Nářadí pro kutily - rady nápady
Bruska na vrtáky do aku-vrtačky
https://getgotgotten.com/products/portable-drill-bit-sharpener
https://getgotgotten.com/products/portable-drill-bit-sharpener
20LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Hodnoty napětí a stavu nabití Li-Ion akumulátoru ve Voltech a procentech
Graf stavu nabití akumulátoru Li-Ion a napětí na elektrodách článku
Z grafu je patrné, že je ideální udržovat stav nabití akumulátoru
nad 30%. Jednak pak již dochází k výraznému poklesu napětí a také se
blíží kritická hodnota, kdy může dojít k nevratnému a rychlému poškození článku.
Článek nabíjený na max 80% a vybíjený zhruba do 30% vykazuje nejvyšší životnost v
počtu nabíjecích cyklů.
Procenta stavu nabití | Volty |
---|---|
100% | 4,2 |
90% | 4,05 |
80% | 3,97 |
70% | 3,86 |
60% | 3,79 |
50% | 3,66 |
40% | 3,59 |
30% | 3,52 |
20% | 3,43 |
10% | 3,2 |
0% | 2,5 |
Graf stavu nabití akumulátoru Li-Ion a napětí na elektrodách článku
Z grafu je patrné, že je ideální udržovat stav nabití akumulátoru
nad 30%. Jednak pak již dochází k výraznému poklesu napětí a také se
blíží kritická hodnota, kdy může dojít k nevratnému a rychlému poškození článku.
Článek nabíjený na max 80% a vybíjený zhruba do 30% vykazuje nejvyšší životnost v
počtu nabíjecích cyklů.
Výměna duše pláště kola s elektromotorem
- připravit si podložky měkké, nebo hadry na podložení řídítek a sedla
- obrátit kolo vzhůru koly, nebo pověsit na montážní háky
- rozpojit brzdy ( u čelisťových/ráfkových brzd), aby se snáze dal plášť - duše vytáhnout
- u čelisťových brzd většinou stačí jen zašroubovat napínací závit u páčky brzdy, aby se lanko povolilo a pak rozpojit - povytáhnout koncovku bowdenu z oka nad čelistí - čelisti se zmáčknou rukou k sobě a pak by to mělo jít snadno
- sundat plášť na stranu, kde není přívodní kabel k elektromotoru - tudy se bude plášť možno pak vytáhnout
- uvolnit kolo a povytáhnout
- vytáhnout duši / plášť kolem povytažené hřídele kola
- touto stranou nasadit nový plášť - duši
- vložit osku kola zpět do zářezů a dotáhnout předepsanou silou
- vložit zpět koncovku bowdenu do oka čelisti brzdy
- kolo aspoň částečně nafouknout, postavit na kola, dofouknout na předepsaný tlak
- seřídit brzdu štelovacím - napínacím šroubem bowdenu a zajistit kroužkovou maticí
Plášť - duši vytahujeme kolem osky kola na straně, kde není přívodní elektrický kabel k motoru. Osku povytáhneme jen natolik, abychom protáhli plášť, či duši.
Na straně s přívodním kabelem jen sundáme kryt matice a matici povolíme, aby bylo možno kolo povytáhnout. Samotný kabel maximálně uvolníme s krajní sponky, pokud by nebylo možno kolo mírně povytáhnout.
Date: 09.05.2021 - 10:17Akumulátory LI-ION nesmějí být po delší dobu vybity pod určitou mez.
Tato mez vybití je zhruba 20% kapacity, přesněji když se dostane
napětí jednoho článku pod napětí 2,8 V, hrozí trvalé nevratné poškození akumulátoru.
Pokud jsme si zakoupili nové akumulátorové nářadí a došlo k situaci, že
při jeho zapnutí blikla dioda (nebo na pólech baterie je měřitelné napětí,
ale menší než součet minimálních napětí všech článků akumulátoru),
a přístroj nefunguje, může být baterie již trvale poškozena a je třeba
zařízení zavčas reklamovat.
