Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Alternátor závady měření napětí


AD MOB

Alternátor závady

Před svařováním elektrickým proudem částí vozidla, odpojit baterii a alternátor, aby nedošlo k jejich poškození.
Při běhu motoru neodpojujte baterii, mohlo by dojít k průrazu diod alternátoru stále zvyšujícím se napětím.

Pokud napětí měřené na baterii, pří vypnutých spotřebičích, před startem motoru, se po startu a běhu motoru, nezvýší, bude patrně závada v dobíjecí soustavě (alternátor/regulátor/vodiče).

Souhrn - mělo by být u 12V soustavy:
12V až 12,6V napětí na baterii bez zapnutého zapalování a bez zapnutých spotřebičů (světla, ventilátor a pod.)
13,5V až 14,5V napětí na baterii u nastartovaného motoru a vypnutých spotřebičích

Některé vývody na alternátoru / regulátoru:
B+ vývod na alternátoru je hlavní silový kabel (B+) vede k baterce /startéru
D+ vývod ke kontrolce dobíjení (buzení)/po sepnutí zapalování ve spínací skřínce - rozsvítí se kontrolky (kontrolka je důležitá , bez ni by se alternátor nenabudil a nedobíjel by / po nastartování motoru zhasne, když je vše OK a vyrovná se napětí mezi jejím obvodem a obvodem silovým, který začne dodávat proud )
W u dieselových motorů - pro otáčkoměr, nebo vstupní signál pro řídící jednotku - nefunguje u benzíňáků
D- je záporné připojení baterie / kostra


Regulátor zapíná / vypíná proud do kotvy (buzení rotoru)

Při dosažení určitého napětí regulátor přeruší obvod buzení rotoru (kotvy), kotva se přestane chovat jako magnet a tím zabrání vzniku el. proudu v statorovém vinutí.

Na obrázku regulátor Škoda 105 - 120.
regulator-napeti-skoda-105-120.jpg
Měření / kontrola spínání při určitém napětí na vyjmutém regulátoru
  • na proměření se používá regulovatelný zdroj napětí s elektronickou pojistkou proti poškození regulátoru
  • je třeba určit, kde připojit zdroj plus + (možné značení B+, 54, 54/15) a kde mínus - ( většinou kostra regulátoru, či B-)
  • zkušební žárovka se pak připojí k DF a B-,
    nebo k DF a 54 (dle zapojení buzení viz konektory škodováckého regulátoru obr nad),
    nebo ke kartáčům (uhlíkům), když jsou součástí regulátoru, či vývodům k buzení kotvy
  • na obrázku níže (polský regulátor Jezpol jezpol.pl) se připojí + zdroje k bílému vývodu, mínus pak na kostru a na uhlících se měří budící napětí, zda správně vypne při překročení max povoleného napětí
  • regulator-napeti-skoda-favorit-felicia-avia-jezpol.jpg
  • zkušební žárovka musí (měla by) zhasnout při zvýšení napětí mezi 14,2 až 14,8V viz video
  • Video - proměření regulátoru pomocí regulovatelného zdroje napětí
  • pokud jsme vyloučili, poškození baterie a napětí dodávané alternátorem při měření na svorkách baterie, při změně otáček motoru, či vypínání a zapínání spotřebičů, výrazně kolísá, bude na vině patrně závada na regulátoru, či v alternátoru samotném


Hledání závady - aneb, není třeba ihned měnit alternátor, když je baterie vybitá
  • zkontrolujme pojistky a žárovky kontrolek (dobíjení - po zapnutí zapalování svítí)
  • ověříme si zda není vadná baterie, změřit hustotu elektrolytu atd.
  • očistíme kontakty baterie
  • u vypnutého motoru provést kontrolu alternátoru, (napnutí řemenů, pokud je jimi poháněn)
  • očistit kontakty připojení alternátoru (regulátoru) k elektrické soustavě vozidla
  • opálené kontakty lépe vyměnit
  • zkontrolovat stav izolace vodičů alternátoru (někdy může dojít k opálení izolace a probíjení na kostru a pod.)
  • při nastartovaném motoru poslechnout zda nepískají ložiska alternátoru

  • Jednoduchý způsob měření testerem
  • například v Lidlu občas mívají jednoduchý tester baterii za 250 kčs, měří se dle návodu
  • tester ukáže stav baterie a taky zda alternátor dodává napětí v daném rozmezí
  • tester-battery-alternator.jpg
  • Digitální voltmetr do auta
  • vsouvá se do zásuvky na zapalovač - je třeba vybrat takový, který nepřepíná neustále mezi hodnotami (teplota atd.)
  • odpadá ne příliš pohodlné měření pod kapotou motoru
  • digitalni-voltmetr-do-auta.jpg

  • Přesnější měření kvalitním voltmetrem
  • měření se provádí dle návodu k měřidlu - voltmetru
  • vypnou se všechny spotřebiče vozidla (světla, rádio atd.)
  • změří se napětí baterie před nastartováním motoru a zapíše se hodnota např. 12,6V
  • pak se nastartuje motor a nechá se běžet na volnoběh, napětí na svorkách baterie. Zapíše se hodnota. U 12V soustavy bývá např. 14,2V (aby se baterie dobíjela)
  • pokud napětí kleslo, po nastartování a chodu motoru např. na 11V, tak alternátor / regulátor je velmi pravděpodobně porouchaný a nedodává proud
  • zvýšíme otáčky motoru (někdo přidá plyn) napětí 14,2V se nesmí měnit (u starších, mechanických regulátorů může dojít k rozdílu, ale ten je třeba dohledat v manuálu k výrobku)
  • pokud došlo k výraznému zvýšení napětí např. až na 19V, bude patrně poškozený regulátor napětí
  • pak zkusíme zapnout spotřebiče (světla, rádio, ventilátor, vyhřívání skla), pokud dojde k výraznému snížení napětí a regulátor (alternátor) obsahuje výkonnou diodu, bude tato dioda patrně poškozená



