Renault 12
Renault 12 u nás známá jako Dacia 1300 (vyráběná v Rumunsku)
Roky produkce 1969 – 1980.
Technická data:
- Předchůdce:
- Nástupce: Renault 18
- Třída: střední
- Karoserie: sedan a kombi
- Provedení: FF
- Motory: 1.3 a 1.6 L
- Převodovka:
- Rozvor: 2 440 mm
- Délka: 4345 sedan, 441 kombi mm
- Šířka: 1 616 mm
- Výška: 1400 a 1445 mm
- Hmotnost pohotovostní: 950 až 980 kg
- Max.rychlost: 150 km/h
- Počet vyrobených kusů: asi 2 miliony
Renault 12 - video rekonstrukce vozu
351LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Dnes již vozidla stále častěji jsou osazována kamerami, které nahrazují zpětná zrcátka, čímž se snižuje odporu vzduchu a i spotřeba.
Dále jsou to kamery pro a radar pro bezpečné couvání.
Automobil dokonce sám při parkování upozorní na místo, do kterého je schopen následně sám zaparkovat.
Dalším vynikajícím pomocníkem je navigace, která do budoucna bude ještě více zobrazovat okamžitý stav, zácpy, autonehody.
Vozidla budou tak naváděna na nejprůchodnější trasu k zvolenému cíli.
Další obrovskou výhodou bude možnost vidět do zatáček a nepřehledných úseků, což výrazně sníží nehodovost při nesprávném předjíždění.
Vozidla také sama upozorní na svou závadu okolní vozidla a že musí zastavit, nebo zaparkovat na nejbližším možném místě.
Vozidla také pomocí elektroniky a radaru dokáží dodržet téměř naprosto přesně bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.
Vidíme, že výhod automaticky řízeného vozidla je stále více, ale zatím člověk je nenahraditelný a povolání řidiče kamionu, či autobusu nabízí snad nejvíce volných pracovních míst na úřadech práce.
Nicméně vozidla řízená automaticky jistě jednou vyjedou plnit svou funkci. Bude to nejdříve asi na silnicích určených jen pro provoz těchto vozidel.
Pokud se vše osvědčí, postupně budou zapojována i do normálního provozu, ale povolání řidič asi nikdy nezanikne. Vždyť řízení vozidla je pro mnohé jeho největším potěšením.
**VIDEO YOUTUBE
Pokud dotahuji jen maličkosti, na kterých příliš nezáleží, udělám si snadno momentový klíč z ráčny a mincíře, viz obrázek níže.
10 Nm je síla, která se přibližně rovná 1 kg závaží na konci metrové tyče.
Protože mám ráčnu - rameno dlouhé 15 cm, tak mincíř zavěsím 10 cm od středu osy šroubu (na obrázku by bylo nutno začátek metru ještě posunout o 1 cm na střed otáčení ráčny).
10 cm od středu šroubu potřebuji již sílu 10 x větší (100cm/10cm=10) 100 Nm což je zhruba 10 kg na mincíři.
Víz výpočet https://fyzika.okhelp.cz/vypocty/momentovy-klic-vypocet-sily-pro-dotazeni.php
Pokud je tedy doporučeno dotažení např. 10Nm, tak nasadím ráčnu a zatáhnu mincířem uchyceným 10 cm od středu otáčení tak, aby na něm bylo 10 kg (ve směru utažení spoje).
nejen dobře vidět, ale musí být dobře viděni.
Stále se však setkáváme na vozovkách zejména mezi obcemi
v nočních hodinách s chodci i cyklisty, kteří nemají reflexivní
oblečení a nejsou řádně osvětleni čímž se snadno stanou objetí
nehody většinou s těmi nejtěžšími zraněními často končící smrtí.
A přitom by stačilo mít na oblečení reflexivní pruhy a na bicyklu
mít předepsané osvětlení, či v případě chodce mít v ruce baterku.
Řidič vozidla musí ztlumit světla, aby chodci dal najevo, že
o něm ví, bere jej na vědomí a neoslňoval jej. Pokud neztlumí
světla, chodec kývne baterkou, čehož by si měl
řidič již všimnout. V každém případě by měl chodec ustoupit
více k okraji vozovky.
Viditelnost chodce v různé barvě obleční v metrech - tabulka:
Barva oblečení | Viditelnost na vzdálenost (m) |
---|---|
Modrá a černá | 17 metrů |
Červená | 27 |
Bílá | 55 |
Reflexivní pruhy, vesta | 200 metrů |
Baterka v ruce | 1500 metrů |
Graf viditelnosti chodce v závislosti na oblečení a osvětlení.
Z tabulky je zřejmé, že pokud v rychlosti 80 km zahlédneme chodce
maskovaného do černého oblečení na 15 metrů, který přechází silnici,
budeme mít velmi málo času na reakci.
Nejvíce usmrcených chodců bývá v měsíci listopadu, kdy k zhoršení
viditelnosti přispívají mlhy a kluzká vozovka.
