Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Cukání motoru časté příčiny


AD MOB

Cukání motoru může být způsobeno například těmito závadami:
- voda v palivu
- znečištěný palivový filtr
- znečištěný vzduchový filtr
- vadná svíčka
- vadné kabely ke svíčkám a k cívce
- vada v rozdělovači
- znečistěná, nebo poškozená váha vzduchu
http://dum-zahrada.okhelp.cz/forum/viewtopic.php?f=70&t=498&title=Vaha-vzduchu-princip-motor-karburator

- vadná lambda sonda
- závada elektroinstalace
- špatné ukostření
- závada vstřikování paliva, trysek
- závada na uchycení motoru - silenbloky

348LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


341

Alternátor závady měření napětí | alternator-zavady-mereni-napeti


Alternátor závady

Před svařováním elektrickým proudem částí vozidla, odpojit baterii a alternátor, aby nedošlo k jejich poškození.
Při běhu motoru neodpojujte baterii, mohlo by dojít k průrazu diod alternátoru stále zvyšujícím se napětím.

Pokud napětí měřené na baterii, pří vypnutých spotřebičích, před startem motoru, se po startu a běhu motoru, nezvýší, bude patrně závada v dobíjecí soustavě (alternátor/regulátor/vodiče).

Souhrn - mělo by být u 12V soustavy:
12V až 12,6V napětí na baterii bez zapnutého zapalování a bez zapnutých spotřebičů (světla, ventilátor a pod.)
13,5V až 14,5V napětí na baterii u nastartovaného motoru a vypnutých spotřebičích

Některé vývody na alternátoru / regulátoru:
B+ vývod na alternátoru je hlavní silový kabel (B+) vede k baterce /startéru
D+ vývod ke kontrolce dobíjení (buzení)/po sepnutí zapalování ve spínací skřínce - rozsvítí se kontrolky (kontrolka je důležitá , bez ni by se alternátor nenabudil a nedobíjel by / po nastartování motoru zhasne, když je vše OK a vyrovná se napětí mezi jejím obvodem a obvodem silovým, který začne dodávat proud )
W u dieselových motorů - pro otáčkoměr, nebo vstupní signál pro řídící jednotku - nefunguje u benzíňáků
D- je záporné připojení baterie / kostra


Regulátor zapíná / vypíná proud do kotvy (buzení rotoru)

Při dosažení určitého napětí regulátor přeruší obvod buzení rotoru (kotvy), kotva se přestane chovat jako magnet a tím zabrání vzniku el. proudu v statorovém vinutí.

Na obrázku regulátor Škoda 105 - 120.
regulator-napeti-skoda-105-120.jpg
Měření / kontrola spínání při určitém napětí na vyjmutém regulátoru
  • na proměření se používá regulovatelný zdroj napětí s elektronickou pojistkou proti poškození regulátoru
  • je třeba určit, kde připojit zdroj plus + (možné značení B+, 54, 54/15) a kde mínus - ( většinou kostra regulátoru, či B-)
  • zkušební žárovka se pak připojí k DF a B-,
    nebo k DF a 54 (dle zapojení buzení viz konektory škodováckého regulátoru obr nad),
    nebo ke kartáčům (uhlíkům), když jsou součástí regulátoru, či vývodům k buzení kotvy
  • na obrázku níže (polský regulátor Jezpol jezpol.pl) se připojí + zdroje k bílému vývodu, mínus pak na kostru a na uhlících se měří budící napětí, zda správně vypne při překročení max povoleného napětí
  • regulator-napeti-skoda-favorit-felicia-avia-jezpol.jpg
  • zkušební žárovka musí (měla by) zhasnout při zvýšení napětí mezi 14,2 až 14,8V viz video
  • Video - proměření regulátoru pomocí regulovatelného zdroje napětí
  • pokud jsme vyloučili, poškození baterie a napětí dodávané alternátorem při měření na svorkách baterie, při změně otáček motoru, či vypínání a zapínání spotřebičů, výrazně kolísá, bude na vině patrně závada na regulátoru, či v alternátoru samotném