Pokud je součet napětí všech článků vyšší jak násobek
počet článků x 2,8V
tak zkuste baterii nabít dle návodu, protože zařízení může
být vybaveno systémem, který nedovolí provoz tohoto zařízení
pokud se napětí blíží minimu a včas zařízení odpojí od zdroje proudu
tedy od akumulátoru, aby nedošlo k jeho poškození.
Důležité:
Pokud zařízení ihned nebudete používat, nabíjejte LI-ION baterie na 60% kapacity.
To časem odhadnete dle doby plného nabití.
Například
100% nabití trvá 5 hodin
60% bude tedy za 3 hodiny
Při skladování je vhodné nabít jen na 40%, pak se životnost baterie zvýší 3 krát.
ALE je nutné baterii častěji kontrolovat, zda nedošlo k vybití blížící se kritickému bodu.
Dále je dobré baterie skladovat v chladnějším prostředí těsně nad bodem mrazu,
což se také projeví na maximální životnosti.
Tato mez vybití je zhruba 20% kapacity, přesněji když se dostane
napětí jednoho článku pod napětí 2,8 V, hrozí trvalé nevratné poškození akumulátoru.
Pokud jsme si zakoupili nové akumulátorové nářadí a došlo k situaci, že
při jeho zapnutí blikla dioda (nebo na pólech baterie je měřitelné napětí,
ale menší než součet minimálních napětí všech článků akumulátoru),
a přístroj nefunguje, může být baterie již trvale poškozena a je třeba
zařízení zavčas reklamovat.
Pokud je součet napětí všech článků vyšší jak násobek
počet článků x 2,8V
tak zkuste baterii nabít dle návodu, protože zařízení může
být vybaveno systémem, který nedovolí provoz tohoto zařízení
pokud se napětí blíží minimu a včas zařízení odpojí od zdroje proudu
tedy od akumulátoru, aby nedošlo k jeho poškození.
Důležité:
Pokud zařízení ihned nebudete používat, nabíjejte LI-ION baterie na 60% kapacity.
To časem odhadnete dle doby plného nabití.
Například
100% nabití trvá 5 hodin
60% bude tedy za 3 hodiny
Při skladování je vhodné nabít jen na 40%, pak se životnost baterie zvýší 3 krát.
ALE je nutné baterii častěji kontrolovat, zda nedošlo k vybití blížící se kritickému bodu.
Dále je dobré baterie skladovat v chladnějším prostředí těsně nad bodem mrazu,
což se také projeví na maximální životnosti.
Vrtáky je třeba chladit při broušení, aby broušené místo se nevyhřálo - fialová barva materiálu.
Pak by byl břit měkký a rychle by se ztupil. Stačí mi na to konzerva a deci vody.
Vrtáky s tvrdokovem - napájeným plátkem nechladím ve vodě, plátek může prasknout.
Chvíli počkám, nebo brousím jiný vrták.
Broušení vrtáku se trénuje na průměrech 8 mm a větších, kde je dobře vidět co bylo broušeno.
Otáčky vřetene - vrtáku v závislosti na jeho průměru jsou na tomto odkaze:
https://www.okhelp.cz/elektro/vrtacka-otacky-vrtaku-v-zavislosti-na-jeho-prumeru-id-2294/
Na broušení malých vrtáku si dělají přípravky například z matice, jejíž uhel šestihranu zajistí správný úhel pro většinu vrtaných materiálů.
**VIDEO YOUTUBE
Já upínám malé vrtáky do kleštiny ruční vrtačky a brousím vrtáky v ní viz obrázek.
Příčné ostří u vrtáku
Broušení je třeba nacvičit na větších průměrech vrtáků - 10mm a více.
Příčné ostří by mělo být co nejkratší. Na obrázku spojuje místa, kde břity přechází v rádius.
Pokud bude 45°k břitu, bude to ideální. Pokud se nepodaří nabrousit krátké a vrták bude použit již na předvrtanou díru, nemělo by to tak vadit.
