Alternátor závady měření napětí
Alternátor závady
Před svařováním elektrickým proudem částí vozidla, odpojit baterii a alternátor, aby nedošlo k jejich poškození.
Při běhu motoru neodpojujte baterii, mohlo by dojít k průrazu diod alternátoru stále zvyšujícím se napětím.
Pokud napětí měřené na baterii, pří vypnutých spotřebičích, před startem motoru,
se po startu a běhu motoru, nezvýší, bude patrně závada v dobíjecí soustavě
(alternátor/regulátor/vodiče).
12V až 12,6V napětí na baterii bez zapnutého zapalování a bez zapnutých spotřebičů (světla, ventilátor a pod.)
13,5V až 14,5V napětí na baterii u nastartovaného motoru a vypnutých spotřebičích
Některé vývody na alternátoru / regulátoru:
B+ vývod na alternátoru je hlavní silový kabel (B+) vede k baterce /startéru
D+ vývod ke kontrolce dobíjení (buzení)/po sepnutí zapalování ve spínací skřínce - rozsvítí se kontrolky (kontrolka je důležitá , bez ni by se alternátor nenabudil a nedobíjel by / po nastartování motoru zhasne, když je vše OK a vyrovná se napětí mezi jejím obvodem a obvodem silovým, který začne dodávat proud )
W u dieselových motorů - pro otáčkoměr, nebo vstupní signál pro řídící jednotku - nefunguje u benzíňáků
D- je záporné připojení baterie / kostra
Regulátor zapíná / vypíná proud do kotvy (buzení rotoru)
Při dosažení určitého napětí regulátor přeruší obvod buzení rotoru (kotvy), kotva se přestane chovat jako magnet a tím zabrání vzniku el. proudu v statorovém vinutí.Na obrázku regulátor Škoda 105 - 120.

