Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

DPH mýty a skutečnost



Mýtus: Každý podnikatel je automaticky plátcem DPH
Realita: Plátcem DPH se stáváte buď dobrovolně, nebo po překročení určité výše obratu, či v některých zvláštních případech.

Mýtus: DPH platí prodávající
Realita: DPH odvádí prodávající, ale pokud neudělá chybu, tak prodá výrobek i s DPH, takže DPH zaplatí kupující.
DPH jen snižuje prodejnost výrobku.

Mýtus: Je lepší nakupovat bez DPH a pak prodat s DPH
Realita: Je víc než rozumné nakupovat od plátců DPH produkt i s DPH, protože toto DPH vám bude vráceno a to i v případě, že produkt dále neprodáváte, ale využijete k podnikání. Samozřejmě při dalším prodeji zaplatíte nové DPH z nově vámi stanoveného základu daně (cena + marže).
Nezapomeňte k ceně připočítat i DPH.

Mýtus: Stát vybral od prodávajícího DPH 200 korun. Já jako kupující jsem znovu výrobek prodal a odvedl státu 300 korun DPH, ale stát mi původní DPH 200 korun vrátil. Měl 200 a nyní má jen 100 (300 - 200 = 100).
Realita: Stát neměl nic, pak získal od prodávajícího 200 a ty vyměnil za vašich 300 takže v pokladně má nyní místo nula již 300 korun.

113LW NO topic_id



Další témata ....(Topics)


66

Degresivní (regresivní) daň | degresivni-regresivni-dan


Degresivní daň s rostoucím daňovým základem procentuální sazba klesá.
Čím je subjekt, jedinec úspěšnější, tím má menší daňovou zátěž.
Výhody regresivní daně
- úspěšní jsou ve výhodě, mohou více ze zisku investovat a méně odvádět
- pobízí podnikatele vydělávat, co nejvíc a být úspěšnými
- bohatí občané = bohatý stát
- vyšší zaměstnanost
- lepší výběr daně
- minimum lidí bez práce

Nevýhody regresivní daně
- těžší rozběh podnikání
- přežijí jen více úspěšní
- možnost větších sociálních pnutí
73

Kvóty a ekonomika | kvoty-a-ekonomika


Kvóta stanovuje například kolik se čeho může maximálně vyrobit, dovézt, vyvézt.
Kvóty se začínají uplatňovat nejen v ekonomice, ale i v jiných odvětvích, jako je školství, trh práce atd.
Kvóty mají určité opodstatnění při válečném konfliktu, kdy je třeba zajistit počty vojáků, jejich zásobování, zásobování obyvatelstva, převést průmyslovou výrobu pro potřeby armády, ale v době míru se část ekonomů staví proti kvótám z důvodu protěžování určitých skupin obyvatelstva, deformaci svobody trhu atd.

Příklad kvóty:
Firma zaměstnává 3 000 řidičů kamionů.
Dostane příkaz, že polovinu těchto řidičů musí tvořit ženy.
Sami usoudíte, že taková kvóta by vytvořila chaos nejen v podnikání, ale i pro samotné ženy by tato práce byla většinou nad jejich fyzické možnosti.

Opodstatnění kvót můžeme obhájit snad tam, kde nechceme překročit určité čerpání finančních prostředků.

Příroda kvóty nezná a přesto v ní vše funguje optimálně.
Člověk se musí neustále učit od přírody, jak funguje. Tyto zákony platí i pro lidstvo bezezbytku.
Každý stát-systém, který chce nějak obejít zákony přírody, začne zaostávat za ekonomikou, která zákony přírody dokáže aplikovat do svého systému. Jako příklad můžeme uvést Čínu před 15 lety svázanou omezeními a dnes, kdy platí heslo "co dokážeš prodat (nejlépe do zahraničí), vyráběj".
20

Důležitost reklamy | dulezitost-reklamy


Reklamu mnozí berou, jako něco špatného, ale v přírodě je běžně užívána, jako prostředek k zvýraznění se a někdy jako jediná možnost, jak přežit.
I člověk časem pochopil, že pokud se o jeho produktech co nejrychleji dozví potenciální zákazníci, umožní mu to rychlejší návratnost vynaložených prostředků a možnost dalšího rozvoje firmy.

