Lobby lobbování lobbismus ekonomika
Lobbování je tak staré, jako snad lidstvo samo a jeho přenesený význam je "pokus o prosazení vlastních, či skupinových zájmů pomocí osob podílejících se na řízení společenství, nebo státu".
Některé zájmy mohou být přínosné pro celou ekonomiku, jiné pak mají ryze osobní charakter.
Pokud tyto zájmy jsou prosazovány za úplatu, hovoříme o korupci.
Lobby v angličtině znamená "předsíň". Lidé prosící o prosazení svých zájmů čekali v předsíni než byli přijati vlivnou osobou.
Jak potlačit lobbismus?
Jedním z řešení by bylo, že firmy, které se nejvíce podílejí na ekonomice země by směly mít své zástupce v parlamentu. Tím by nemusely chodit s prosíkem za poslanci, aby ti prosadili takový, či onaký zákon.
Navíc by se do řízení státu dostali lidé, za kterými jsou ekonomické výsledky a úspěchy, tedy lidé, kteří již svou prací dokázali, že umí rozumně hospodařit a spravovat majetek.
Některé zájmy mohou být přínosné pro celou ekonomiku, jiné pak mají ryze osobní charakter.
Pokud tyto zájmy jsou prosazovány za úplatu, hovoříme o korupci.
Lobby v angličtině znamená "předsíň". Lidé prosící o prosazení svých zájmů čekali v předsíni než byli přijati vlivnou osobou.
Jak potlačit lobbismus?
Jedním z řešení by bylo, že firmy, které se nejvíce podílejí na ekonomice země by směly mít své zástupce v parlamentu. Tím by nemusely chodit s prosíkem za poslanci, aby ti prosadili takový, či onaký zákon.
Navíc by se do řízení státu dostali lidé, za kterými jsou ekonomické výsledky a úspěchy, tedy lidé, kteří již svou prací dokázali, že umí rozumně hospodařit a spravovat majetek.
115LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Dumping je prodej zboží za hranice státu za cenu mnohem nižší, než je u konkurence s cílem tuto konkurenci potlačit, nebo odkoupit její výrobní závod.
Dumpingem se rozumí i cena výrobku, která je v cílové zemi mnohem nižší, než v zemi původu.
Účel dumpingu:
- zbavit se přebytků, které jsou v daném státě již neprodejné (aby se vrátily aspoň náklady)
- zbavit se konkurence v určitém teritoriu a ovládnout trh
Jednoduchý příklad dumpingu:
Obec zásobují dva producenti vajec. Cenu mají stejnou, ale jeden (pan A) vezme rodinu na dovolenou, která jej stojí polovinu ročního zisku.
Pan B toho využije a tyto peníze použije na to, aby cenu vajec snížil. Zákazníci se rozhodnou ekonomicky a začnou kupovat vejce od pana B.
Pana A po návratu z dovolené čeká nemilé překvapení. Ztratil trh a nemá žádný zisk. Pan B mu nabídne, že odkoupí jeho zkrachovalou firmu a pan A může pro něj pracovat za minimální mzdu.
Dumpingem se rozumí i cena výrobku, která je v cílové zemi mnohem nižší, než v zemi původu.
Účel dumpingu:
- zbavit se přebytků, které jsou v daném státě již neprodejné (aby se vrátily aspoň náklady)
- zbavit se konkurence v určitém teritoriu a ovládnout trh
Jednoduchý příklad dumpingu:
Obec zásobují dva producenti vajec. Cenu mají stejnou, ale jeden (pan A) vezme rodinu na dovolenou, která jej stojí polovinu ročního zisku.
Pan B toho využije a tyto peníze použije na to, aby cenu vajec snížil. Zákazníci se rozhodnou ekonomicky a začnou kupovat vejce od pana B.
Pana A po návratu z dovolené čeká nemilé překvapení. Ztratil trh a nemá žádný zisk. Pan B mu nabídne, že odkoupí jeho zkrachovalou firmu a pan A může pro něj pracovat za minimální mzdu.
Z důvodu úspory elektrické energie byl zaveden v mnoha státech Evropy, ale i v některých státech na dalších kontinentech takzv. letní čas, kdy určitá hodina nastane o 1 hodinu dříve, než za UTC tedy laicky řečeno ve 20:00 máme "již" 21:00.
Největším spotřebitelem energie je těžký průmysl a průmysl všeobecně, jenže například vysoké pece, kalící pece a jiná energeticky náročná zařízení musí pracovat 24 hodin denně takže zde posun o jednu hodinu je nesmysl.
Z toho vyplývá, že všude tam, kde je 3 směnný provoz letní čas pozbývá na významu.
Banky, obchody, školy a instituce
Banky a instituce pracovní dobu přizpůsobují požadavkům klientů, tedy i zde pozbývá letní čas smysl.