Nejčastější závady na alternátoru od jednoduchých po složité

  • spálená pojistka, nebo kontrolní žárovka dobíjení
  • uvolněné, zoxidované kontakty a spoje alternátoru, či baterie
  • poškozené kabely, nebo kontakty el. soustavy
  • poškozené, nebo opotřebované uhlíky
  • regulátor napětí (samostatný, nebo s kartáči-uhlíky připevněný k alternátoru)
  • poškozená některá z diod usměrňovacího diodového bloku - můstku (alternátor vyrábí střídavý proud/napětí a diody je usměrní na stejnosměrný)
  • ložiska pískají, či hučí, je třeba jich vyměnit (hučení může signalizovat i poškození statorového vynutí, kontrolka dobíjení svítí i při běhu motoru což by neměla)
  • proražené vinutí rotoru, nebo statoru (zkusit prohlédnout, zda je poškození opravitelné, jinak převinout, nebo koupit nový alternátor)

Schéma zapojení alternátoru u starších typů vozidel se třemi vývody na regulátoru

alternator-skoda-100-120-schema-zapojeni.png
Date: 06.12.2020 - 08:10

348LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


178

Renault 14 | renault-14



Renault 14

Roky produkce 1976 – 1979.

  • Technická data:

  • Předchůdce: Renault 8
  • Následovník: Renault 11
  • Třída: Small family car
  • Karoserie: 4-door hatchback
  • Provedení: FF
  • Motory: 1.2 L 43 kW až 1.4 L 51 kW
  • Rozvor: 2,530 mm
  • Délka: 4,025 mm
  • Šířka: 1,624 mm
  • Výška: 1,405 mm
  • Hmotnost pohotovostní: 855 kg

Renault 14 - video

**

6

Otáčky motoru výpočet | otacky-motoru-vypocet


Koupili jste auto bez otáčkoměru a nyní byste rádi věděli otáčky motoru za jízdy?
Musíte znát převodové poměry pro jednotlivé rychlostní stupně.

Příklad pro I. rychlostní stupeň bude poměr 1:0,0637 tedy na jednu otáčku motoru se hnané kolo otočí v tomto poměru.
Dále musíme znát obvod kola zde použijeme pneumatiky 175/65R14 s vypočteným obvodem (Pí * D) 1,832 METRU.
Samotný vzorec výpočtu rychlosti dle otáček motoru:
km/h = 3500 otáček * 0,0637poměr * 1,832obvodPneu * 60minut(hodina) / 1000 metru(kilometr)
km/h = 24,50666
Rychlost vozidla při 3500ot/min je zhruba 25,5 km za hodinu.


Výpočet otáček dle rychlosti vozidla:
3500ot/min =24,5km/h*1000metrů/60minut/1,832metruObvodKola/0,0637poměrPřevodu
40

Jak správně brzdit na motorce video | jak-spravne-brzdit-na-motorce-video-id-562


Nejlepším řešením je mít motocykl opatřen ABS.
Motocykl bez ABS:
Pozor na přední, mačkat s citem, aby nedošlo k zablokování kola a smyku.
To samé platí i o zadní brzdě.
Brzdit 70% přední a 20 až 30% zadní brzdou.
Udržovat správný náklon, nejezdit příliš svisle, tam kde je náklon potřebný.


**
249

Volkswagen Transporter T4 | volkswagen-transporter-t4



Volkswagen Transporter T4 ceny ceník

//www.vw-uzitkove.cz/pdf/transporter.pdf

Technická data:

  • Třída lehké užitkové vozidlo
  • Karoserie 4-dveřový minivan, 3-dveřový minivan, campervan
  • Příčné uspořádání motor vpředu , pohon předních kol nebo pohonem všech kol
  • Převodovka 4-stupňová automatická, 5-stupňová manuální
  • Krátký rozvor (SWB) - 2920 mm
  • Dlouhý rozvor (LWB) - 3320 mm

Volkswagen Transporter T4 - video

**

190

Renault Colorale | renault-colorale



Renault Colorale

Roky produkce 1950 – 1957.

Technická data:

  • Předchůdce: Renault Primaquatre
  • Nástupce:
  • Třída: střední
  • Karoserie: 2 dveřové užitkové, 4 sedan
  • Provedení: FR
  • Motory: 2.0 a 2.4 L
  • Převodovka: 3 - manual
  • Rozvor: 2680 mm
  • Délka: 4270 mm
  • Šířka: 1980 mm
  • Výška: 1750 mm
  • Hmotnost pohotovostní: 1620 kg
  • Max.rychlost: 105 km/h
  • Počet vyrobených kusů:

Renault Colorale - video

**


**



Editace: 18.12.2020 - 16:37
Počet článků v kategorii: 348
Url:alternator-zavady-mereni-napeti

AD
11 Share
Share
Tweet