Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Alternátor závady měření napětí


AD MOB

Alternátor závady

Před svařováním elektrickým proudem částí vozidla, odpojit baterii a alternátor, aby nedošlo k jejich poškození.
Při běhu motoru neodpojujte baterii, mohlo by dojít k průrazu diod alternátoru stále zvyšujícím se napětím.

Pokud napětí měřené na baterii, pří vypnutých spotřebičích, před startem motoru, se po startu a běhu motoru, nezvýší, bude patrně závada v dobíjecí soustavě (alternátor/regulátor/vodiče).

Souhrn - mělo by být u 12V soustavy:
12V až 12,6V napětí na baterii bez zapnutého zapalování a bez zapnutých spotřebičů (světla, ventilátor a pod.)
13,5V až 14,5V napětí na baterii u nastartovaného motoru a vypnutých spotřebičích

Některé vývody na alternátoru / regulátoru:
B+ vývod na alternátoru je hlavní silový kabel (B+) vede k baterce /startéru
D+ vývod ke kontrolce dobíjení (buzení)/po sepnutí zapalování ve spínací skřínce - rozsvítí se kontrolky (kontrolka je důležitá , bez ni by se alternátor nenabudil a nedobíjel by / po nastartování motoru zhasne, když je vše OK a vyrovná se napětí mezi jejím obvodem a obvodem silovým, který začne dodávat proud )
W u dieselových motorů - pro otáčkoměr, nebo vstupní signál pro řídící jednotku - nefunguje u benzíňáků
D- je záporné připojení baterie / kostra


Regulátor zapíná / vypíná proud do kotvy (buzení rotoru)

Při dosažení určitého napětí regulátor přeruší obvod buzení rotoru (kotvy), kotva se přestane chovat jako magnet a tím zabrání vzniku el. proudu v statorovém vinutí.

Na obrázku regulátor Škoda 105 - 120.
regulator-napeti-skoda-105-120.jpg
Měření / kontrola spínání při určitém napětí na vyjmutém regulátoru
  • na proměření se používá regulovatelný zdroj napětí s elektronickou pojistkou proti poškození regulátoru
  • je třeba určit, kde připojit zdroj plus + (možné značení B+, 54, 54/15) a kde mínus - ( většinou kostra regulátoru, či B-)
  • zkušební žárovka se pak připojí k DF a B-,
    nebo k DF a 54 (dle zapojení buzení viz konektory škodováckého regulátoru obr nad),
    nebo ke kartáčům (uhlíkům), když jsou součástí regulátoru, či vývodům k buzení kotvy
  • na obrázku níže (polský regulátor Jezpol jezpol.pl) se připojí + zdroje k bílému vývodu, mínus pak na kostru a na uhlících se měří budící napětí, zda správně vypne při překročení max povoleného napětí
  • regulator-napeti-skoda-favorit-felicia-avia-jezpol.jpg
  • zkušební žárovka musí (měla by) zhasnout při zvýšení napětí mezi 14,2 až 14,8V viz video
  • Video - proměření regulátoru pomocí regulovatelného zdroje napětí
  • pokud jsme vyloučili, poškození baterie a napětí dodávané alternátorem při měření na svorkách baterie, při změně otáček motoru, či vypínání a zapínání spotřebičů, výrazně kolísá, bude na vině patrně závada na regulátoru, či v alternátoru samotném


Hledání závady - aneb, není třeba ihned měnit alternátor, když je baterie vybitá
  • zkontrolujme pojistky a žárovky kontrolek (dobíjení - po zapnutí zapalování svítí)
  • ověříme si zda není vadná baterie, změřit hustotu elektrolytu atd.
  • očistíme kontakty baterie
  • u vypnutého motoru provést kontrolu alternátoru, (napnutí řemenů, pokud je jimi poháněn)
  • očistit kontakty připojení alternátoru (regulátoru) k elektrické soustavě vozidla
  • opálené kontakty lépe vyměnit
  • zkontrolovat stav izolace vodičů alternátoru (někdy může dojít k opálení izolace a probíjení na kostru a pod.)
  • při nastartovaném motoru poslechnout zda nepískají ložiska alternátoru

  • Jednoduchý způsob měření testerem
  • například v Lidlu občas mívají jednoduchý tester baterii za 250 kčs, měří se dle návodu
  • tester ukáže stav baterie a taky zda alternátor dodává napětí v daném rozmezí
  • tester-battery-alternator.jpg
  • Digitální voltmetr do auta
  • vsouvá se do zásuvky na zapalovač - je třeba vybrat takový, který nepřepíná neustále mezi hodnotami (teplota atd.)
  • odpadá ne příliš pohodlné měření pod kapotou motoru
  • digitalni-voltmetr-do-auta.jpg

