Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Hyperinflace a její příčiny


AD MOB

Hyperinflace je inflace dosahující, či překračující měsíčně míru 1000%.
Příčina hyperinflace:
V oběhu je větší hodnota peněz než je hodnota dostupných produktů. Trh reaguje zvyšováním cen a lidé pak zase chtějí více peněz a stát je nechá natisknout. Tak to jde stále dokola.

Po první světové válce v Německu hyperinflace přesahovala měsíčné i 30 000%.
Jako jednu z příčin hyperinflace v Německu se uvádí splácení reparací. Když peníze nebyly, tak se prostě natiskly, ale tím byl nastartován kolotoč, který skončil velmi tragicky.

Při hyperinflaci:
- měsíční růst indexu cen zboží, produktů, služeb je 1000 a více procent
- lidé přestávají důvěřovat měně, nastává chaos
- rozpadá se trh a ekonomické vazby ve státě
- narůstá výměnný obchod (produkt za produkt)

Jak se bránit hyperinflaci?
- včasná investice do majetku, který nepodléhá znehodnocení
- samovýroba potravin a energie (pole, les, chovná zvířata)
- směna produktů za produkty stejné hodnoty

Proč nedošlo v bývalém socialistickém Československu po roce 1948 k hyperinflaci, když byl u lidí přebytek peněz?
- přídělový systém
- měnová reforma 1953 znehodnotila peníze (úspory schopným)
- nebylo za co peníze utratit, v obchodech s průmyslovým zbožím většinou jen ležáky
- ceny a platy byly regulovány
- celkově nedostatek průmyslového zboží (v tržním hospodářství jsou většinou přebytky, je za co utrácet, v centrálně řízené ekonomice je téměř všeho nedostatek)
- na kvalitní zboží se stály i několikadenní fronty
- zboží ze západu později jen v prodejnách Tuzex (bylo nutno mít speciální peníze tzv. tuzexové poukázky - bony)

113LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


26

Pravice a levice politika | pravice-a-levice-politika


Jaký je rozdíl mezi pravicí a levicí?
Pravice:
Pravicově smýšlející člověk sám příležitosti vytváří, hledá nové cesty, vytváří výrobky a pracovní místa.
Bere odpovědnost za sebe do vlastních rukou.
Nespoléhá na to, co mu dají ostatní, ale přemýšlí, co by jim nabídl sám.
Pro pravici je typické tržní hospodářství a odměňování podle schopností každého jedince.

Levice:
Levicově smýšlející občan je přesvědčen, že téměř o vše by se měl postarat stát (ostatní občané).
Pro levici je typická centrálně řízená ekonomika a rovnostářství.
109

Smlouva kterou uzavřete zaplacením složenky | smlouva-kterou-uzavrete-zaplacenim-slozenky


Pozor na smlouvy, které nabývají platnosti - jsou uzavřeny - po zaplacení složenky.

Když je Vám doručen dopis, jehož součástí je složenka kterou zaplatíte,
můžete uzavřít smlouvu, o kterou nemáte vůbec zájem.
Sice se můžete do 14 dnů odvolat a smlouvu zrušit, pokud však na tuto zkutečnost včas přijdete.

Příklad:
Jste pojištěn u pojišťovny, které ročně platíte za pojištění nemovitosti.
Několik týdnů před termínem placení Vaší pojistky Vám přijde dopis se složenkou,
od Vaší pojišťovny.
Protože jste poctivci a máte rádi pořádek ve financích a složenka došla
od Vaší pojišťovny zhruba v době, kdy platíte jíž dávno sjednanou pojistku
a text jste sice četli, ale pochopili jste jej špatně a bojíte se sankcí, tak složenku zaplatíte.

Za více jak 14 dnů Vám přijde znovu dopis se složenkou, ale tentokrát na pojištění,
které jste si sjednali před léty písemně.
Nyní jste přišli na omyl a chcete pojištění - vzniklé omylem splacením složenky
před třemi týdny zrušit, ale to již nejde, protože lhůta na odvolání a zrušení je
pouze 14 dnů.
Pojištění lze pak zrušit mnohdy až po jednom roce, ale je třeba se informovat u
příslušné pojišťovny a pak si ještě raději ověřit informaci u odborníků v oboru.
20

Důležitost reklamy | dulezitost-reklamy


Reklamu mnozí berou, jako něco špatného, ale v přírodě je běžně užívána, jako prostředek k zvýraznění se a někdy jako jediná možnost, jak přežit.
I člověk časem pochopil, že pokud se o jeho produktech co nejrychleji dozví potenciální zákazníci, umožní mu to rychlejší návratnost vynaložených prostředků a možnost dalšího rozvoje firmy.

Masivní reklamní kampaň je pak důležitá u revolučních výrobků, ale nejdříve je nutné vše právně ošetřit, patentovat, registrovat ochrannou známku atd. V opačném případě uvedení na trh výrobku bez potřebných ochranných kroků může skončit fiaskem a již za několik hodin či dnů se setkáte s Vašim výrobkem na trhu, ale od jiného výrobce. Ten pokud si pak výrobek zaregistruje, jako svůj vlastní vynález, budete muset asi vyklidit trh.

Takže pokud máme zajištěny náležitosti pro uvedení výrobku na trh a jsme již schopni dodávat výrobek v potřebném množství, budeme potřebovat, aby se o výrobku dozvědělo, co nejvíce zákazníků.

