Okhelp.cz

Recepty, články, nápady, programování. Dříve dum-zahrada, finance, internet a know-how.okhelp.cz Pro lepší výsledky hledání používejte i diakritiku.

Nářadí pro kutily - rady nápady


AD MOB

Bruska na vrtáky do aku-vrtačky

https://getgotgotten.com/products/portable-drill-bit-sharpener

13LW NO topic_id




AD

Další témata ....(Topics)


4

Li-Ion počet cyklů a jak prodloužit životnost baterie | li-ion-pocet-cyklu-a-jak-jej-prodlouzit-id-2250


Li-Ion počet nabíjecích cyklů a jak jej zvýšit a tím i životnost baterie
Jeden nabíjecí cyklus akumulátoru se sice počítá jako nabití na 100% a úplné vybití na 0%, ale protože toto je v praxi pro baterii zničující, proto se sčítají jednotlivá nabití v procentech.
Příklad:
Pokud se každý den vybije akumulátor o 10%, ale zároveň jej o těch 10% nabijeme,
tak jednoho celého cyklu dosáhneme za 10 dnů ( 10 x 10% = 100%)

Právě vybíjení o malé procento např. o 10% a znovu nabití o 10% prodlouží životnost akumulátoru nejvíce.

Tabulka souvislosti vybití akumulátoru a přibližném počtu nabíjecích cyklů - životnosti akumulátoru
Z tabulky je vidět že když vybijeme akumulátor zcela o 100%, pak jeho životnost zkrátíme na pouhých 500 cyklů.
Naopak, když budeme vybíjet jen o 10% - např. z 50% na 40% a znovu nabijeme na 50%, tak počet nabíjecích cyklů akumulátoru se zvýší až téměř na 5 000!




Graf počtu cyklů akumulátoru v závislosti na velikost vybití před dalším dobitím na původní hodnotu
Na grafu je prodloužení počtu dobíjecích cyklů ještě zřetelnější.

Životnost Li-Ion baterie v rocích - graf - 1000 nabíjecích cyklů

Po roce klesla kapacita na 97%. Po 10 letech zhruba na 50% viz obrázek níže.

li-ion-battery-life-years-graph-statistic.png
5

Li-Ion baterie ztráta kapacity v závislosti na teplotě | li-ion-baterie-ztrata-kapacity-v-zavislosti-na-teplote-id-2251


Graf závislosti ztráty kapacity na procentu nabití, teplotě.
Délka skladování je 12 měsíců.




Z grafu vidíme, že k největší ztrátě kapacity došlo při skladovací teplotě +60°C a
plném nabití akumulátoru. Baterie byla po roce skladování nepoužitelná.
Naopak, nejmenší ztráta kapacity byla zaznamenána při skladovací teplotě 0°C a
40% nabití.
Skladovat nutno na suchém místě, jinak dojde k oxidaci konektorů a baterie nebude
fungovat.
9

Broušení malých vrtáků | brouseni-malych-vrtaku-id-2293


Vrtáky je třeba chladit při broušení, aby broušené místo se nevyhřálo - fialová barva materiálu.
Pak by byl břit měkký a rychle by se ztupil. Stačí mi na to konzerva a deci vody.
Vrtáky s tvrdokovem - napájeným plátkem nechladím ve vodě, plátek může prasknout.
Chvíli počkám, nebo brousím jiný vrták.
Broušení vrtáku se trénuje na průměrech 8 mm a větších, kde je dobře vidět co bylo broušeno.
Otáčky vřetene - vrtáku v závislosti na jeho průměru jsou na tomto odkaze:
https://dum-zahrada.okhelp.cz/forum/viewtopic.php?f=77&t=1972&p=2294


Na broušení malých vrtáku si dělají přípravky například z matice, jejíž uhel šestihranu zajistí správný úhel pro většinu vrtaných materiálů.
**


Já upínám malé vrtáky do kleštiny ruční vrtačky a brousím vrtáky v ní viz obrázek.



