Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Alternátor závady měření napětí


AD MOB

Alternátor závady

Před svařováním elektrickým proudem částí vozidla, odpojit baterii a alternátor, aby nedošlo k jejich poškození.
Při běhu motoru neodpojujte baterii, mohlo by dojít k průrazu diod alternátoru stále zvyšujícím se napětím.

Pokud napětí měřené na baterii, pří vypnutých spotřebičích, před startem motoru, se po startu a běhu motoru, nezvýší, bude patrně závada v dobíjecí soustavě (alternátor/regulátor/vodiče).

Souhrn - mělo by být u 12V soustavy:
12V až 12,6V napětí na baterii bez zapnutého zapalování a bez zapnutých spotřebičů (světla, ventilátor a pod.)
13,5V až 14,5V napětí na baterii u nastartovaného motoru a vypnutých spotřebičích

Některé vývody na alternátoru / regulátoru:
B+ vývod na alternátoru je hlavní silový kabel (B+) vede k baterce /startéru
D+ vývod ke kontrolce dobíjení (buzení)/po sepnutí zapalování ve spínací skřínce - rozsvítí se kontrolky (kontrolka je důležitá , bez ni by se alternátor nenabudil a nedobíjel by / po nastartování motoru zhasne, když je vše OK a vyrovná se napětí mezi jejím obvodem a obvodem silovým, který začne dodávat proud )
W u dieselových motorů - pro otáčkoměr, nebo vstupní signál pro řídící jednotku - nefunguje u benzíňáků
D- je záporné připojení baterie / kostra


Regulátor zapíná / vypíná proud do kotvy (buzení rotoru)

Při dosažení určitého napětí regulátor přeruší obvod buzení rotoru (kotvy), kotva se přestane chovat jako magnet a tím zabrání vzniku el. proudu v statorovém vinutí.

Na obrázku regulátor Škoda 105 - 120.
regulator-napeti-skoda-105-120.jpg
Měření / kontrola spínání při určitém napětí na vyjmutém regulátoru
  • na proměření se používá regulovatelný zdroj napětí s elektronickou pojistkou proti poškození regulátoru
  • je třeba určit, kde připojit zdroj plus + (možné značení B+, 54, 54/15) a kde mínus - ( většinou kostra regulátoru, či B-)
  • zkušební žárovka se pak připojí k DF a B-,
    nebo k DF a 54 (dle zapojení buzení viz konektory škodováckého regulátoru obr nad),
    nebo ke kartáčům (uhlíkům), když jsou součástí regulátoru, či vývodům k buzení kotvy
  • na obrázku níže (polský regulátor Jezpol jezpol.pl) se připojí + zdroje k bílému vývodu, mínus pak na kostru a na uhlících se měří budící napětí, zda správně vypne při překročení max povoleného napětí
  • regulator-napeti-skoda-favorit-felicia-avia-jezpol.jpg
  • zkušební žárovka musí (měla by) zhasnout při zvýšení napětí mezi 14,2 až 14,8V viz video
  • Video - proměření regulátoru pomocí regulovatelného zdroje napětí
  • pokud jsme vyloučili, poškození baterie a napětí dodávané alternátorem při měření na svorkách baterie, při změně otáček motoru, či vypínání a zapínání spotřebičů, výrazně kolísá, bude na vině patrně závada na regulátoru, či v alternátoru samotném


Hledání závady - aneb, není třeba ihned měnit alternátor, když je baterie vybitá
  • zkontrolujme pojistky a žárovky kontrolek (dobíjení - po zapnutí zapalování svítí)
  • ověříme si zda není vadná baterie, změřit hustotu elektrolytu atd.
  • očistíme kontakty baterie
  • u vypnutého motoru provést kontrolu alternátoru, (napnutí řemenů, pokud je jimi poháněn)
  • očistit kontakty připojení alternátoru (regulátoru) k elektrické soustavě vozidla
  • opálené kontakty lépe vyměnit
  • zkontrolovat stav izolace vodičů alternátoru (někdy může dojít k opálení izolace a probíjení na kostru a pod.)
  • při nastartovaném motoru poslechnout zda nepískají ložiska alternátoru

  • Jednoduchý způsob měření testerem
  • například v Lidlu občas mívají jednoduchý tester baterii za 250 kčs, měří se dle návodu
  • tester ukáže stav baterie a taky zda alternátor dodává napětí v daném rozmezí
  • tester-battery-alternator.jpg
  • Digitální voltmetr do auta
  • vsouvá se do zásuvky na zapalovač - je třeba vybrat takový, který nepřepíná neustále mezi hodnotami (teplota atd.)
  • odpadá ne příliš pohodlné měření pod kapotou motoru
  • digitalni-voltmetr-do-auta.jpg

  • Přesnější měření kvalitním voltmetrem
  • měření se provádí dle návodu k měřidlu - voltmetru
  • vypnou se všechny spotřebiče vozidla (světla, rádio atd.)
  • změří se napětí baterie před nastartováním motoru a zapíše se hodnota např. 12,6V
  • pak se nastartuje motor a nechá se běžet na volnoběh, napětí na svorkách baterie. Zapíše se hodnota. U 12V soustavy bývá např. 14,2V (aby se baterie dobíjela)
  • pokud napětí kleslo, po nastartování a chodu motoru např. na 11V, tak alternátor / regulátor je velmi pravděpodobně porouchaný a nedodává proud
  • zvýšíme otáčky motoru (někdo přidá plyn) napětí 14,2V se nesmí měnit (u starších, mechanických regulátorů může dojít k rozdílu, ale ten je třeba dohledat v manuálu k výrobku)
  • pokud došlo k výraznému zvýšení napětí např. až na 19V, bude patrně poškozený regulátor napětí
  • pak zkusíme zapnout spotřebiče (světla, rádio, ventilátor, vyhřívání skla), pokud dojde k výraznému snížení napětí a regulátor (alternátor) obsahuje výkonnou diodu, bude tato dioda patrně poškozená