Naopak, nejlépe budou viditelní chodci v reflexivní vestě s baterkou
v ruce.
Závěrem: I když budete řádně osvětleni ještě to neznamená, že se vám
nic, jako chodci nestane, ale snížíte tím riziko, že budete přehlédnuti a usmrceni.
Každou noční cestu po komunikaci zvažte, jestli je nezbytně nutná.
Tam kde je to možné, používejte pro chůzi chodníky a nebo cyklostezky.
Nezapomínejte, že tramvaj má na přechodu pro chodce bez semaforů přednost,
protože jí nelze zastavit na krátkou vzdálenost.
Nejtragičtější nehody většinou postihnou řidiče s čerstvým řidičským oprávněním
Pamatujte na to, že nejtragičtější nehody bývají často na začátku a v průběhu prázdnin a především u řidičů s právě nabytým řidičským oprávněním, kteří chtějí svým kamarádům udělat radost tím, že je někam odvezou a taky se tak trochu předvést, že již jsou dospělí, avšak naprostý nedostatek zkušeností se projeví velmi brzy s těmi nejtragičtějšími důsledky.
Většinou nezkušení řidiči vjedou příliš rychle do zatáčky, vyjedou v zatáčce mimo vozovku a narazí do stromu, nebo předjíždějí v místech, kde nemají dostatečný rozhled na patřičnou vzdálenost. Pokud by s nimi jel ve vozidle zkušený řidič, jistě by nabádal z vlastní zkušenosti k velké opatrnosti.
Znovu se objevuje otázka, zda by čerství řidiči neměli dostat řidičák jen na zkoušku odlišný od toho, který mají zkušení řidiči. Hodně řidičů jezdí opatrněji pokud si vyzkoušeli na zařízení, jaká síla působí na řidiče, když narazí do překážky v rychlosti 40 km/h. Zařízení se skládá ze sedačky a kolejnicové dráhy, na které se sedačka s řidičem pohybuje rychlostí 40 km/h. Řidič je standardně připoután pásy. Sedačka v rychlosti 40 km/h narazí do překážky - bloku a řidiče pak v další dráze brzdí bezpečnostní pásy. Řidiči jsou překvapeni, jak prudký je náraz v této nepatrné rychlosti a jsou již pak více obezřetnější ve skutečném silničním provozu.
Řidiči s řidičákem na zkoušku by museli jezdit se zkušeným řidičem a to po dobu několik měsíců. Pokud by v této době neprovedli žádný přestupek, pak mohli získat již běžný řidičský průkaz.
Možná by bylo dobré i pro řidiče silných motocyklů, aby nejdříve získali oprávnění na osobní automobil, které by vlastnili po určenou dobu, než by se vyjezdili. Vždyť nehody silných motocyklů končí většinou smrtí jejich řidičů a to především z důvodu naprosté nezkušenosti řidiče.
Crash testy se dělají při rychlosti okolo 60 km za hodinu
Hodně, zejména mladých řidičů vidělo někdy na videu nárazovou zkoušku - crash test a z ní usoudilo, že se řidiči i spolujezdci nemůže nic stát, ale málo, kdo z nich tuší, že například čelní přesazený náraz vozidla se provádí v rychlosti (pro mladé lidi zdánlivě nepatrných) 64 km/h do deformovatelné bariéry a přesto se přední část vozidla zmačká až po nohy řidiče. Samozřejmě, že vážné dopravní nehody se stávají za rychlostí mnohem vyšších, kdy deformační zóna vozidla již není zcela schopna pohltit kinetickou energii vozidla a pak již dojde k přimáčknutí řidiče k sedadlu a většinou vážným úrazům, či ztrátě života.
Stromy kolem vozovky
Zatím co při čelním střetu dvou vozidel mají vozy takzvané deformační zóny, které jsou schopny pohltit část kinetické energie a zmírnit následky střetu pro posádku při nárazu do stromu je tomu jinak. Strom má kulatý kmen, žádnou deformační zónu, která by pohltila kinetickou energii vozu a strom se do vozu zakrojí mnohem hlouběji. Nárazy do stromů konči často smrtí jednoho i více členů posádky. Řešením by bylo snížení rychlosti na takových komunikacích, nebo stromy vykácet a vysadit ve větší vzdálenosti od okraje vozovky, protože stromy v určitých oblastech slouží, jako anti hluková a prachová clona, ale také, jako větrolamy, které zabraňují erozi půdy je mnohdy vykácení těchto alejí pro krajinu devastující.
Co znamená zkratka MPV automobil.
(compact) MPV multi-purpose vehicle - znamená víceúčelové vozidlo.
Může dobře sloužit pro pohodlnou přepravu více osob, ale i rozměrnějšího nákladu, po sklopení zadních sedadel, která tím tvoří rovnou podlahu.
Lancia Voyager je typický představitelem MPV - multi-funkčního vozidla.
Date: 22.07.2020 - 11:46
Editace: 7.8.2011 - 09:56
Počet článků v kategorii: 351
Url:renault-12