Toho bylo dosaženo když břit byl vodorovně ke kotouči brusky.
Jakmile došlo k pootočení vrtáku, středové ostří se velmi prodloužilo a vrták nebylo možno zavrtat do kovu. Vrták je většinou příliš stočen vpravo, ostří není vodorovně s osou kotouče brusky. Stočit vrták více vlevo, aby ostří bylo zdánlivě níž.
Úhel hřbetu - podbrus hřbetu
Úhel hřbetu - hřbet je za ostřím vrtáku a musí být podbroušen tak, aby se ostří mohlo zakrojit do materiálu.
Nelze jen vrtákem při broušení pootočit, protože by vznikl efekt tužky v ořezávátku - hřbet by byl ve stejné výši jako ostří břitu a vrták by nevrtal.
Toho lze dosáhnout tak, že vrták nepřitlačím ke kotouči vodorovně, ale mírně skloněný vzhůru - asi 15° a při broušení jej otáčím ve směru jeho závitu - jak se otáčí při vrtání a ještě zároveň více nakláním, aby se obrousil i hřbet - ne jen břit a navíc odkláním viz obrázek.
Pokud bych vrtákem při broušení jen pootočil, aniž bych jej nakláněl, nabrousil bych jej jako tužku - hřbet by byl ve stejné výši jako břit a břit by neměl kontakt s materiálem, nemohl by se do něj zakrojit - vrták by nevrtal viz obrázek.
Na tomto principu funguje mnoho prodávaných přípravků, takže nabrousí sice správně vrcholový úhel, ale podbrus hřbetu nevytvoří.
Přípravek na broušení vrtáků z matic - matice a šroubu
Pokud není svářečka tak byla možnost jen provrtat velkou matici např. M20 přes její hranu na protější hranu 6 mm vrtákem (větší vrtáky už se brousí v ruce snadno).
Na obrázku je přípravek z M20 matice, do které byla vyřezána prizma, aby do ní vešel vrták 8 mm průměru.
Na matici byla přivařena další matice. Do ní se pak zašroubuje zajišťovací šroub.
Vrcholový úhel matice je vodítkem pro broušení vrcholového úhlu vrtáku.
Mírné naklonění matice k brusnému kotouči pak zajistí podbrus hřbetu vrtáku.
Vrtání a otáčky vrtáku - vlastní zkušenost
Čím větší průměr vrtáku, tím menší otáčky. Nezapomínat chladit!
Ocel:
2 4000 otáček za minutu do 4 mm průměru.
1 600 do 6 mm.
1 200 do 8 mm.
1 000 do 10 mm.
600 do 15 mm.
Barevné kovy můžu vrtat většími otáčkami - zhruba 10% vyššími, ale nesmím moc tlačit.
Hliník má tendenci se zakousnout a vytrhnout. Musí být dobře upnutý a příliš netlačit na vrták.
Plasty se vrtají o 10% nižšími otáčkami, příliš se netlačí, pozor na teplo.
Dřevo vyžaduje vysoké otáčky - 2 500 za minutu (i vyšší), pro všechny výše uvedené průměry.
Přípravek na broušení, nebo naučit se brousit vrtáky ručně?
Jednoznačně je lepší naučit se brousit ručně.
- kdykoliv si nabrousíte vrták a to dle potřeby
- značná časová úspora
- mnoho přípravků a nástrojů na broušení vrtáků je nefunkčních např. na principu - ořezávátka - fungují některé brusné nástavce pro broušení malých vrtáků, ale nevytvoří podbrus hřbetu, takže vrták je nutné nabrousit ručně.
Pak by byl břit měkký a rychle by se ztupil. Stačí mi na to konzerva a deci vody.
Vrtáky s tvrdokovem - napájeným plátkem nechladím ve vodě, plátek může prasknout.
Chvíli počkám, nebo brousím jiný vrták.