Příčné ostří u vrtáku
Broušení je třeba nacvičit na větších průměrech vrtáků - 10mm a více.
Příčné ostří by mělo být co nejkratší. Na obrázku spojuje místa, kde břity přechází v rádius.
Pokud bude 45°k břitu, bude to ideální. Pokud se nepodaří nabrousit krátké a vrták bude použit již na předvrtanou díru, nemělo by to tak vadit.
Toho bylo dosaženo když břit byl vodorovně ke kotouči brusky.
Jakmile došlo k pootočení vrtáku, středové ostří se velmi prodloužilo a vrták nebylo možno zavrtat do kovu.


Úhel hřbetu - podbrus hřbetu
Úhel hřbetu - hřbet je za ostřím vrtáku a musí být podbroušen tak, aby se ostří mohlo zakrojit do materiálu.
Nelze jen vrtákem při broušení pootočit, protože by vznikl efekt tužky v ořezávátku - hřbet by byl ve stejné výši jako ostří břitu a vrták by nevrtal.
Toho lze dosáhnout tak, že vrták nepřitlačím ke kotouči vodorovně, ale mírně skloněný vzhůru - asi 15° a při broušení jej otáčím ve směru jeho závitu - jak se otáčí při vrtání a ještě zároveň více nakláním, aby se obrousil i hřbet - ne jen břit a navíc odkláním viz obrázek.




Broušení vrtáku - podbrus hřbetu - pohled shora
Vrtákem mírně otáčím po směru jeho pracovního otáčení asi o 20 až 30°(při větším pootočení bych mohl ztupit protilehlý břit), špicí mírně zvedám o 20° a konec dříku posouvám vlevo taky o 20° - z pohledu shora.


Broušení vrtáků - pohled z boku
Dbám na to, abych byl vrtákem nad středem kotouče, abych břit nepodbrousil.
Začínám brousit s břitem vodorovně k čelu kotouče.
Dřík vrtáku je mírně špicí vzhůru - začátečník musí trénovat.
Dříkem mírně otáčím viz obrázek výše, ve směru vrtání vrtáku.
Zároveň špici vrtáku mírně zvedám až o 1cm, vzhůru po kotouči a vrták nakláním - sklon zaručí, že hřbet bude podbroušen a ostří se bude moci zakrojit do materiálu.





Pokud bych vrtákem při broušení jen pootočil, aniž bych jej nakláněl, nabrousil bych jej jako tužku - hřbet by byl ve stejné výši jako břit a břit by neměl kontakt s materiálem, nemohl by se do něj zakrojit - vrták by nevrtal viz obrázek.
Na tomto principu funguje mnoho prodávaných přípravků, takže nabrousí sice správně vrcholový úhel, ale podbrus hřbetu nevytvoří.


Přípravek na broušení vrtáků z matic - matice a šroubu
Pokud není svářečka tak byla možnost jen provrtat velkou matici např. M20 přes její hranu na protější hranu 6 mm vrtákem (větší vrtáky už se brousí v ruce snadno).

Na obrázku je přípravek z M20 matice, do které byla vyřezána prizma, aby do ní vešel vrták 8 mm průměru.
Na matici byla přivařena další matice. Do ní se pak zašroubuje zajišťovací šroub.
Vrcholový úhel matice je vodítkem pro broušení vrcholového úhlu vrtáku.
Mírné naklonění matice k brusnému kotouči pak zajistí podbrus hřbetu vrtáku.





Vrtání a otáčky vrtáku - vlastní zkušenost
Čím větší průměr vrtáku, tím menší otáčky. Nezapomínat chladit!
Ocel:
2 4000 otáček za minutu do 4 mm průměru.
1 600 do 6 mm.
1 200 do 8 mm.
1 000 do 10 mm.
600 do 15 mm.
Barevné kovy můžu vrtat většími otáčkami - zhruba 10% vyššími, ale nesmím moc tlačit.
Hliník má tendenci se zakousnout a vytrhnout. Musí být dobře upnutý a příliš netlačit na vrták.
Plasty se vrtají o 10% nižšími otáčkami, příliš se netlačí, pozor na teplo.
Dřevo vyžaduje vysoké otáčky - 2 500 za minutu (i vyšší), pro všechny výše uvedené průměry.