Nevýhody časného vstávání
Nevyspaný pracovník = nízká produktivita práce, vysoká zmetkovitost
Nevyspaný žák = špatný prospěch
Co by bylo výhodnější než letní čas?
Výhodnější než letní čas by bylo přizpůsobit pracovní dobu podniků tak, aby nevznikaly dopravní zácpy. To že řada firem začíná pracovní dobu ve stejnou hodinu a minutu je příčinou dopravního kolapsu a tudíž enormní spotřeby pohonných hmot, nadměrných emisí škodlivých látek do ovzduší a plýtvání drahocennou energií.
Největším spotřebitelem energie je těžký průmysl a průmysl všeobecně, jenže například vysoké pece, kalící pece a jiná energeticky náročná zařízení musí pracovat 24 hodin denně takže zde posun o jednu hodinu je nesmysl.
Z toho vyplývá, že všude tam, kde je 3 směnný provoz letní čas pozbývá na významu.
Banky, obchody, školy a instituce
Banky a instituce pracovní dobu přizpůsobují požadavkům klientů, tedy i zde pozbývá letní čas smysl.
Nevýhody časného vstávání
Nevyspaný pracovník = nízká produktivita práce, vysoká zmetkovitost
Nevyspaný žák = špatný prospěch
Co by bylo výhodnější než letní čas?
Výhodnější než letní čas by bylo přizpůsobit pracovní dobu podniků tak, aby nevznikaly dopravní zácpy. To že řada firem začíná pracovní dobu ve stejnou hodinu a minutu je příčinou dopravního kolapsu a tudíž enormní spotřeby pohonných hmot, nadměrných emisí škodlivých látek do ovzduší a plýtvání drahocennou energií.
Zelená linka: 800 123 003
Ústecký kraj: Krizová nonstop linka: 800 876 011
Český červený kříž:
- přispět je možné zasláním DMS ve tvaru DMS CCK na tel. číslo 87 777 (cena jedné DMS je 30 Kč, Červený kříž obdrží 27 Kč)
- nebo libovolnou částkou na sbírkové konto na pomoc lidem zasaženým povodněmi - 222885/5500, variabilní symbol 111
- daňové zvýhodnění info a formulář
Armáda spásy v České republice:
- DMS ve tvaru DMS ARMADASPASY na číslo tel. číslo 87 777 (cena jedné DMS je 30 Kč, z nichž AS obdrží 27 Kč)
-nebo zašlete částku na účet 475335453/0300, variabilní symbol 222.
Člověk v tísni:
- povodňové konto na pomoc lidem zasaženým záplavami SOS Povodně 2013 má číslo - 72027202/0300
- DMS ve tvaru DMS SOSPOVODNE na číslo 87 777
Ústecký kraj: Krizová nonstop linka: 800 876 011
Zaslání daru na pomoc postiženým
Český červený kříž:
- přispět je možné zasláním DMS ve tvaru DMS CCK na tel. číslo 87 777 (cena jedné DMS je 30 Kč, Červený kříž obdrží 27 Kč)
- nebo libovolnou částkou na sbírkové konto na pomoc lidem zasaženým povodněmi - 222885/5500, variabilní symbol 111
- daňové zvýhodnění info a formulář
Armáda spásy v České republice:
- DMS ve tvaru DMS ARMADASPASY na číslo tel. číslo 87 777 (cena jedné DMS je 30 Kč, z nichž AS obdrží 27 Kč)
-nebo zašlete částku na účet 475335453/0300, variabilní symbol 222.
Člověk v tísni:
- povodňové konto na pomoc lidem zasaženým záplavami SOS Povodně 2013 má číslo - 72027202/0300
online formulář pro odeslání finančního daru
- DMS ve tvaru DMS SOSPOVODNE na číslo 87 777
Důležité odkazy:
Sociální a nemocenské pojištění:
https://www.cssz.cz/cz/pojisteni-osvc/zmeny-v-pojisteni-osvc-od-1-1-2019.htm
Zdravotní pojištění (VZP):
https://www.vzp.cz/platci/informace
Sociální a nemocenské pojištění:
https://www.cssz.cz/cz/pojisteni-osvc/zmeny-v-pojisteni-osvc-od-1-1-2019.htm
Zdravotní pojištění (VZP):
https://www.vzp.cz/platci/informace
Inflace je nárůst cen v ekonomice za určité období a tím snížení kupní síly peněz.
Vznik inflace
Pravděpodobně přebytek hodnoty peněz v oběhu a rychlejší růst hodnoty peněžních zásob než je hodnota produkce. Lidé se snadno dostanou k penězům, více utrácejí a obchodníci na to okamžitě reagují zvyšováním cen.
Naopak, (deflace) hlad po penězích nutí lidi skromnosti a trh na to reaguje zastavením růstu cen, či dokonce jejich snižováním (výrobce i obchodník bez prodeje = bez zisku se pokusí snížením cen zvýšit odbyt).