Měření / kontrola spínání při určitém napětí na vyjmutém regulátoru
- na proměření se používá regulovatelný zdroj napětí s elektronickou pojistkou proti poškození regulátoru
- je třeba určit, kde připojit zdroj plus + (možné značení B+, 54, 54/15) a kde mínus - ( většinou kostra regulátoru, či B-)
- zkušební žárovka se pak připojí k DF a B-,
nebo k DF a 54 (dle zapojení buzení viz konektory škodováckého regulátoru obr nad),
nebo ke kartáčům (uhlíkům), když jsou součástí regulátoru, či vývodům k buzení kotvy - na obrázku níže (polský regulátor Jezpol jezpol.pl) se připojí + zdroje k bílému vývodu, mínus pak na kostru a na uhlících se měří budící napětí, zda správně vypne při překročení max povoleného napětí
-
- zkušební žárovka musí (měla by) zhasnout při zvýšení napětí mezi 14,2 až 14,8V viz video
- Video - proměření regulátoru pomocí regulovatelného zdroje napětí
- pokud jsme vyloučili, poškození baterie a napětí dodávané alternátorem při měření na svorkách baterie, při změně otáček motoru, či vypínání a zapínání spotřebičů, výrazně kolísá, bude na vině patrně závada na regulátoru, či v alternátoru samotném
Hledání závady - aneb, není třeba ihned měnit alternátor, když je baterie vybitá
- zkontrolujme pojistky a žárovky kontrolek (dobíjení - po zapnutí zapalování svítí)
- ověříme si zda není vadná baterie, změřit hustotu elektrolytu atd.
- očistíme kontakty baterie
- u vypnutého motoru provést kontrolu alternátoru, (napnutí řemenů, pokud je jimi poháněn)
- očistit kontakty připojení alternátoru (regulátoru) k elektrické soustavě vozidla
- opálené kontakty lépe vyměnit
- zkontrolovat stav izolace vodičů alternátoru (někdy může dojít k opálení izolace a probíjení na kostru a pod.)
- při nastartovaném motoru poslechnout zda nepískají ložiska alternátoru
- Jednoduchý způsob měření testerem
- například v Lidlu občas mívají jednoduchý tester baterii za 250 kčs, měří se dle návodu
- tester ukáže stav baterie a taky zda alternátor dodává napětí v daném rozmezí
- Digitální voltmetr do auta
- vsouvá se do zásuvky na zapalovač - je třeba vybrat takový, který nepřepíná neustále mezi hodnotami (teplota atd.)
- odpadá ne příliš pohodlné měření pod kapotou motoru
- Přesnější měření kvalitním voltmetrem
- měření se provádí dle návodu k měřidlu - voltmetru
- vypnou se všechny spotřebiče vozidla (světla, rádio atd.)
- změří se napětí baterie před nastartováním motoru a zapíše se hodnota např. 12,6V
- pak se nastartuje motor a nechá se běžet na volnoběh, napětí na svorkách baterie. Zapíše se hodnota. U 12V soustavy bývá např. 14,2V (aby se baterie dobíjela)
- pokud napětí kleslo, po nastartování a chodu motoru např. na 11V, tak alternátor / regulátor je velmi pravděpodobně porouchaný a nedodává proud
- zvýšíme otáčky motoru (někdo přidá plyn) napětí 14,2V se nesmí měnit (u starších, mechanických regulátorů může dojít k rozdílu, ale ten je třeba dohledat v manuálu k výrobku)
- pokud došlo k výraznému zvýšení napětí např. až na 19V, bude patrně poškozený regulátor napětí
- pak zkusíme zapnout spotřebiče (světla, rádio, ventilátor, vyhřívání skla), pokud dojde k výraznému snížení napětí a regulátor (alternátor) obsahuje výkonnou diodu, bude tato dioda patrně poškozená
Nejčastější závady na alternátoru od jednoduchých po složité
- spálená pojistka, nebo kontrolní žárovka dobíjení
- uvolněné, zoxidované kontakty a spoje alternátoru, či baterie
- poškozené kabely, nebo kontakty el. soustavy
- poškozené, nebo opotřebované uhlíky
- regulátor napětí (samostatný, nebo s kartáči-uhlíky připevněný k alternátoru)
- poškozená některá z diod usměrňovacího diodového bloku - můstku (alternátor vyrábí střídavý proud/napětí a diody je usměrní na stejnosměrný)
- ložiska pískají, či hučí, je třeba jich vyměnit (hučení může signalizovat i poškození statorového vynutí, kontrolka dobíjení svítí i při běhu motoru což by neměla)
- proražené vinutí rotoru, nebo statoru (zkusit prohlédnout, zda je poškození opravitelné, jinak převinout, nebo koupit nový alternátor)
Schéma zapojení alternátoru u starších typů vozidel se třemi vývody na regulátoru

Date: 06.12.2020 - 08:10
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Společnost Google pravděpodobně při focení komunikací pro službu Streeview a dalšími navigačními pomůckami napadlo, jak celý proces, co nejvíce automatizovat a co nejlépe následně využít pro snadnější cestování. A protože pro schopné lidi není nic nemožné, pokusili se vytvořit automobil, který by byl řízen pomocí počítače a senzorů (kamer, radaru).
Takový automobil má mnoho výhod. Neustále sleduje 360 stupňů kolem sebe, snižuje nebezpečí nehody, protože je stále ve střehu, šetří náklady na lidské zdroje, snižuje úmrtnost na silnicích, protože například dodávka s nákladem přijede sama na místo uřčení a při srážce s jinou dodávkou bez obsluhy, tak vzniknou jen materiální škody.
Dále je nadějí pro postižené občany, například i slepotou.
Lidé budou mít mnohem více času na jinou činnost, protože zbytečně denně stráví za volantem příliš mnoho času.
Video níž ukazuje, jak si vozidlo bravurně počíná v silničním provozu, vozidlo doveze slepého muže do obchodu a zpět.
**VIDEO YOUTUBE
Takový automobil má mnoho výhod. Neustále sleduje 360 stupňů kolem sebe, snižuje nebezpečí nehody, protože je stále ve střehu, šetří náklady na lidské zdroje, snižuje úmrtnost na silnicích, protože například dodávka s nákladem přijede sama na místo uřčení a při srážce s jinou dodávkou bez obsluhy, tak vzniknou jen materiální škody.
Dále je nadějí pro postižené občany, například i slepotou.
Lidé budou mít mnohem více času na jinou činnost, protože zbytečně denně stráví za volantem příliš mnoho času.
Video níž ukazuje, jak si vozidlo bravurně počíná v silničním provozu, vozidlo doveze slepého muže do obchodu a zpět.
**VIDEO YOUTUBE

