Optimální otáčky motoru
AD MOB
Jaké jsou optimální otáčky motoru
Optimální otáčky motoru by měly být takové otáčky, při kterých motor běží klidně bez cukání, má nejnižší spotřebu, dostatečný kroutící moment a tudíž se nejméně opotřebovává a o to většině řidičů jde.
Moderní vozy jsou již z výroby vybaveny otáčkoměry a optimální otáčky bývají podkresleny zelenou barvou, popřípadě digitálními otáčkoměry, které i upozorní na to, že otáčky jsou příliš nízké, nebo naopak příliš vysoké. Tam je to pak jednoduché a řídíme se odečtenými údaji.
Dále můžeme vyhledat na internetu diagram průběhu otáček, výkonu a kroutícího momentu ke konkrétnímu typu motoru pokud nemáme manuál k vozidlu, nebo manuál tento diagram neobsahuje a optimální otáčky odečíst z diagramu.
Optimální otáčky jsou obvykle shodné s částí grafu z nejnižší spotřebou paliva.
Jak poznám, že motor má nízké otáčky?
Charakteristickým jevem provázejícím nízké otáčky motoru s řízeným vstřikováním je škubání motoru. Například jedete rychlostí 50 km/h na pátý rychlostní stupeň (Škoda Fabia benzín) už by se mělo projevit cukání motoru, zejména pak při akceleraci.Je nutné okamžitě přeřadit na nižší rychlostní stupeň ( v našem případě na trojku ) a teprve můžeme řádně akcelerovat.
Nízké otáčky mají vliv zejména na nadměrné opotřebení sedel výfukových ventilů, protože ventil zůstává déle otevřen a déle na něj působí žár odcházejících spalin.
Nízké otáčky pod optimem také zvyšují spotřebu paliva. Ale to platí i pro otáčky nad optimem a tam je rozdíl ještě vyšší.
Jak poznám, že motor má již zbytečně vysoké otáčky?
Nadměrné otáčky zvyšují spotřebu paliva, protože dochází k většímu tření součástí také díky jejich nadměrnému zahřívání a tím nadměrnému opotřebení a neefektivním ztrátám.Při akceleraci se motor po optimálních otáčkách dostane do pásma vyšších otáček a začne se projevovat větší hlučností, chvěním, vibracemi, drnčením (záleží na kvalitě vozidla). Při takových projevech a pokud povolená rychlost na komunikaci je vyšší než rychlost na tachometru a naše řidičské zkušenosti tomu odpovídají, bychom měli přeřadit na vyšší rychlostní stupeň a tím klesnou otáčky motoru a jeho chod se zklidní. Pokud, ale otáčky stále klesají i při větší akceleraci, je nutno včas podřadit na nižší rychlostní stupeň. To platí zejména při jízdě do kopce, kde včasné podřazení dostane motor do optimálních otáček a tím také významně šetříme palivo, ale i prodloužíme životnost motoru.
Jak poznám, že motor běží v optimálních otáčkách?
Motor běží klidně, bez cukání, vcelku tiše. V optimálních otáčkách můžeme na rovině přidáním plynu dostat motor celkem snadno do vyšších otáček, čili motor má dostatečný kroutící moment a zároveň i dostatečnou rezervu výkonu a odezva na akceleraci je pružná (samozřejmě čím nižší rychlostní stupeň, tím pružnější akcelerace z optimálních do vyšších otáček ).V optimálních otáčkách má motor nejnižší spotřebu.
Pokud je akcelerace příliš snadná - motor jde snadno do vysokých otáček, využijeme toho k přeřazení na vyšší stupeň (pokud to situace na silnici, předpisy silničního provozu a naše zkušenosti dovolují) a tím využijeme lépe přebytečný výkon motoru a snížíme spotřebu paliva.
Optimální otáčky jsou i vznětových (nafťáků asi 2000 ot/min) motorů zpravidla nižší, než u zážehových motorů (benzíňáků asi 2700 až 4500).
347LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Název přípravku: Repair Valkaseal kits - Maruni Industry Co.,Ltd.
- najít místo kudy uniká vzduch a označit (pozor na ventilek , může
ucházet kol něj, nebo kolem ráfku a to pak je dobré svěřit servisu)
- vyztružit otvor
- zakapat dodávanou vulkanizační kapalinou v sadě přípravku
- zasunout knot
- znovu zakapat kapalinou
**
**
**
Co znamená zkratka MPV automobil.
(compact) MPV multi-purpose vehicle - znamená víceúčelové vozidlo.
Může dobře sloužit pro pohodlnou přepravu více osob, ale i rozměrnějšího nákladu, po sklopení zadních sedadel, která tím tvoří rovnou podlahu.
Lancia Voyager je typický představitelem MPV - multi-funkčního vozidla.

Date: 22.07.2020 - 11:46
- použitím olovnatého benzínu, či použití přísad obsahují olovo
- pokud motor začne "žrát" olej, může zničit katalyzátor "fosforem"
také vysoká hladina oleje nad povolenou hladinu je nebezpečná
- nespálené palivo, například při startování vozidla roztláčením při zahřátém motoru
- znečistěný vzduchový filtr, či sací potrubí (zanedbaná údržba)
- při poruše lambda sondy
- při teplotě 1400°C a vyšší v katalyzátoru - například když v katalyzátoru dohořívá nespálená směs při poruše
zapalování (svíčky, rozdělovače atd.)
Vadná zapalovací svíčka nezažehne palivovou směs ve válci, motor má nepravidelný chod a nižší výkon.
Nezažehnuté palivo skončí v katalyzátoru, který může nenávratně poškodit.
Jak často měnit zapalovací svíčky? Viz odkaz níže
http://dum-zahrada.okhelp.cz/forum/viewtopic.php?f=70&t=468&title=Jak-casto-menit-zapalovaci-svicky-benzinovy-motor
který se vyskytne na vozovce, i když venkovní teplota je nad 0°C.
Bývá v místech kde je po celý den stín, nebo na otevřených nechráněných
úsecích, kde je komunikace prochladlá,
nebo na mostech přes potoky, čí říčky, kde dochází k rychlému
podchlazení terénu.
Vozovka s černým ledem se jeví, jako by byla mokrá - lesklá a
v tom je její zrádnost.
Reflexivní pásy na bocích osobních automobilů | reflexivni-pasy-na-bocich-osobnich-automobilu-id-818
za snížené viditelnosti a tudíž víte, že je to velmi nebezpečné.
Rádi byste si nalepili na boky vozidla reflexivní pás, abyste byli
včas spatřeni ALE víte že?:
Reflexivní pásy u osobních automobilů do 8 míst k sezení + řidič,
nebo přípojných vozidel do celkové hmotnosti 750 kg jsou zatím zakázané (4.února 2015).
Zakázané použití reflexní označovací pásky
M1 Osobní automobily do 8 míst k sezení + řidič
O1 Přípojná vozidla do celkové hmotnosti 750 kg
Důvodem je patrně jasné odlišení osobních automobilů od vozidel policie
na křižovatkách, ale i v jiných situacích.
Bedlivě sledujte zákony, zda nedošlo ke změně.
Editace: 23.6.2011 - 11:43
Počet článků v kategorii: 347
Url:optimalni-otacky-motoru
AD