Re: Dakon DOR šamotové desky - plotýnky
Palivo - uhlí by mělo jen žhnout na roštu , nesmí být rozpáleno do běla.
Spodní popelová dvířka je nutné mít zavřené a jen tu klapku na přívod
primárního vzduchu pootevřenou zhruba 5mm, jinak se šamotové desky
rozpálí, ale jak palivo dohoří tak do kotle valí studený vzduch a desky
prasknou.
Náhradní ploténky by mohl mít topenář, nebo někdo, kdo má stejný kotel
jako Vy.
Můžete napsat také přímo výrobci, ale oni většinou odkazují právě na
topenáře:
email: dakon@dakon.cz
Spodní popelová dvířka je nutné mít zavřené a jen tu klapku na přívod
primárního vzduchu pootevřenou zhruba 5mm, jinak se šamotové desky
rozpálí, ale jak palivo dohoří tak do kotle valí studený vzduch a desky
prasknou.
Náhradní ploténky by mohl mít topenář, nebo někdo, kdo má stejný kotel
jako Vy.
Můžete napsat také přímo výrobci, ale oni většinou odkazují právě na
topenáře:
email: dakon@dakon.cz
401LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Zatím nezapomínejte mít zavřená popelová dvířka těsně a na nich tu dusivku
můžete taky zkusit přiškrtit, ALE asi to měla paní už nastavené za ty roky,
tak opatrně, aby zase palivo nezhasínalo, pak by se kouřilo z komína hodně.
Plameny totiž kouř spolikají, takže hlavně at v kotle hoří když je tam palivo.
můžete taky zkusit přiškrtit, ALE asi to měla paní už nastavené za ty roky,
tak opatrně, aby zase palivo nezhasínalo, pak by se kouřilo z komína hodně.
Plameny totiž kouř spolikají, takže hlavně at v kotle hoří když je tam palivo.
Při přikládání do krbových kamen se kouří do místnosti - několik zkušeností co mi pomohlo:
- zkontrolovat stav a tah komína odborníkem
- přikládat až v kamnech nehoří a jsou tam jen žhavé uhlíky
- přikládat co nejdále od dvířek - k zadní straně spalovací komory
- ložit polena šikmo na zadní stěnu
- před přikládáním otevřít sekundarní vzduch nad dvířky naplno, aby spaliny byly odvětrány do komína
- před přikládáním nejdříve dvířka jen mírně pootevřít a nechat spalovací prostor ještě odvětrat do komína
- přikládat rychle již nachystaným dřívím, aby dvířka byla otevřena po minimální čas
Komínová klapka slouží k regulaci komínového tahu, hlavně při změně
klimatických podmínek, tlaku vzduchu, noční-denní provoz.
Nejlépe se kotel seřídí za zhoršených podmínek, deště, nízkého tlaku.
Komínovou klapku otevřeme zcela a seřídíme kotel - primární, sekundární, terciární vzduch,
tak, aby dobře spaloval a plameny byly jasné, bez kouře.
Pak když počasí zlepší, nemusíme nic moc na kotli měnit, jen trošku přivřeme
komínovou klapku a tím budeme simulovat zhoršený odtah spalin,
které bylo za špatného počasí.
Na noc kdy téměř nepřikládáme, či po vyhoření paliva, nebo za vynikajících podmínek (silný mráz a vysoký tlak)
můžeme zkusit klapku zavřít ještě více.
Vždy však kontrolujeme zda z kotle neuniká kouř do kotelny, či zda nezhasl plamen v kotli.
Pokud je odtah spalin nedostatečný, je třeba klapku znovu otevřít!
klimatických podmínek, tlaku vzduchu, noční-denní provoz.
Nejlépe se kotel seřídí za zhoršených podmínek, deště, nízkého tlaku.
Komínovou klapku otevřeme zcela a seřídíme kotel - primární, sekundární, terciární vzduch,
tak, aby dobře spaloval a plameny byly jasné, bez kouře.
Pak když počasí zlepší, nemusíme nic moc na kotli měnit, jen trošku přivřeme
komínovou klapku a tím budeme simulovat zhoršený odtah spalin,
které bylo za špatného počasí.
Na noc kdy téměř nepřikládáme, či po vyhoření paliva, nebo za vynikajících podmínek (silný mráz a vysoký tlak)
můžeme zkusit klapku zavřít ještě více.
Vždy však kontrolujeme zda z kotle neuniká kouř do kotelny, či zda nezhasl plamen v kotli.
Pokud je odtah spalin nedostatečný, je třeba klapku znovu otevřít!
Ono to není tak docela. Když se roštovací páka nechá přesně ve svislé poloze, horní strany ježkových roštů se mírně svažují dozadu (u DOR 24) a právě i pak je tam na tu O2 mezera až běda velká. Páka se proto musí postrčit trochu dozadu, tím se hroty posledního ježka zvednou a je to celkem ok (pak je ale rošt vodorovně a ztratí se ta jeho svažitost). Já když jsem to zvážil, tak přesnost s jakou by se musela nastavovat ta páka byla moc velká, tak jsem to raději upravil. Když vezmu ten vinglík, co podpírá ty tři dříve zmíněné šamotky, tak je to ohlý plech s poměrně velkým poloměrem ohybu. Ta hrana tam chybí a právě proto tam při poklesu hrotů ježka rychle vzniká velká mezera. Tím, že jsem tam přichytil tu páskovinu, tak jsem tam tu hranu dotvořil, o ní se pak také lépe strouhá při velkém roštování spečená škvára. Nevím ale kamenům by to asi vadit nemělo, při sklopení roštu se světlost průchozího otvoru změní jen zcela zanedbatelně. Ještě jednou pro upřesnění: Páskovina je podélně přiložená k tomu vinglíku, horní hranou kousek pod hranou vinglíku (aby se dalo heftovat), dolní hranou je zároveň nebo opět lehce přesahuje spodní okraj vinglíku. Velké kusy spečené škváry to roštuje líp než před tím, to ji to nestrouhalo a velké kusy škváry se pak vracely zpět na rošt. Při malém roštování tam velký kamen nevleze a pokud se to šprajcne při velkém, tak to už je jedno, to už je to vyhaslé a studené.
Jednoduchá tabulka průměrných hodnot výhřevnosti paliv v MJ na 1 kg u nejčastěji používaných paliv:
Palivo | Výhřevnost |
---|---|
Lignit | 9 MJ/kg |
Dřevo palivové | 14 MJ/kg |
Papír | 14, MJ/kg |
Sláma obilná | 15 MJ/kg |
Svítiplyn | 15 MJ/m3 |
Dřevěné brikety | 16 MJ/kg |
Hnědé uhlí | 17 MJ/kg |
Kaly | 17 MJ/kg |
Brikety | 23 MJ/kg |
Černé uhlí energetické | 25 MJ/kg |
Koks otopový | 27 MJ/kg |
Zemní plyn | 34 MJ/m3 |
TTO | 41 MJ/kg |
LTO | 42 MJ/kg |
Motorová nafta | 43 MJ/kg |
Autobenzín | 44 MJ/kg |
Propan | 46 MJ/kg |
Editace: 1356205409
Počet článků v kategorii: 401
Url:re-dakon-dor-samotove-desky-plotynky-id-403