Masivní reklamní kampaň je pak důležitá u revolučních výrobků, ale nejdříve je nutné vše právně ošetřit, patentovat, registrovat ochrannou známku atd. V opačném případě uvedení na trh výrobku bez potřebných ochranných kroků může skončit fiaskem a již za několik hodin či dnů se setkáte s Vašim výrobkem na trhu, ale od jiného výrobce. Ten pokud si pak výrobek zaregistruje, jako svůj vlastní vynález, budete muset asi vyklidit trh.

Takže pokud máme zajištěny náležitosti pro uvedení výrobku na trh a jsme již schopni dodávat výrobek v potřebném množství, budeme potřebovat, aby se o výrobku dozvědělo, co nejvíce zákazníků.

Reklama může být:
neplacená: poutač na domě, výrobní hale, firemních vozidlech, na internetu (video na youtube.com, vlastní stránky produktu), plakáty atd.
placená: v regionálním tisku, v rozhlase, televizi, internetu. Internet má tu výhodu, že poskytovatelům platíte jen za "proklik" a to pokud se zájemce chce dozvědět více z Vašich stránek, ale i když zájemce neklikne na Vaši reklamu, může si ji přečíst a po čase si Váš výrobek zakoupit, proto je internetová reklama velmi oblíbená. Navíc k internetu má přístup celý svět, takže může oslovit nejvíce potenciálních zákazníků.
42

Bioplynové stanice | bioplynove-stanice


Bioplynové stanice slouží k výrobě metanu, hořlavého plynu.
Plyn se vytváří fermentací převážně rostlinných zbytků, nebo energetických rostlin.
Dříve například chlévská mrva při kvašení tento plyn vytvářela bez užitku a do ovzduší se uvolňoval charakteristický zápach. Bioplynové stanice dokážou tento plyn jímat do plynojemů a exportovat dále do distribuční sítě, nebo může sloužit přímo k vytápění objektů areálu podniku, čímž významně šetří náklady na energie.
Jelikož bioplynové stanice využívají obnovitelné zdroje energie, mohou získat podporu od státu.

Další výhodou je, že oproti fotovoltaickým elektrárnám, které dodávají nejvíce el. energie do sítě v pravé poledne, kdy jsou lidé na obědě, a nebo v letních měsících přes den, kdy jsou lidé ne dovolených a podniky tak odebírají daleko méně energie, tak bioplynové stanice mohou dodávat metan, v kterékoliv roční období a energii lze i skladovat na horší časy.
Z těchto důvodů se jeví rozvoj bioplynových stanic, jak rozumné řešení, jak využít proces fermentace rostlinných zbytků, který probíhal v přírodě bez využití.

Možná negativa:
- obavy, aby v těchto stanicích nekončily naše kvalitní potraviny a na místo nich jsme nedováželi sice levnější, ale méně kvalitní ze zahraničí
- drancování půdy jejím neuváženým obhospodařováním (kukuřičná pole silně podléhají erozi půdy, pěstování monokultůr na velké ploše bez řádného hnojení přirozeným humusem atd.)
- pod pláštíkem ochrany přírody a ekologie se často dělají kroky k jejímu poškozování a manipulaci s lidmi (každá dobrá idea je dříve, nebo později zneužita)
80

Jednotka JZD socialismus zemědělství | jednotka-jzd-socialismus-zemedelstvi


Co to byla tzv. jednotka v JZD?
Mylný význam je, že to byla mzda.
Ve skutečnosti "PRACOVNÍ JEDNOTKA" byl podíl člena družstva na výsledku hospodaření JZD.
Když si družstvo vedlo dobře, byla i hodnota "jednotky" vyšší. Do hodnoty "pracovní jednotky" se započítávaly i "naturálie" (obilí, cukr atd.), které se také zvyšovaly úměrně s kvalitou hospodaření družstva.
Jedna "pracovní jednotka" odpovídala zhruba 8 hodinám práce a člen za ní dostal přibližně 120 korun a v naturáliích 1,5 kg pšenice, 1,5 kg ječmene a 4 kg brambor.

Nevýhodou odměňování pomocí "pracovních jednotek" bylo to, že jedinec nebyl odměňován podle toho jak pracuje, ale podle toho jak pracují ostatní, což bylo značně demotivující, protože i kdyby pracoval do roztrhání těla, na výkonu celého JZD by se to projevilo většinou jen nepatrně a tím i na hodnotě pracovní jednotky. Člen družstva měl minimální možnost ovlivnit hodnotu jednotky svou pílí a pracovitostí.



Editace Jana Žákovská : 2014-08-20 20:47:58
Počet článků v kategorii: 113
Url:dph-myty-a-skutecnost
Share
Share
Tweet