Přípravek na broušení, nebo naučit se brousit vrtáky ručně?
Jednoznačně je lepší naučit se brousit ručně.
- kdykoliv si nabrousíte vrták a to dle potřeby
- značná časová úspora
- mnoho přípravků a nástrojů na broušení vrtáků je nefunkčních např. na principu - ořezávátka - fungují některé brusné nástavce pro broušení malých vrtáků, ale nevytvoří podbrus hřbetu, takže vrták je nutné nabrousit ručně.
6

Li-Ion baterie dojezd na jedno nabití elektrokolo | li-ion-baterie-dojezd-na-jedno-nabiti-elektrokolo-id-2252


Graf dojezdu na jedno nabití Li-Ion baterie 375 Wh





Pokud cyklistova hmotnost je 50 kg, ujede na jedno nabití téměř 100 km
na rovinatém terénu, zatímco cyklista o hmotnosti 120 kg ujede zhruba
polovinu, tedy 46 km na jedno nabití baterie.
2

LI-ION BATERIE rady problémy napětí životnost | li-ion-baterie-rady-problemy-napeti-zivotnost-id-2248


Akumulátory li-ion - lithiové baterie
Čtěte instrukce od výrobce, pokud je však nemáte,
zde je několik všeobecných údajů.

3,6V - jmenovité napětí článku (např. když je na akumulátoru údaj
14,4V, pak bude akumulátor obsahovat patrně 4 články )

3,0 až 4,2V - doporučené provozní napětí článku
4,0 až 4,3V - maximální nabíjecí napětí článku (plné nabití 4,3V může již poškodit článek, proto nabíjet max na 4,2V)
2,5 - minimální pracovní napětí článku
2,3V - podvybíjení článku
8% - samovybíjení za měsíc (řídící elektronika spotřebovává část z tohoto procenta)
63,5°C - maximální teplota článku

3,5V - skladovací napětí článku, je třeba kontrolovat
+45°C - skladovací teplota max 3 měsíce
+20°C - skladovací teplota po 6 měsíců


3,0V - doporučeno neklesat pod toto napětí článku,
životnost v nabíjecích cyklech se prodlouží 3x oproti vybíjení až na 2,5V


Pokud dojde k úplnému vybití akumulátoru, je doporučeno nejpozději do
24 hodin provést znovu nabití jinak hrozí nevratné poškození článků.


Životnost Li-Ion akumulátorů
500 cyklů při plném vybíjení na hodnotu 2,5V na článek
1 500 a více cyklů při vybíjení na 3,0V na článek (zhruba by měla baterii být nabitá ještě na 30% kapacity, když jí znovu dáváte nabít)

Akumulátor stárne, i když se nepožívá a nabíjecích cyklů je minimum, proto jeho životnost se udává 5 až 7 let.

Hlavní příčiny poruchy Li-Ion akumulátoru

  • - přebíjení akumulátoru
  • - vybíjení pod kritickou mez
  • - oxidace kontaktů čidel, elektroniky (baterii skladujte v suchu)
  • - poškození jednoho článku (elektronika nedovolí požívání a někdy dokonce i nabíjení akumulátoru)
  • - přehřívání akumulátoru (zkuste používat akumulátor s větší kapacitou, či s možností většího proudového zatížení)
  • - přehřívání při nabíjení (používejte nabíječku určenou výrobcem, nebo s menším nabíjecím proudem)


Repase akumulátorů
V odborném servise Vám vymění vadné články.
Hlídejte si však stáří baterie, protože u akumulátorů provozovaných 5 a více let,
může být elektronika již v špatném stavu a pak budete muset do
servisu za několik týdnů znovu.

Paměťový efekt Li-Ion akumulátory - baterie
Paměťový efekt se u akumulátorů neobsahujících kadmium neobjevuje -
tedy Li-Ion baterie paměťovým efektem netrpí.
ALE někteří výrobci doporučují jednou za rok vybít baterii až na mez,
kdy elektronika vypne baterii od spotřebiče.
Výrobce uvádí, že je to třeba pro kalibraci zařízení, které hlídá krajní
meze nabití a vybití akumulátoru.

Další informace
http://dum-zahrada.okhelp.cz/forum/viewtopic.php?f=77&t=1927&title=Li-Ion-baterie-napeti-a-procento-nabiti


Editace: 1564570764
Počet článků v kategorii: 13
Url:naradi-pro-kutily-rady-napady-id-2344

AD
11 Share
Share
Tweet