Batoh na zádech a kvalitní kombinéza motorkáři zmírnila pád
Kombinéza s "HRBEM" na zádech zmírňuje následky pádu tím, že pohlcuje
kinetickou energii a brání průniku předmětů (kamenů) přímo do zad.
Na videu měl motorkář na zádech i batůžek a v něm petláhve s tekutinou
což také zmírnilo pád na záda a zabránilo kamenům kol cesty po dopadu na ně
zlomit páteř.
**VIDEO YOUTUBE
kinetickou energii a brání průniku předmětů (kamenů) přímo do zad.
Na videu měl motorkář na zádech i batůžek a v něm petláhve s tekutinou
což také zmírnilo pád na záda a zabránilo kamenům kol cesty po dopadu na ně
zlomit páteř.
**VIDEO YOUTUBE
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Hliníkový kryt mezi podlahou a výfukem je velmi tenký
a po čase se utřepe - vytrhne kolem podložky, která jej
zajišťuje.
Oprava není těžká, pokud povolíme matici podložky, tak
podložku vyměníme za větší průměr, kterou si sami vyrobíme
z hliníkového plechu.
Jiný materiál by mohl dělat problémy ve spojení s hliníkem
- elektrochemickou korozi - galvanický článek.
Na obrázku níže si řidič dočasně vypomohl i kouskem drátu,
aby se kryt cestou neutřepal zcela.

a po čase se utřepe - vytrhne kolem podložky, která jej
zajišťuje.
Oprava není těžká, pokud povolíme matici podložky, tak
podložku vyměníme za větší průměr, kterou si sami vyrobíme
z hliníkového plechu.
Jiný materiál by mohl dělat problémy ve spojení s hliníkem
- elektrochemickou korozi - galvanický článek.
Na obrázku níže si řidič dočasně vypomohl i kouskem drátu,
aby se kryt cestou neutřepal zcela.

Jaký význam má močovina v dieselových motorech?
Týká se emisní normy Euro 6.
Přípravek na bázi močoviny se vstřikuje do výfuku - výfukových plynů až při
vyšších koncentracích oxidu dusíku, kdy katalyzátor již nestačí rozkládat molekuly plynu.
Z přípravku na bázi močoviny se uvolňuje čpavek, který napomáhá rozložit zbytky
oxidů dusíku.
Týká se emisní normy Euro 6.
Přípravek na bázi močoviny se vstřikuje do výfuku - výfukových plynů až při
vyšších koncentracích oxidu dusíku, kdy katalyzátor již nestačí rozkládat molekuly plynu.
Z přípravku na bázi močoviny se uvolňuje čpavek, který napomáhá rozložit zbytky
oxidů dusíku.
Všichni účastníci silničního provozu musí za snížené viditelnosti
nejen dobře vidět, ale musí být dobře viděni.
Stále se však setkáváme na vozovkách zejména mezi obcemi
v nočních hodinách s chodci i cyklisty, kteří nemají reflexivní
oblečení a nejsou řádně osvětleni čímž se snadno stanou objetí
nehody většinou s těmi nejtěžšími zraněními často končící smrtí.
A přitom by stačilo mít na oblečení reflexivní pruhy a na bicyklu
mít předepsané osvětlení, či v případě chodce mít v ruce baterku.
Řidič vozidla musí ztlumit světla, aby chodci dal najevo, že
o něm ví, bere jej na vědomí a neoslňoval jej. Pokud neztlumí
světla, chodec kývne baterkou, čehož by si měl
řidič již všimnout. V každém případě by měl chodec ustoupit
více k okraji vozovky.
Viditelnost chodce v různé barvě obleční v metrech - tabulka:
Graf viditelnosti chodce v závislosti na oblečení a osvětlení.
Z tabulky je zřejmé, že pokud v rychlosti 80 km zahlédneme chodce
maskovaného do černého oblečení na 15 metrů, který přechází silnici,
budeme mít velmi málo času na reakci.
Nejvíce usmrcených chodců bývá v měsíci listopadu, kdy k zhoršení
viditelnosti přispívají mlhy a kluzká vozovka.
Naopak, nejlépe budou viditelní chodci v reflexivní vestě s baterkou
v ruce.
Závěrem: I když budete řádně osvětleni ještě to neznamená, že se vám
nic, jako chodci nestane, ale snížíte tím riziko, že budete přehlédnuti a usmrceni.
Každou noční cestu po komunikaci zvažte, jestli je nezbytně nutná.
Tam kde je to možné, používejte pro chůzi chodníky a nebo cyklostezky.
Nezapomínejte, že tramvaj má na přechodu pro chodce bez semaforů přednost,
protože jí nelze zastavit na krátkou vzdálenost.
nejen dobře vidět, ale musí být dobře viděni.
Stále se však setkáváme na vozovkách zejména mezi obcemi
v nočních hodinách s chodci i cyklisty, kteří nemají reflexivní
oblečení a nejsou řádně osvětleni čímž se snadno stanou objetí
nehody většinou s těmi nejtěžšími zraněními často končící smrtí.
A přitom by stačilo mít na oblečení reflexivní pruhy a na bicyklu
mít předepsané osvětlení, či v případě chodce mít v ruce baterku.
Řidič vozidla musí ztlumit světla, aby chodci dal najevo, že
o něm ví, bere jej na vědomí a neoslňoval jej. Pokud neztlumí
světla, chodec kývne baterkou, čehož by si měl
řidič již všimnout. V každém případě by měl chodec ustoupit
více k okraji vozovky.
Viditelnost chodce v různé barvě obleční v metrech - tabulka:
Barva oblečení | Viditelnost na vzdálenost (m) |
---|---|
Modrá a černá | 17 metrů |
Červená | 27 |
Bílá | 55 |
Reflexivní pruhy, vesta | 200 metrů |
Baterka v ruce | 1500 metrů |
Graf viditelnosti chodce v závislosti na oblečení a osvětlení.