Audi R8
Akční ceny ceník automobilů značky Audi
//www.audi.cz/
Roky produkce 2007-now
Technická data:
- Třída sports car
- Karoserie 2-dveřové kupé
- Koncepce 4x4 s motorem uprostřed
- Motor 4.2 L a 5.2 L
- Převodovka 6-rychlosti manual, 7-rychlosti PRNDLTronic
- Rozvor 2,650 mm
- Délka 4,431 mm
- Šířka 1,904 mm
- Výška 1,249 mm
- Hmotnost pohotovostní 1,560 kg
Audi R8 - recenze - video
Oficiální stránky: www.audi.cz
ŘEŠENÍ:
- výměna svíček nepomohla
- pokud byl motor ve stínu, stačilo otevřít kapotu a nechat odvětrat, asi tak 3 minuty a motor chytil
- pokud vozidlo zůstalo na slunci pomohlo sešlápnout plně plynový pedál a startovat. Pak okamžitě uvolnit pedál akcelerátoru, když bylo zřejmé, že motor již běží, chce to cit
- závada byla teplotní čidlo motoru, výměna do 5 000 KCZ, ale záleží na typu vozidla atd.
- další možnost jsou různá čidla a snímače, nutno jít na diagnostiku, ale zkusit nejdříve pročistit všechny kontakty čidel. Chce to určitou zkušenost jak vytáhnout vidlice z čidel, aby nedošlo k poškození a proto je lepší se obrátit na odborníka.
- sprej na elektrické kontakty, nešetřit, koupit kvalitní (cena 300 KCZ , 12 euro a více)
- zanesený palivový filtr
- indukční cívky
- palec rozdělovače (pokud tam je)
- vadné kabely ke svíčkám
- výměna svíček nepomohla
- pokud byl motor ve stínu, stačilo otevřít kapotu a nechat odvětrat, asi tak 3 minuty a motor chytil
- pokud vozidlo zůstalo na slunci pomohlo sešlápnout plně plynový pedál a startovat. Pak okamžitě uvolnit pedál akcelerátoru, když bylo zřejmé, že motor již běží, chce to cit
- závada byla teplotní čidlo motoru, výměna do 5 000 KCZ, ale záleží na typu vozidla atd.
- další možnost jsou různá čidla a snímače, nutno jít na diagnostiku, ale zkusit nejdříve pročistit všechny kontakty čidel. Chce to určitou zkušenost jak vytáhnout vidlice z čidel, aby nedošlo k poškození a proto je lepší se obrátit na odborníka.
- sprej na elektrické kontakty, nešetřit, koupit kvalitní (cena 300 KCZ , 12 euro a více)
- zanesený palivový filtr
- indukční cívky
- palec rozdělovače (pokud tam je)
- vadné kabely ke svíčkám

Volkswagen Lupo
Technická data:
- Vyráběn v letech 1998-2005
- Nástupce Volkswagen Fox (2005)
- Třída malé městské auto
- Platforma koncernu Volkswagen A00
- Motor 1.0L až 1,7L
- Převodovka 5 / 6 stupňovou manuální
- Rozvor 2318 mm
- Délka 3524 mm
- Šířka 1640 mm
- Výška 1457 mm
- Pohotovostní hmotnost 975 kg
Volkswagen Lupo - popisné video v anglickém jazyce - video

Fiat Barchetta
Akční ceny ceník automobilů značky Fiat
//www.fiat.cz/akcni-nabidka/
Technická data:
- Roky produkce 1995–2002, 2004–2005
- Třída sportovní vůz
- Karoserie Cabriolet
- Koncepce FF
- Motor 1.8L
- Převodovka 5-rychlostí manual
- Rozvor 2,443 mm
- Délka 3,916 mm
- Šířka 1,640 mm
- Výška 1,265 mm
- Hmotnost pohotovostní 1,056 kg
Fiat Barchetta - video
Oficiální stránky: www.fiat.cz
Editace: 18.12.2020 - 16:37
Počet článků v kategorii: 351
Url:alternator-zavady-mereni-napeti