Broušení vrtáku se trénuje na průměrech 8 mm a větších, kde je dobře vidět co bylo broušeno.
Otáčky vřetene - vrtáku v závislosti na jeho průměru jsou na tomto odkaze:
https://www.okhelp.cz/elektro/vrtacka-otacky-vrtaku-v-zavislosti-na-jeho-prumeru-id-2294/
Broušení v ruce na obvodu kotouče - video
Na podpěru brusky je dobré namalovat si vodící úhel vrcholu vrtáku. Vrták - břit musí být vždy nad středem brusného kotouče aby mohl být vytvořen úhel břitu. Břit musí být vodorovně s osou hřídele brusného kotouče, jinak vznikne uprostřed vrtáku dlouhé příčné ostří a vrták se nebude správně zavrtávat. Pokud je podpěra ve výšce na střed kotouče, stačí vrták podložit prstem a začít brousit. Vrták je téměř ve vodorovné poloze, nebo jen asi 10° špicí vzhůru, protože je podložen prstem a tedy na středem kotouč a to zajistí, že břit bude mírně podbroušen a tím bude schopen se zavrtávat do materiálu. Špici vrtáku pomalu zvedám, abych zbrousil i hřbet, vrták se mohl zavrtávat a hřbet nezvyšoval tření při vrtání. Několikrát opakuji u každého břitu. Pak nastavím vrták téměř do vodorovné polohy a nepatrně zbrousím vrcholky břitů na tupější úhel 7° až 15°.Jednoduchy přípravek na broušení vrtáků si vyrobí každý sám - video-návod - zde musí být břit kolmo / svisle na rovinu stolu brusky!
Přípravek na broušení vrtáků dvoudílný - dva klíny s žlábkem - pro čelní brusku - video-návod - nejdříve se zbrousí hřbet na 30° pak lehce břit na 15°. Břit musí být vodorovně s rovinou stolu!
Přípravek na broušení vrtáků - levný, doporučeno koupit, nebo nacvičit si tento pohyb a popřípadě převést na broušeni na obvodu kotouče
**VIDEO YOUTUBEPřípravek samovýroba a princip broušení vrtáků
**VIDEO YOUTUBENa broušení malých vrtáku si dělají přípravky například z matice, jejíž uhel šestihranu zajistí správný úhel pro většinu vrtaných materiálů.
**VIDEO YOUTUBE
Já upínám malé vrtáky do kleštiny ruční vrtačky a brousím vrtáky v ní viz obrázek.
Příčné ostří u vrtáku
Broušení je třeba nacvičit na větších průměrech vrtáků - 10mm a více.
Příčné ostří by mělo být co nejkratší. Na obrázku spojuje místa, kde břity přechází v rádius.
Pokud bude 45°k břitu, bude to ideální. Pokud se nepodaří nabrousit krátké a vrták bude použit již na předvrtanou díru, nemělo by to tak vadit.
Toho bylo dosaženo když břit byl vodorovně ke kotouči brusky.
Jakmile došlo k pootočení vrtáku, středové ostří se velmi prodloužilo a vrták nebylo možno zavrtat do kovu. Vrták je většinou příliš stočen vpravo, ostří není vodorovně s osou kotouče brusky. Stočit vrták více vlevo, aby ostří bylo zdánlivě níž.
Úhel hřbetu - podbrus hřbetu
Úhel hřbetu - hřbet je za ostřím vrtáku a musí být podbroušen tak, aby se ostří mohlo zakrojit do materiálu.
Nelze jen vrtákem při broušení pootočit, protože by vznikl efekt tužky v ořezávátku - hřbet by byl ve stejné výši jako ostří břitu a vrták by nevrtal.
Toho lze dosáhnout tak, že vrták nepřitlačím ke kotouči vodorovně, ale mírně skloněný vzhůru - asi 15° a při broušení jej otáčím ve směru jeho závitu - jak se otáčí při vrtání a ještě zároveň více nakláním, aby se obrousil i hřbet - ne jen břit a navíc odkláním viz obrázek.