Z tabulky je zřejmé, že pokud v rychlosti 80 km zahlédneme chodce
maskovaného do černého oblečení na 15 metrů, který přechází silnici,
budeme mít velmi málo času na reakci.
Nejvíce usmrcených chodců bývá v měsíci listopadu, kdy k zhoršení
viditelnosti přispívají mlhy a kluzká vozovka.
Naopak, nejlépe budou viditelní chodci v reflexivní vestě s baterkou
v ruce.
Závěrem: I když budete řádně osvětleni ještě to neznamená, že se vám
nic, jako chodci nestane, ale snížíte tím riziko, že budete přehlédnuti a usmrceni.
Každou noční cestu po komunikaci zvažte, jestli je nezbytně nutná.
Tam kde je to možné, používejte pro chůzi chodníky a nebo cyklostezky.
Nezapomínejte, že tramvaj má na přechodu pro chodce bez semaforů přednost,
protože jí nelze zastavit na krátkou vzdálenost.

Fiat 126
Akční ceny ceník automobilů značky Fiat
//www.fiat.cz/akcni-nabidka/
Technická data:
- Roky produkce 1972-2000
- Předchůdce Fiat 500
- Nástupce Fiat Cinquecento
- Třída city car
- Karoserie 2-door fastback
- Koncepce RR
- Motor 594 cc 704 cc
- Rozvor 1,840 mm
- Délka 3,054 mm
- Šířka 1,378 mm
- Výška 1,302 mm
- Hmotnost pohotovostní 580–619 kg
Fiat 126 - video
Oficiální stránky: www.fiat.cz
Alternátor závady
Před svařováním elektrickým proudem částí vozidla, odpojit baterii a alternátor, aby nedošlo k jejich poškození.
Při běhu motoru neodpojujte baterii, mohlo by dojít k průrazu diod alternátoru stále zvyšujícím se napětím.
Pokud napětí měřené na baterii, pří vypnutých spotřebičích, před startem motoru,
se po startu a běhu motoru, nezvýší, bude patrně závada v dobíjecí soustavě
(alternátor/regulátor/vodiče).
12V až 12,6V napětí na baterii bez zapnutého zapalování a bez zapnutých spotřebičů (světla, ventilátor a pod.)
13,5V až 14,5V napětí na baterii u nastartovaného motoru a vypnutých spotřebičích
Některé vývody na alternátoru / regulátoru:
B+ vývod na alternátoru je hlavní silový kabel (B+) vede k baterce /startéru
D+ vývod ke kontrolce dobíjení (buzení)/po sepnutí zapalování ve spínací skřínce - rozsvítí se kontrolky (kontrolka je důležitá , bez ni by se alternátor nenabudil a nedobíjel by / po nastartování motoru zhasne, když je vše OK a vyrovná se napětí mezi jejím obvodem a obvodem silovým, který začne dodávat proud )
W u dieselových motorů - pro otáčkoměr, nebo vstupní signál pro řídící jednotku - nefunguje u benzíňáků
D- je záporné připojení baterie / kostra
Regulátor zapíná / vypíná proud do kotvy (buzení rotoru)
Při dosažení určitého napětí regulátor přeruší obvod buzení rotoru (kotvy), kotva se přestane chovat jako magnet a tím zabrání vzniku el. proudu v statorovém vinutí.Na obrázku regulátor Škoda 105 - 120.