  • Přesnější měření kvalitním voltmetrem
  • měření se provádí dle návodu k měřidlu - voltmetru
  • vypnou se všechny spotřebiče vozidla (světla, rádio atd.)
  • změří se napětí baterie před nastartováním motoru a zapíše se hodnota např. 12,6V
  • pak se nastartuje motor a nechá se běžet na volnoběh, napětí na svorkách baterie. Zapíše se hodnota. U 12V soustavy bývá např. 14,2V (aby se baterie dobíjela)
  • pokud napětí kleslo, po nastartování a chodu motoru např. na 11V, tak alternátor / regulátor je velmi pravděpodobně porouchaný a nedodává proud
  • zvýšíme otáčky motoru (někdo přidá plyn) napětí 14,2V se nesmí měnit (u starších, mechanických regulátorů může dojít k rozdílu, ale ten je třeba dohledat v manuálu k výrobku)
  • pokud došlo k výraznému zvýšení napětí např. až na 19V, bude patrně poškozený regulátor napětí
  • pak zkusíme zapnout spotřebiče (světla, rádio, ventilátor, vyhřívání skla), pokud dojde k výraznému snížení napětí a regulátor (alternátor) obsahuje výkonnou diodu, bude tato dioda patrně poškozená



Nejčastější závady na alternátoru od jednoduchých po složité

  • spálená pojistka, nebo kontrolní žárovka dobíjení
  • uvolněné, zoxidované kontakty a spoje alternátoru, či baterie
  • poškozené kabely, nebo kontakty el. soustavy
  • poškozené, nebo opotřebované uhlíky
  • regulátor napětí (samostatný, nebo s kartáči-uhlíky připevněný k alternátoru)
  • poškozená některá z diod usměrňovacího diodového bloku - můstku (alternátor vyrábí střídavý proud/napětí a diody je usměrní na stejnosměrný)
  • ložiska pískají, či hučí, je třeba jich vyměnit (hučení může signalizovat i poškození statorového vynutí, kontrolka dobíjení svítí i při běhu motoru což by neměla)
  • proražené vinutí rotoru, nebo statoru (zkusit prohlédnout, zda je poškození opravitelné, jinak převinout, nebo koupit nový alternátor)

Schéma zapojení alternátoru u starších typů vozidel se třemi vývody na regulátoru

alternator-skoda-100-120-schema-zapojeni.png
Date: 06.12.2020 - 08:10

349LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


138

Audi A8 | audi-a8



Audi A8

Akční ceny ceník automobilů značky Audi

//www.audi.cz/

Roky produkce 1994-now

Technická data:

  • Rozvor 2992 mm
  • Délka 5137 mm
  • Šířka 1949 mm
  • Výška 1460 mm
  • Hmotnost pohotovostní až 1965 kg
  • Objem zavazadlového prostoru 510 l

Audi A8 - recenze - video

**


Oficiální stránky: www.audi.cz
178

Renault 14 | renault-14



Renault 14

Roky produkce 1976 – 1979.

  • Technická data:

  • Předchůdce: Renault 8
  • Následovník: Renault 11
  • Třída: Small family car
  • Karoserie: 4-door hatchback
  • Provedení: FF
  • Motory: 1.2 L 43 kW až 1.4 L 51 kW
  • Rozvor: 2,530 mm
  • Délka: 4,025 mm
  • Šířka: 1,624 mm
  • Výška: 1,405 mm
  • Hmotnost pohotovostní: 855 kg

Renault 14 - video

**

130

Automobily bezplatné zelené infolinky nakup nového vozu atd. | automobily-bezplatne-zelene-infolinky-nakup-noveho-vozu-atd


Automobily infolinka bezplatná
















ZnačkaTelefonStránky
ŠKODA AUTO Infolinka800 600 000 stránky www.skoda-auto.cz
Audi Infolinka:800 19 00 50 www.audi.cz
Dacia Asistenční služby800 272 272 www.dacia.cz
Dacia Zákaznická Infolinka 800 380 380
Ford800 36 73 29 www.ford.cz
Hyundai Infocentrum:800 800 900 www.hyundai.cz
KIA placená Infolinka222 999 333 www.kia.com/cz/
Mercedes-Benz placená Infolinka271 077 111www.mercedes-benz.cz
OPEL ASSISTANCE800 103 103 www.ford.cz
OPEL infolinka800 101 101 www.opel.cz
RENAULT asistenční linka800 272 272
Renault Auto 800-161-220 www.renault.cz
Volkswagen800 100 800 www.volkswagen.cz

99

Re: Renault Clio II výměna žárovek zadní skupinová svítilna | re-renault-clio-ii-vymena-zarovek-zadni-skupinova-svitilna-id-2319


4. Mírně odklopit háček a současně povytáhnout okraj panele žárovek z pod háčku.
Háček tam byl jen jeden. Panel pak šlo snadno vyklopit a vyjmout z krytu svítilny.

204

Škoda Felicia | skoda-felicia



Škoda Felicia popis - video

Technické údaje
  • Délka hatchback 3855/3883
  • kombi 4205/4237
  • (před/po faceliftu) mm
  • Šířka 1635 mm
  • Výška 1415 mm
  • Rozvor 2450 mm
  • Rozchod 1420/1380 mm
  • Světlá výška 105–115 mm
  • Objem zavaz. prostoru v závorce po sklopení sedadel 272 (447)/967 (1366) l
  • Pohotovostní hmotnost 935–985 (975–1025) kg
  • Celková hmotnost 1420 (1460) kg
  • Užitečná hmotnost 485–435 kg
  • Počet míst 5
  • Objem nádrže 42 l
  • Aerodynamický odpor 0,35

Reklama z roku 1994

**



Editace: 18.12.2020 - 16:37
Počet článků v kategorii: 349
Url:alternator-zavady-mereni-napeti

AD
11 Share
Share
Tweet