Reklama může být:
neplacená: poutač na domě, výrobní hale, firemních vozidlech, na internetu (video na youtube.com, vlastní stránky produktu), plakáty atd.
placená: v regionálním tisku, v rozhlase, televizi, internetu. Internet má tu výhodu, že poskytovatelům platíte jen za "proklik" a to pokud se zájemce chce dozvědět více z Vašich stránek, ale i když zájemce neklikne na Vaši reklamu, může si ji přečíst a po čase si Váš výrobek zakoupit, proto je internetová reklama velmi oblíbená. Navíc k internetu má přístup celý svět, takže může oslovit nejvíce potenciálních zákazníků.
0

Bohatý táta chudý táta - kniha | bohaty-tata-chudy-tata-kniha


Bohatý táta chudý táta - kniha Roberta T. Kiyosakiho

Jste opravdu finančně nezávislí lidé?


V knize naleznete tyto témata a myšlenky


Krysí  závod - stav, kdy je jedinec, rodina, nebo stát natolik zadlužen, že není
schopen tvořit aktiva (finanční rezervu, čistý zisk) a dostává se do začarovaného
bludného kruhu připomínajícího běh krisy v otáčejícím se bubnu až do totálního
vyčerpání a zhroucení se.

Víte, jaký je rozdíl mezi aktivy a pasivy ?

Myslíte si, že daně ve skutečnosti lidi zatěžují, nebo jim pomáhají přežít?

Pracují peníze pro Vás, nebo Vy pro peníze?

Platíte složenky hned, nebo až na poslední chvíli?

Spoléháte na to, že se o Vás postarají Vaši sousedé (tedy stát),
nebo raději spoléháte sám na sebe?

Umíte zvládat finanční rizika, nebo provádíte jen bezpečné finanční operace?

Jste zaměstnancem, který jen slepě plní příkazy, nebo raději vytváříte nové projekty a nová
pracovní místa?

Věříte tomu, že budete bohatí?

Učíte se proto, abyste získali zaměstnání v dobré firmě, nebo proto abyste dobrou
firmu jednou vlastnili?

Myslíte si, že nejlepší investice je do zvětšování Vašeho domu(pokud to není předmětem podnikání)?
Pracujete proto, abyste se učili novým věcem, nebo jen abyste získali peníze?

Kdo vytváří pracovní místa, bohatí, nebo chudí?

Umíte se rychle rozhodnout, co je pro Vás důležité a, co je nepodstatné?

Ovládají peníze Vaše pocity a tedy i duši?

Věříte, že bankovky mají skutečně hodnotu, která je na nich vytištěna,
nebo chápate, že druhý den může mít tato bankovka jen cenu papiru, ze kterého
je vyrobena a nic si za ní nekoupíte?

Co je pro Vás nejcenější, síla, peníze, nebo sebepoznání?

Inteligentní člověk zaměstnává lidi, kteří jsou chytřejší než on.

Bohatí lidé si kupují luxus až, jako poslední, chudí a střední vrstva chce mít
luxus zakoupen, co nejdříve, aby vypadali, jako boháči.

Peníze vytvářejí bohatí, ne chudí.

Zaměstnanci pracují jen tolik, aby nepřišli o práci.

Zaměstnavatel platí jen tolik, aby zaměstnanec neutekl.

Víte, že z 10 nově založených společností, 9 do 5 let zanikne?
14

Krach na newyorské burze 24. října 1929 | krach-na-newyorske-burze-24-rijna-1929


- předchozí konjunktura (lidé nakupovali auta, vysavače, ledničky, potraviny) hnala ceny akcií společností strmě vzhůru
- do obchodování s akciemi se začali zapojovat téměř všichni lidé, to dále zvyšovalo cenu akcií nikoliv skutečnou hodnotu!!!
- většina lidí nerozuměla obchodování na burze a tito lidé si nedokázali uvědomit, že akcie již nemají takovou hodnotu za jakou cenu je nakupují
- lidé se zadlužovali a dávali do zástavy vše i nemovitosti jen aby si koupili další akcie, bylo jim doslova jedno, co kupují, věřili až v 70% zhodnocení vložených financí
- tento stav byl však dlouhodobě neudržitelný a musel nastat krach
- pak továrny začaly chrlit zboží na sklad a vyčerpaly finanční rezervy, protože lidé si vybavili domácnosti a již nebyl důvod nakupovat (nebyl zažitý konzumní styl života. lidé byli skromnější, výrobky trvanlivější než v součastnosti) a firmy nepřišly s novým sortimentem modernějších výrobků a z těchto mnoha důvodů prudce klesaly prodeje a tím i hodnota již tak nadhodnocených akcií společností
- v "černý" čtvrtek 24. října 1929 burzu zaplavila vlna nucených prodejů akcií koupených na úvěr
- v poledne téhož dne se bohatí lidé snažili uklidnit situaci masivním nákupy akcií
- v "černý" pátek došlo k poklesu i evropských burz
- přes víkend se situace neuklidnila a v dalším týdnu pokračoval propad
- krach na burze způsobil milionům lidí životní tragedii
- lidé přišli o veškerý majetek
- podniky se dostaly do ještě hlubší recese, lidé neměli peníze na nákup jejich výrobků
- následovala Velká hospodářská krize
- ceny akcií se propadaly až do roku 1932



Editace: 2013-06-01 13:39:37
Počet článků v kategorii: 113
Url:hyperinflace-a-jeji-priciny

AD
11 Share
Share
Tweet