  • uhlíkatá ocel vytváří elektrolytické korozní spoje především s: hliníkem a mědí
  • místa potřísněná kyselinou např. z baterie, či žíravinami, dokonale otřít, omýt, osušit


Které kovy + kyselina, používané v automobilovém průmyslu, ponejvíce vytvářejí galvanické články - elektrolytickou korozi

  • železo <-> měď,
  • železo <-> zinek
  • hliník <-> měď
  • zinek <-> hliník,
  • měď <-> zinek
  • měď <-> pozink,
  • měď <-> titanzinek,
  • měď <-> hliník
  • železo <-> zinek a slitiny,
  • železo-chrom <-> zinek a slitiny
  • měď <-> uhlíkaté oceli, litina,
  • měď <-> hliník a slitiny,
  • měď <-> zinek a slitiny
  • hliník <-> uhlíkaté oceli, litina,
  • hliník <-> zinek a slitiny
  • zlato <-> hliník a slitiny,
  • zlato <-> zinek a slitiny


Korozi zpomaluje nebo zastavuje

  • vyhýbat se předchozím bodům, nebo je urychleně opravit, odstranit závady, nevystavovat automobil zbytečně vlhkosti
  • sucho - suchý povrch oceli koroduje mnohokrát pomaleji - zbytečně nemáčet spodek automobilu - když je karoserie zaprášená, tak spláchnou jen její povrch
  • včas omýt vozidlo po jízdě solankou (solení silnic proti tvorbě ledu a k rozpuštění sněhu)
  • používat čistou vodu na mytí, nejlépe zajet do myčky, kde jsou do vody přidány přísady pro správné PH a vosky pro konečnou konzervaci karoserie
  • inhibitory - zpomalují až zastavují korozi; přidávají se například do topných systémů Inhicor


Posypová sůl

Posypová sůl s roztátým sněhem vytváří kyselinu, která se dostane do nechráněných míst, či spojů a umožní umožní elektrolytickou korozi

Zajímavost: Kuprikol značně urychluje korozi protože obsahuje měď

Vinař jezdil se svým automobilem na vinohrad, mimo jiné stříkat révu roztokem kuprikolu. V kufru automobilu míchal postřik, občas mu něco postřiku vyteklo - potřísnilo části karoserie vozidla. Také samotný postřik když se dostal do částí karoserie, umožnil vytvoření galvanických článků ve spojích, či reagoval s ocelí. Výsledkem bylo, že karoserie vozidla zkorodovala za třetinovou dobu, než karoserie která nebyla vystavena solím mědi. Date: 02.02.2021 - 18:46


Editace: 1507625438
Počet článků v kategorii: 348
Url:brzdove-spalky-gumicky-botky-na-kola-bike-zivotnost-id-2233

AD
11 Share
Share
Tweet