Měření / kontrola spínání při určitém napětí na vyjmutém regulátoru
- na proměření se používá regulovatelný zdroj napětí s elektronickou pojistkou proti poškození regulátoru
- je třeba určit, kde připojit zdroj plus + (možné značení B+, 54, 54/15) a kde mínus - ( většinou kostra regulátoru, či B-)
- zkušební žárovka se pak připojí k DF a B-,
nebo k DF a 54 (dle zapojení buzení viz konektory škodováckého regulátoru obr nad),
nebo ke kartáčům (uhlíkům), když jsou součástí regulátoru, či vývodům k buzení kotvy - na obrázku níže (polský regulátor Jezpol jezpol.pl) se připojí + zdroje k bílému vývodu, mínus pak na kostru a na uhlících se měří budící napětí, zda správně vypne při překročení max povoleného napětí
-
- zkušební žárovka musí (měla by) zhasnout při zvýšení napětí mezi 14,2 až 14,8V viz video
- Video - proměření regulátoru pomocí regulovatelného zdroje napětí
- pokud jsme vyloučili, poškození baterie a napětí dodávané alternátorem při měření na svorkách baterie, při změně otáček motoru, či vypínání a zapínání spotřebičů, výrazně kolísá, bude na vině patrně závada na regulátoru, či v alternátoru samotném
Hledání závady - aneb, není třeba ihned měnit alternátor, když je baterie vybitá
- zkontrolujme pojistky a žárovky kontrolek (dobíjení - po zapnutí zapalování svítí)
- ověříme si zda není vadná baterie, změřit hustotu elektrolytu atd.
- očistíme kontakty baterie
- u vypnutého motoru provést kontrolu alternátoru, (napnutí řemenů, pokud je jimi poháněn)
- očistit kontakty připojení alternátoru (regulátoru) k elektrické soustavě vozidla
- opálené kontakty lépe vyměnit
- zkontrolovat stav izolace vodičů alternátoru (někdy může dojít k opálení izolace a probíjení na kostru a pod.)
- při nastartovaném motoru poslechnout zda nepískají ložiska alternátoru
- Jednoduchý způsob měření testerem
- například v Lidlu občas mívají jednoduchý tester baterii za 250 kčs, měří se dle návodu
- tester ukáže stav baterie a taky zda alternátor dodává napětí v daném rozmezí
- Digitální voltmetr do auta
- vsouvá se do zásuvky na zapalovač - je třeba vybrat takový, který nepřepíná neustále mezi hodnotami (teplota atd.)
- odpadá ne příliš pohodlné měření pod kapotou motoru
- Přesnější měření kvalitním voltmetrem
- měření se provádí dle návodu k měřidlu - voltmetru
- vypnou se všechny spotřebiče vozidla (světla, rádio atd.)
- změří se napětí baterie před nastartováním motoru a zapíše se hodnota např. 12,6V
- pak se nastartuje motor a nechá se běžet na volnoběh, napětí na svorkách baterie. Zapíše se hodnota. U 12V soustavy bývá např. 14,2V (aby se baterie dobíjela)
- pokud napětí kleslo, po nastartování a chodu motoru např. na 11V, tak alternátor / regulátor je velmi pravděpodobně porouchaný a nedodává proud
- zvýšíme otáčky motoru (někdo přidá plyn) napětí 14,2V se nesmí měnit (u starších, mechanických regulátorů může dojít k rozdílu, ale ten je třeba dohledat v manuálu k výrobku)
- pokud došlo k výraznému zvýšení napětí např. až na 19V, bude patrně poškozený regulátor napětí
- pak zkusíme zapnout spotřebiče (světla, rádio, ventilátor, vyhřívání skla), pokud dojde k výraznému snížení napětí a regulátor (alternátor) obsahuje výkonnou diodu, bude tato dioda patrně poškozená
Nejčastější závady na alternátoru od jednoduchých po složité
- spálená pojistka, nebo kontrolní žárovka dobíjení
- uvolněné, zoxidované kontakty a spoje alternátoru, či baterie
- poškozené kabely, nebo kontakty el. soustavy
- poškozené, nebo opotřebované uhlíky
- regulátor napětí (samostatný, nebo s kartáči-uhlíky připevněný k alternátoru)
- poškozená některá z diod usměrňovacího diodového bloku - můstku (alternátor vyrábí střídavý proud/napětí a diody je usměrní na stejnosměrný)
- ložiska pískají, či hučí, je třeba jich vyměnit (hučení může signalizovat i poškození statorového vynutí, kontrolka dobíjení svítí i při běhu motoru což by neměla)
- proražené vinutí rotoru, nebo statoru (zkusit prohlédnout, zda je poškození opravitelné, jinak převinout, nebo koupit nový alternátor)
Schéma zapojení alternátoru u starších typů vozidel se třemi vývody na regulátoru

Date: 06.12.2020 - 08:10
Editace: 24.5.2020 - 08:39
Počet článků v kategorii: 351
Url:batoh-na-zadech-a-kvalitni-kombineza-motorkari-zmirnila-pad-id-564