Měření míry inflace - příklady
- přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen (procentní změna průměrné cenové hladiny za 12 posledních měsíců proti průměru 12 předchozích měsíců)
- přírůstekm indexu spotřebitelských cen oproti stejnému měsíci minulého roku
- přírůstkem indexu spotřebitelských cen k předchozímu měsíci
Pozitiva inflace:
- mírná inflace: lidé jsou nuceni investovat peníze do něčeho rozumného a tím zabránit jejich znehodnocování
- centrální banka může upravovat úrokové sazby pro zmírnění recese
Negativa vyšší inflace:
- snížení hodnoty úspor
- neochota spořit a ukládat
- nejistota na trhu
- obavy z dalšího vývoje ekonomika
- menší příliv investic do ekonomiky, nebo i jejich zastavení
- může se projevit i nedostatek zboží na trhu (obchodníci čekají na stabilizaci, určité zboží je pro ně větší jistota, než kupa papírků, které rychle ztrácejí na hodnotě)
Míra inflace tento měsíc czso.cz/csu/redakce.nsf/i/inflace
Tabulka inflace ČR v jednotlivých letech czso.cz/csu/redakce.nsf/i/mira_inflace
Jak si spočítat inflaci osobní spotřeby?
- zaznamenat si ceny produktů a služeb, které potřebujete v daném měsíci
- porovnat s cenami stejného měsíce v minulém roce
- vypočítat procento nárůstu, nebo poklesu (deflace)
Z čeho vypočítat osobní spotřebu?
Můžete si udělat měsíční přehled dle skupin, kolik v dané kategorii utratíte a porovnat minulým rokem.
1. Potraviny a nealkoholické nápoje
2. Alkoholické nápoje a tabák
3. Odívání a obuv
4. Bydlení, voda, energie, paliva
5. Bytové vybavení, zař. domácnosti, opravy
6. Zdraví
7. Doprava
8. Pošty a telekomunikace
9. Rekreace a kultura
10. Vzdělávání
11. Stravování a ubytování
12. Ostatní zboží a služby
Vznik inflace
Pravděpodobně přebytek hodnoty peněz v oběhu a rychlejší růst hodnoty peněžních zásob než je hodnota produkce. Lidé se snadno dostanou k penězům, více utrácejí a obchodníci na to okamžitě reagují zvyšováním cen.
Naopak, (deflace) hlad po penězích nutí lidi skromnosti a trh na to reaguje zastavením růstu cen, či dokonce jejich snižováním (výrobce i obchodník bez prodeje = bez zisku se pokusí snížením cen zvýšit odbyt).
Měření míry inflace - příklady
- přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen (procentní změna průměrné cenové hladiny za 12 posledních měsíců proti průměru 12 předchozích měsíců)
- přírůstekm indexu spotřebitelských cen oproti stejnému měsíci minulého roku
- přírůstkem indexu spotřebitelských cen k předchozímu měsíci
Pozitiva inflace:
- mírná inflace: lidé jsou nuceni investovat peníze do něčeho rozumného a tím zabránit jejich znehodnocování
- centrální banka může upravovat úrokové sazby pro zmírnění recese
Negativa vyšší inflace:
- snížení hodnoty úspor
- neochota spořit a ukládat
- nejistota na trhu
- obavy z dalšího vývoje ekonomika
- menší příliv investic do ekonomiky, nebo i jejich zastavení
- může se projevit i nedostatek zboží na trhu (obchodníci čekají na stabilizaci, určité zboží je pro ně větší jistota, než kupa papírků, které rychle ztrácejí na hodnotě)
Míra inflace tento měsíc czso.cz/csu/redakce.nsf/i/inflace
Tabulka inflace ČR v jednotlivých letech czso.cz/csu/redakce.nsf/i/mira_inflace
Jak si spočítat inflaci osobní spotřeby?
- zaznamenat si ceny produktů a služeb, které potřebujete v daném měsíci
- porovnat s cenami stejného měsíce v minulém roce
- vypočítat procento nárůstu, nebo poklesu (deflace)
Z čeho vypočítat osobní spotřebu?
Můžete si udělat měsíční přehled dle skupin, kolik v dané kategorii utratíte a porovnat minulým rokem.
1. Potraviny a nealkoholické nápoje
2. Alkoholické nápoje a tabák
3. Odívání a obuv
4. Bydlení, voda, energie, paliva
5. Bytové vybavení, zař. domácnosti, opravy
6. Zdraví
7. Doprava
8. Pošty a telekomunikace
9. Rekreace a kultura
10. Vzdělávání
11. Stravování a ubytování
12. Ostatní zboží a služby
Editace: 2013-06-27 09:00:19
Počet článků v kategorii: 115
Url:lobby-lobbovani-lobbismus-ekonomika