Praga V3S
Dle mnohých nejúspěšnější nákladní automobil a nejlepší terénní nákladní vozidlo své doby - videa. Vétřiesky nám slouží již od roku 1953.
Průjezd Pragy V3S řekou v zimě.
**VIDEO YOUTUBE
Pomalý výjezd Pragy V3S do stoupání 42° na mokrém terénu.
**VIDEO YOUTUBE
Snad nejvíce se Praga V3S osvědčila v tvrdých podmínkách ruské sibiře.
**VIDEO YOUTUBE
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Klínové řemeny se používají pro přenos kroutícího momentu z hřídele hnací na hnanou
Hřídele jsou opatřeny řemenicemi. Další důležitou součástí převodu je napínací kladka.
U motoru se klínový řemen používá pro pohon (vnějších) pomocných agregátů, jako alternátor, dynamo, vodní čerpadlo, servomotory, kompresory atd.
Rozvodový řemen se používá pro pohon rozvodových mechanismů, někdy i zároveň pro pohon vodního čerpadla.
Materiál klínového řemene
Odolná guma s jádrem ze speciálního tkaniva jenž zabraňuje protahování řemene do délky. Materiál řemene musí navíc snášet vyšší teploty způsobené třením a také být odolný proti chemickému znečištění zejména motorovým olejem. Dále musí snášet rázy motoru.Tvar a průřez řemene
Dříve se používaly řemeny klínového průřezu, ale ty měly velké tření na stěnách řemenic a dříve se unavily - popraskaly, protáhly se. V současnosti se používají řemeny ploché s vroubkováním na vnitřní straně.Prasknutí, přetržení klínového řemene
Klínové řemeny musíme pravidelně kontrolovat dle návodu výrobce, zda nejsou příliš volné, nebo se na nich nevytvářejí drobné pukliny.
Řemen nesmí být ani příliš napnutý. To by vedlo k jeho rychlému protažení a následnému přetržení. Pokud si nejste jisti, vše svěřte odborníkovi.
Poškozený řemen ihned vyměňte, předejdete tím případnému poškození motoru.
Zvláště prasknutí rozvodového řemene mívá nepříjemné následky s velmi drahou opravou poškozeného motoru (mohou se potkat ventily s pístem, protože vačkový hřídel se přestane otáčet) mnohonásobně převyšující cenu výměny řemene.
Fiat Stilo
Akční ceny ceník automobilů značky Fiat
//www.fiat.cz/akcni-nabidka/
Technická data:
- Rozvor 2600mm
- Délka 4182, 4516 mm kombi
- Šířka 1784 mm
- Výška 1475 mm, 1570 mm kombi
Fiat Stilo - video
Oficiální stránky: www.fiat.cz
Spotřeba osobní elektromobil vs automobil mající benzínový motor a cena na 100 km
Elektromobil 15 až 21 kWh / 100 km (tento údaj se uvádí nejčastěji)nebo 30 kWh na 100 mil to je 160 km ( to už je 18,5 kWh / 100 km)
Budeme uvažovat 20 kWh / 100 km a cenu za kWh 8 KCZ.
20 * 8 = 160 KCZ.
Automobil s benzínovým motorem 5 litrů / 100 km (nezapočítává se vytápění vozu)
1 litr benzínu = 35 KCZ
5 * 35 = 175 KCZ
350 KCZ při spotřebě 10 l/100 km
Skutečná spotřeba energie elektromobil vs benzínový motor (elektřina bude vyrobena pomocí parní turbíny v daleké elektrárně)
Budeme uvažovat horší variantu, kdy slunce přes mraky neprosvítí a vítr nefouká - musíme vyrobit elektřinu klasicky v jaderných, či uhelných elektrárnách.Elektromobil
- parní turbína max účinnost 50% (//home.zcu.cz/~hoznedl/motory2.pdf)
- ztráty v přenosové soustavě 5%
- efektivita nabíjení 82,5 %
- ze 100 kWh dodaných do elektrárny se do baterie, v nejlepším případě, dostane přibližně 40% tedy 40 kWh
- na 100 km spotřebuje elektromobil 20 kWh, tedy 50 kWh na vstupu do elektrárny
Benzínový motor
1 litr benzínu = cca 32 MJ/l tedy 8,89 kWh/l
5 litrů benzínu = 5 * 8,89 kWh = 45 kWh (44,45)
10 l = 2 * 45 = 90 kWh.
Výsledky:
Elektromobil, který získal elektřinu z klasické elektrárny, potřebuje na 100 km přibližně 50 kWh energie spotřebované na výrobu, distribuci a nabíjení.
Benzínový motor při spotřebě 5 l/100 km potřebuje na 100 km přibližně 45 kWh na vstupu.