Velmi jednoduchý způsob pro začátečníky - pohled shora
Vrták se přiloží vodorovně ostřím ke kotouči na jeho pravý okraj, skloní se pod požadovaným úhlem a jen špicí se posouvá po kotouči k jeho levé straně a zpět - dříkem vrtáku není třeba otáčet - měl by zvládnout i naprostý začátečník.Broušení vrtáků - pohled z boku - nejjednodušší způsob
Začínám brousit s břitem vodorovně k čelu kotouče, mírně šikmo ke středu kotouče, aby hřbet břitu byl podbroušen. Špici vrtáku zvedám vzhůru, ale zároveň vrták přitlačím stále ke kotouči, aby byl broušen. To opakuji třikrát, pak otočím vrták abych brousil další břit a vše znovu opakuji.Pokud bych vrtákem při broušení jen pootočil, aniž bych jej nakláněl, nabrousil bych jej jako tužku - hřbet by byl ve stejné výši jako břit a břit by neměl kontakt s materiálem, nemohl by se do něj zakrojit - vrták by nevrtal viz obrázek.
Na tomto principu funguje mnoho prodávaných přípravků, takže nabrousí sice správně vrcholový úhel, ale podbrus hřbetu nevytvoří.
Přípravek na broušení vrtáků z matic - matice a šroubu
Pokud není svářečka tak byla možnost jen provrtat velkou matici např. M20 přes její hranu na protější hranu 6 mm vrtákem (větší vrtáky už se brousí v ruce snadno).
Na obrázku je přípravek z M20 matice, do které byla vyřezána prizma, aby do ní vešel vrták 8 mm průměru.
Na matici byla přivařena další matice. Do ní se pak zašroubuje zajišťovací šroub.
Vrcholový úhel matice je vodítkem pro broušení vrcholového úhlu vrtáku.
Mírné naklonění matice k brusnému kotouči pak zajistí podbrus hřbetu vrtáku.
Vrtání a otáčky vrtáku - vlastní zkušenost
Čím větší průměr vrtáku, tím menší otáčky. Nezapomínat chladit!
Ocel:
2 4000 otáček za minutu do 4 mm průměru.
1 600 do 6 mm.
1 200 do 8 mm.
1 000 do 10 mm.
600 do 15 mm.
Barevné kovy můžu vrtat většími otáčkami - zhruba 10% vyššími, ale nesmím moc tlačit.
Hliník má tendenci se zakousnout a vytrhnout. Musí být dobře upnutý a příliš netlačit na vrták.
Plasty se vrtají o 10% nižšími otáčkami, příliš se netlačí, pozor na teplo.
Dřevo vyžaduje vysoké otáčky - 2 500 za minutu (i vyšší), pro všechny výše uvedené průměry.
Přípravek na broušení, nebo naučit se brousit vrtáky ručně?
Jednoznačně je lepší naučit se brousit ručně.
- kdykoliv si nabrousíte vrták a to dle potřeby
- značná časová úspora
- mnoho přípravků a nástrojů na broušení vrtáků je nefunkčních např. na principu - ořezávátka - fungují některé brusné nástavce pro broušení malých vrtáků, ale nevytvoří podbrus hřbetu, takže vrták je nutné nabrousit ručně.