Nejčastější závady na alternátoru od jednoduchých po složité

  • spálená pojistka, nebo kontrolní žárovka dobíjení
  • uvolněné, zoxidované kontakty a spoje alternátoru, či baterie
  • poškozené kabely, nebo kontakty el. soustavy
  • poškozené, nebo opotřebované uhlíky
  • regulátor napětí (samostatný, nebo s kartáči-uhlíky připevněný k alternátoru)
  • poškozená některá z diod usměrňovacího diodového bloku - můstku (alternátor vyrábí střídavý proud/napětí a diody je usměrní na stejnosměrný)
  • ložiska pískají, či hučí, je třeba jich vyměnit (hučení může signalizovat i poškození statorového vynutí, kontrolka dobíjení svítí i při běhu motoru což by neměla)
  • proražené vinutí rotoru, nebo statoru (zkusit prohlédnout, zda je poškození opravitelné, jinak převinout, nebo koupit nový alternátor)

Schéma zapojení alternátoru u starších typů vozidel se třemi vývody na regulátoru

alternator-skoda-100-120-schema-zapojeni.png
Date: 06.12.2020 - 08:10

350LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


147

Peugeot 203 | peugeot-203



Peugeot 203 cena akční ceny ceník

//www.peugeot.cz/prehled-akcnich-cen-osobnich-vozu-peugeot/

Technická data:

  • Roky výroby 1948-1960
  • Počet vyrobených kusů 685.628
  • Předchůdce Peugeot 202
  • Nástupce Peugeot 403
  • Karoserie 4-dveřový sedan 4-majetek dveří 2 - a 4-dveřový cabriolet 2-dveřové kupé
  • Koncepce FR
  • Motor 1290 ccm 4 válce
  • Rozvor 2580 mm až 2.780 mm
  • Délka 4350 mm až 4.530 mm
  • Šířka 1620 mm
  • Výška 1500 mm

Peugeot 203 - video

**

129

Automobil na lidský pohon | automobil-na-lidsky-pohon


Automobil na lidský pohon již není utopie. Moderní materiály umožňují vytvořit ultralehkou konstrukci a pokud navíc je vozítko opatřeno pomocným elektromotorkem, tak jako elektrokola, pak ani šlapaní nemusí být fyzicky náročné.
Prohlédněte si vozítko v přiloženém videu.

https://www.youtube.com/watch?v=4lKq1fGtXFM
65

Cyklista v noci viditelnost | cyklista-v-noci-viditelnost-id-784


Cyklista i chodec se v noci mohou chránit na komunikaci jen
opatrností a zviditelněním se pomocí osvětlení a reflexních pomůcek.
Problém ještě zvyšují neukáznění řidiči, kteří se snaží cyklistu předjet
na poslední chvíli a vjedou nám do protisměru.

Zkuste najít cyklistu na níže uvedeném obrázku. Cyklista svítí
nepřerušovaným světlem.



A nyní na tomto obrázku cyklista použil přerušované světlo.
Je daleko snadnější rozlišit cyklistu od patníku a předvídat
nebezpečí, že se jej někdo pokusí objet a vjede nám do protisměru.



Pokud včas dokážeme cyklistu rozeznat například od odrazek na patnících,
můžeme se včas připravit i na situaci, že jej za ním jedoucí automobil, bude
chtít předjet a tudíž nám vjede do protisměru.

Dalším problém jsou chodci jdoucí sice tak, aby viděli protijedoucí vozidla,
tedy u pravého okraje vozovky z pohledu řidiče, ale svítící proti řidiči bílým
světlem. Mnohem vhodnější by bylo použít červené přerušované světlo, aby
si řidič nespletl chodce s bílým světlem patníku na levé straně vozovky z pohledu řidiče
a nesjel do příkopu, když by se mu řidič snažil vyhnout vpravo z pohledu řidiče.



Chodec je sice osvětlen, ale řidiče síla zvyku nutí vyhnout se bílému světlu doprava
a sjet do příkopu mimo vozovku.
299

Fiat Idea | fiat-idea



Fiat Idea

Akční ceny ceník automobilů značky Fiat

//www.fiat.cz/akcni-nabidka/

Technická data:

  • Rozvor 2,510 mm
  • Délka 3,930 mm
  • Šířka 1,700 mm
  • Výška 1,660 mm
  • Hmotnost pohotovostní 1,275 kg

Fiat Idea - video

**


Oficiální stránky: www.fiat.cz
297

Fiat Croma | fiat-croma



Fiat Croma

Akční ceny ceník automobilů značky Fiat

//www.fiat.cz/akcni-nabidka/

Technická data (více generací vozidla):

  • Rozvor 2,660 mm
  • Délka 4,495 mm
  • Šířka 1,755 mm
  • Výška 1,425 mm
  • Hmotnost pohotovostní 1,095 kg

Fiat Croma - video

**


Oficiální stránky: www.fiat.cz


Editace: 18.12.2020 - 16:37
Počet článků v kategorii: 350
Url:alternator-zavady-mereni-napeti

AD
11 Share
Share
Tweet