Hledání závady - aneb, není třeba ihned měnit alternátor, když je baterie vybitá
  • zkontrolujme pojistky a žárovky kontrolek (dobíjení - po zapnutí zapalování svítí)
  • ověříme si zda není vadná baterie, změřit hustotu elektrolytu atd.
  • očistíme kontakty baterie
  • u vypnutého motoru provést kontrolu alternátoru, (napnutí řemenů, pokud je jimi poháněn)
  • očistit kontakty připojení alternátoru (regulátoru) k elektrické soustavě vozidla
  • opálené kontakty lépe vyměnit
  • zkontrolovat stav izolace vodičů alternátoru (někdy může dojít k opálení izolace a probíjení na kostru a pod.)
  • při nastartovaném motoru poslechnout zda nepískají ložiska alternátoru

  • Jednoduchý způsob měření testerem
  • například v Lidlu občas mívají jednoduchý tester baterii za 250 kčs, měří se dle návodu
  • tester ukáže stav baterie a taky zda alternátor dodává napětí v daném rozmezí
  • tester-battery-alternator.jpg
  • Digitální voltmetr do auta
  • vsouvá se do zásuvky na zapalovač - je třeba vybrat takový, který nepřepíná neustále mezi hodnotami (teplota atd.)
  • odpadá ne příliš pohodlné měření pod kapotou motoru
  • digitalni-voltmetr-do-auta.jpg

  • Přesnější měření kvalitním voltmetrem
  • měření se provádí dle návodu k měřidlu - voltmetru
  • vypnou se všechny spotřebiče vozidla (světla, rádio atd.)
  • změří se napětí baterie před nastartováním motoru a zapíše se hodnota např. 12,6V
  • pak se nastartuje motor a nechá se běžet na volnoběh, napětí na svorkách baterie. Zapíše se hodnota. U 12V soustavy bývá např. 14,2V (aby se baterie dobíjela)
  • pokud napětí kleslo, po nastartování a chodu motoru např. na 11V, tak alternátor / regulátor je velmi pravděpodobně porouchaný a nedodává proud
  • zvýšíme otáčky motoru (někdo přidá plyn) napětí 14,2V se nesmí měnit (u starších, mechanických regulátorů může dojít k rozdílu, ale ten je třeba dohledat v manuálu k výrobku)
  • pokud došlo k výraznému zvýšení napětí např. až na 19V, bude patrně poškozený regulátor napětí
  • pak zkusíme zapnout spotřebiče (světla, rádio, ventilátor, vyhřívání skla), pokud dojde k výraznému snížení napětí a regulátor (alternátor) obsahuje výkonnou diodu, bude tato dioda patrně poškozená



Nejčastější závady na alternátoru od jednoduchých po složité

  • spálená pojistka, nebo kontrolní žárovka dobíjení
  • uvolněné, zoxidované kontakty a spoje alternátoru, či baterie
  • poškozené kabely, nebo kontakty el. soustavy
  • poškozené, nebo opotřebované uhlíky
  • regulátor napětí (samostatný, nebo s kartáči-uhlíky připevněný k alternátoru)
  • poškozená některá z diod usměrňovacího diodového bloku - můstku (alternátor vyrábí střídavý proud/napětí a diody je usměrní na stejnosměrný)
  • ložiska pískají, či hučí, je třeba jich vyměnit (hučení může signalizovat i poškození statorového vynutí, kontrolka dobíjení svítí i při běhu motoru což by neměla)
  • proražené vinutí rotoru, nebo statoru (zkusit prohlédnout, zda je poškození opravitelné, jinak převinout, nebo koupit nový alternátor)

Schéma zapojení alternátoru u starších typů vozidel se třemi vývody na regulátoru

alternator-skoda-100-120-schema-zapojeni.png
Date: 06.12.2020 - 08:10
38

Kupujeme ojeté auto, co by mělo umět | kupujeme-ojete-auto-co-by-melo-umet-id-521


Pár funkcí, které u vozidla časem oceníte a budete vděčni, že je máte:

  • klimatizace (v zimě rychle teplo, v létě chladí) hlavně když vozíme děti, nebo starší lidi
  • ABS antiblokovací zařízení ( při brzdění a za smyku mnohem lepší ovladatelnost vozidla)
  • posilovač řízení (ne všechny vozidla jej mají a pak jsou problémy při parkování)
  • elektrické stahování všech okýnek z místa řidiče (děti vyběhnou z auta a pak aby člověk chodil od dveří ke dveřím a ručně vše zavíral)
  • zadní rozmrazování okna (slouží i když se okno orosí, velmi důležité při couvání a pro pohled do zpětného vnitřního zrcátka co se nachází za vozidlem)
  • stěrač zadního okna s ostřikovačem ( hlavně při couvání oceníme tuto vymoženost a pak při jízdě na mokré znečištěné vozovce, kdy se černé kapičky usazují, jako neprůhledný film na zadním skle)
  • dvě zpětná světla při couvání (některá vozidla mají jen jedno a to je málo)
  • tempomat (při průjezdu obcí si nastavíte rychlost, kterou pak auto dodržuje po dobu, pokud nepřidáte prudce plyn)
  • elektrické naklápění zrcátek z místa řidiče (vynikající věc při couvání, kdy si zrcátka nakloníme tak, abychom viděli zadní kola vozidla, či místa, která potřebujeme)
  • dálkové zamykání dveří (klíčem je jistota, ale když přicházíme k vozidlu, tak dálkové je pohodlnější)
238

Volkswagen Touran | volkswagen-touran



Volkswagen Touran cena ceník

//www.volkswagen.cz/pdf_gen/touran.pdf

Technická data:

  • Třída kompaktní MPV
  • Karoserie MPV 5-dveřový
  • Provedení FF
  • Platforma koncernu Volkswagen A5
  • Motor 1.4L - 2.0L
  • Rozvor 2680 mm
  • Délka 4405 mm
  • Šířka 1795 mm
  • Výška 1635 mm
  • Podobné Audi A3 Mk2

Volkswagen Touran - popisné video - anglicky

**

300

Fiat Marea | fiat-marea



Fiat Marea

Akční ceny ceník automobilů značky Fiat

//www.fiat.cz/akcni-nabidka/

Technická data:

  • Délka 4391 mm sedan
  • Šířka 1740 mm
  • Výška 1420 mm sedan

Fiat Marea - video

**


Oficiální stránky: www.fiat.cz
8

Jak vypočítat rozměr pneu, ráfku rozteče děr | jak-vypocitat-prumer-rafku-kola


Příklad výpočtu průměru ráfku disku kola automobilu

Mějme pneumatiku 175/65R14.
Průměr ráfku disku zde představuje poslední číslici a tou je číslo 14.
Průměr je udáván v jednotkách palce.
1 palec = 25,4 mm
14 palců bude tedy 14 * 25,4 = 355,6 mm
Průměr 14 palcového ráfku je 355,6 mm tedy 35,56 cm.

Jak vypočítat šířku pneu - pneumatiky

V označení pneu 175/65R14 je šířka první číslo tedy 175 a to v milimetrech.

Jak vypočítat výšku pneumatiky (od okraje ráfku) - výpočet

Výšku pneu v čísle 175/65R14 označuje číslo 65 to je 65% šířky pneu.

Nezaměňujte výšku pneu s jejím průměrem.

Příklad:
65% z 175 = 0,65 * 175
65% z 175 = 113.75 mm


Průměr ráfku - disku změříme tak, že změříme jeho největší průměr (ne průměr vnitřního osazení pro vystředění pneumatiky).
Výška pneumatiky je pak měřena od tohoto okraje ráfku disku (ne od středícího osazení pneumatiky).
rozmery pneu pneumatiky a rafku

Jak změřit velikost rozteče šroubů disku kola u automobilu

Velikost rozteče se udává v milimetrech. 4x100 značí 4 šrouby se vzdáleností středů děr 100.
Disky jsou většinou s otvory pro 4 nebo 5 šroubů.
U 4 otvorů se roztečí rozumí vzdálenost protilehlých děr.
U 5 otvorů se roztečí rozumí průměr kružnice protínající středy děr viz obrázek.
roztece-sroubu-disku-kol


Editace: 1408440780
Počet článků v kategorii: 348
Url:cukani-motoru-caste-priciny-id-735

AD
11 Share
Share
Tweet