Na úvod několik zásad jak prodloužit život li-ion baterie
- vnitřní pokovení vede k poškození baterie, ale i k přehřívání, ke zkratu a zvyšuje možnost požáru
- neskladovat plně nabitou baterii na 100% kapacity (hrozí vnitřní pokovení)
- nenabíjet již plně nabitou baterii na 100% kapacity (hrozí vnitřní pokovení)
- nevystavovat baterii teplotám nad 40 ° C
- nabíjet na 85% kapacity (pokud nejedeme na dlouhou túru, kdy je třeba nabít na plnou kapacitu)
- nabíjet při teplotách v rozmezí 0 ° C až 40 ° C
- nenabíjet při teplotách pod 0°C (vnitřní pokoveni, nebezpečí zkratu a požáru)
- vyvarovat se vysokým nabíjecím a vybíjecím proudům (vnitřní pokovení,nebezpečí požáru)
- nevybíjet pod 2 V nebo 2,5 V, zpravidla pod 20 procent kapacity (měla by zajistit řídící elektronika, pokud je součástí baterie) (jinak vnitřní pokovení, zkrat, požár)
- skladovat při teplotách těsně nad nulou nabité na max 60% kapacity a kontrolovat nabití nejméně za měsíc
- samovybití za měsíc asi 3% a další 3 pokud je připojena na řídící elektroniku
- kalibrace baterie, interval určuje výrobce v návodu k baterii (zpravidla se plně nabitá baterie nechá vybít běžným používáním, až na úplné vybití, kdy jí elektronika odpojí a znovu se nechá nabít na již doporučenou kapacitu - tím dojde ke kalibraci digitálních přístrojů - ukazatelů)
Li-Ion počet nabíjecích cyklů a jak jej zvýšit a tím i životnost baterie
Jeden nabíjecí cyklus akumulátoru se sice počítá jako nabití na 100% a úplné vybití na 0%, ale protože toto je v praxi pro baterii zničující, proto se sčítají jednotlivá nabití v procentech.
Příklad:
Pokud se každý den vybije akumulátor o 10%, ale zároveň jej o těch 10% nabijeme,
tak jednoho celého cyklu dosáhneme za 10 dnů ( 10 x 10% = 100%)
Právě vybíjení o malé procento např. o 10% a znovu nabití o 10% prodlouží životnost akumulátoru nejvíce.
Tabulka souvislosti vybití akumulátoru a přibližném počtu nabíjecích cyklů - životnosti akumulátoru
Z tabulky je vidět že když vybijeme akumulátor zcela o 100%, pak jeho životnost zkrátíme na pouhých 500 cyklů.
Naopak, když budeme vybíjet jen o 10% - např. z 50% na 40% a znovu nabijeme na 50%, tak počet nabíjecích cyklů akumulátoru se zvýší až téměř na 5 000!
Graf počtu cyklů akumulátoru v závislosti na velikost vybití před dalším dobitím na původní hodnotu
Na grafu je prodloužení počtu dobíjecích cyklů ještě zřetelnější.
Jeden nabíjecí cyklus akumulátoru se sice počítá jako nabití na 100% a úplné vybití na 0%, ale protože toto je v praxi pro baterii zničující, proto se sčítají jednotlivá nabití v procentech.
Příklad:
Pokud se každý den vybije akumulátor o 10%, ale zároveň jej o těch 10% nabijeme,
tak jednoho celého cyklu dosáhneme za 10 dnů ( 10 x 10% = 100%)
Právě vybíjení o malé procento např. o 10% a znovu nabití o 10% prodlouží životnost akumulátoru nejvíce.
Tabulka souvislosti vybití akumulátoru a přibližném počtu nabíjecích cyklů - životnosti akumulátoru
Z tabulky je vidět že když vybijeme akumulátor zcela o 100%, pak jeho životnost zkrátíme na pouhých 500 cyklů.
Naopak, když budeme vybíjet jen o 10% - např. z 50% na 40% a znovu nabijeme na 50%, tak počet nabíjecích cyklů akumulátoru se zvýší až téměř na 5 000!
Graf počtu cyklů akumulátoru v závislosti na velikost vybití před dalším dobitím na původní hodnotu
Na grafu je prodloužení počtu dobíjecích cyklů ještě zřetelnější.
Životnost Li-Ion baterie v rocích - graf - 1000 nabíjecích cyklů
Po roce klesla kapacita na 97%. Po 10 letech zhruba na 50% viz obrázek níže.
Editace: 1564570764
Počet článků v kategorii: 20
Url:naradi-pro-kutily-rady-napady-id-2344