Při spotřebě 10 l / 100 km, je to zhruba dvojnásobek, tedy 90 kWh na vstupu.
Ve výsledcích není zohledněno využití odpadního tepla v elektrárnách na vytápění bytů, ani u benzínového motoru na vytápění interieru v chladném počasí.
Video Volkswagen ID.3 1ST Pro Performance
Ve videu jezdec testuje elektromobil v zimních podmínkách na horách - jako by si vyjel na lyžování.
Jede sám, možná s kameramanem.
Chválí si, že nemusí startovat, nabíjet zdarma u euro nabíječek, nízký hluk v interieru, velmi dobré jízdní vlastnosti, pěkný vzhled.
Na sněhu se mu jeví zadní náhon kol, jako velmi dobrý, navíc rozjezdy do kopce automobil, díky elektronice, zvládá dobře.
Z kopce využije rekuperaci - dobíjení z kopce.
Obavy má ze zpáteční cesty, protože v baterii mu již zbývá zásoba jen na 27 km.
Přes silnici mu padne strom a musí čekat na jeho odstranění.
Topení nelze spustit, protože baterie je již příliš vybitá. Říká, že to dělají všechny moderní vozy, že nelze spustit klimatizaci, když je palivo již na hodnotě "rezerva".
Hmotnost automobilu 1790 kg.
Zklamala jej spotřeba elektromobilu i v rovinatém terénu - průměr 23 kWh, výrobce uvádí 15,5 kWh.
Dojezd odhaduje na 300 km na jedno nabití.
Zamrzly mu skla, špatný výhled.
Najít funkční nabíječku byl problém, dvě byly zapáskované.
Date: 22.01.2021 - 09:16
- pokud mám např. baterii 36V a 11Ah (36x11 = 396Wh), kapacita 396Wh / výrobce uvede zaokrouhleně na 400Wh.
- po rovině je spotřeba 3-7 Wh/km /dle hmotnosti cyklisty a stupně přípomoci
- v pahorkatině při stoupání nad 5% (5 metrů výšky na 100 metrů délky) bude spotřeba 5-15Wh/km a více.
- procenta stoupání si vypočítám na mapy.cz s tím že daný úsek označím záložce PLÁNOVÁNÍ: START - CÍL a kliknu na ZOBRAZIT VÝŠKOVÝ PROFIL TRASY
- výškový rozdíl (stoupání) pak dělím kilometry (lépe stovkami metrů) např. stoupání 100 metrů na vzdálenost 2 km
2 km je 20 stometrových úseků, tak 100 dělím 20 a vyjde mi 5(%)
- kdybych měl baterii 400Wh, tak 400/10 = 40km
- tedy, do svahu 5% by mohl ujet maximálně 40km při plném nabití baterie a jejím výborném stavu
- mám vyzkoušeno, že spotřeba do 6% svahu je v mém případě asi 35až40Wh/km
- vyjitím nejprudších kopců pěšky, kdy mám přepnuto na CHŮZI, takže kolo jen vedu a nemusím tlačit, zvýším dojezd až o 50%
Příčina je v tom, že spotřeba roste exponenciálně s procentem stoupání.
Příklad:
- při stoupání 3% bude spotřeba 6Wh/km, ale při stoupání 6% už to bude 36Wh/km (první údaj se zvětšil 2x ale druhý už 6x, tedy 6x6)
Jak odhadnu stoupání kopce?
- fotbalové hřiště je 100 metrů dlouhé, branka je vysoká 2,44 metru ( to je stoupání 2,44%)
- když to bude výška dvoupodlažní budovy (7 metrů ze vzdálenosti 100 metrů) bude to stoupání 7%
- větší stoupání již záleží na zvážení, jestli raději nevyjít pěšky s přípomocí CHŮZE
- např. 3 patrová budova i s podsklepením zhruba 10 metrů, to je na 100 metrů vzdálenosti 10% stoupání, pokud bych chtěl vyjet na její střechu, a to už dostane baterie řádně zabrat
Elektrokoloběžka
https://malls.seeuper.com/products/11-inch-off-road-electric-scooter-adult?variant=17995201577011
HTP motor výhody
HTP = High Torque Performance - vysoký kroutící moment (ve větším rozpětí otáček než běžný motor).
HTP motor má delší křivku maximálního kroutícího momentu oproti běžnému motoru, tedy jeho otáčky jsou v těchto hodnotách méně náchylné na zatížení - nepadají a drží, máte více času na přerazení rychlosti.
HTP zkraka je často užívána u tříválcových motorů.
Date: 22.07.2020 - 11:46
Editace: 5.7.2020 - 10:02
Počet článků v kategorii: 351
Url:praga-v3s