Li-Ion počet cyklů a jak prodloužit životnost baterie
Na úvod několik zásad jak prodloužit život li-ion baterie
- vnitřní pokovení vede k poškození baterie, ale i k přehřívání, ke zkratu a zvyšuje možnost požáru
- neskladovat plně nabitou baterii na 100% kapacity (hrozí vnitřní pokovení)
- nenabíjet již plně nabitou baterii na 100% kapacity (hrozí vnitřní pokovení)
- nevystavovat baterii teplotám nad 40 ° C
- nabíjet na 85% kapacity (pokud nejedeme na dlouhou túru, kdy je třeba nabít na plnou kapacitu)
- nabíjet při teplotách v rozmezí 0 ° C až 40 ° C
- nenabíjet při teplotách pod 0°C (vnitřní pokoveni, nebezpečí zkratu a požáru)
- vyvarovat se vysokým nabíjecím a vybíjecím proudům (vnitřní pokovení,nebezpečí požáru)
- nevybíjet pod 2 V nebo 2,5 V, zpravidla pod 20 procent kapacity (měla by zajistit řídící elektronika, pokud je součástí baterie) (jinak vnitřní pokovení, zkrat, požár)
- skladovat při teplotách těsně nad nulou nabité na max 60% kapacity a kontrolovat nabití nejméně za měsíc
- samovybití za měsíc asi 3% a další 3 pokud je připojena na řídící elektroniku
- kalibrace baterie, interval určuje výrobce v návodu k baterii (zpravidla se plně nabitá baterie nechá vybít běžným používáním, až na úplné vybití, kdy jí elektronika odpojí a znovu se nechá nabít na již doporučenou kapacitu - tím dojde ke kalibraci digitálních přístrojů - ukazatelů)
Li-Ion počet nabíjecích cyklů a jak jej zvýšit a tím i životnost baterie
Jeden nabíjecí cyklus akumulátoru se sice počítá jako nabití na 100% a úplné vybití na 0%, ale protože toto je v praxi pro baterii zničující, proto se sčítají jednotlivá nabití v procentech.
Příklad:
Pokud se každý den vybije akumulátor o 10%, ale zároveň jej o těch 10% nabijeme,
tak jednoho celého cyklu dosáhneme za 10 dnů ( 10 x 10% = 100%)
Právě vybíjení o malé procento např. o 10% a znovu nabití o 10% prodlouží životnost akumulátoru nejvíce.
Tabulka souvislosti vybití akumulátoru a přibližném počtu nabíjecích cyklů - životnosti akumulátoru
Z tabulky je vidět že když vybijeme akumulátor zcela o 100%, pak jeho životnost zkrátíme na pouhých 500 cyklů.
Naopak, když budeme vybíjet jen o 10% - např. z 50% na 40% a znovu nabijeme na 50%, tak počet nabíjecích cyklů akumulátoru se zvýší až téměř na 5 000!
Graf počtu cyklů akumulátoru v závislosti na velikost vybití před dalším dobitím na původní hodnotu
Na grafu je prodloužení počtu dobíjecích cyklů ještě zřetelnější.

Jeden nabíjecí cyklus akumulátoru se sice počítá jako nabití na 100% a úplné vybití na 0%, ale protože toto je v praxi pro baterii zničující, proto se sčítají jednotlivá nabití v procentech.
Příklad:
Pokud se každý den vybije akumulátor o 10%, ale zároveň jej o těch 10% nabijeme,
tak jednoho celého cyklu dosáhneme za 10 dnů ( 10 x 10% = 100%)
Právě vybíjení o malé procento např. o 10% a znovu nabití o 10% prodlouží životnost akumulátoru nejvíce.
Tabulka souvislosti vybití akumulátoru a přibližném počtu nabíjecích cyklů - životnosti akumulátoru
Z tabulky je vidět že když vybijeme akumulátor zcela o 100%, pak jeho životnost zkrátíme na pouhých 500 cyklů.
Naopak, když budeme vybíjet jen o 10% - např. z 50% na 40% a znovu nabijeme na 50%, tak počet nabíjecích cyklů akumulátoru se zvýší až téměř na 5 000!

Graf počtu cyklů akumulátoru v závislosti na velikost vybití před dalším dobitím na původní hodnotu
Na grafu je prodloužení počtu dobíjecích cyklů ještě zřetelnější.

Životnost Li-Ion baterie v rocích - graf - 1000 nabíjecích cyklů
Po roce klesla kapacita na 97%. Po 10 letech zhruba na 50% viz obrázek níže.

20LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Výměna duše pláště kola s elektromotorem
- připravit si podložky měkké, nebo hadry na podložení řídítek a sedla
- obrátit kolo vzhůru koly, nebo pověsit na montážní háky
- rozpojit brzdy ( u čelisťových/ráfkových brzd), aby se snáze dal plášť - duše vytáhnout
- u čelisťových brzd většinou stačí jen zašroubovat napínací závit u páčky brzdy, aby se lanko povolilo a pak rozpojit - povytáhnout koncovku bowdenu z oka nad čelistí - čelisti se zmáčknou rukou k sobě a pak by to mělo jít snadno
- sundat plášť na stranu, kde není přívodní kabel k elektromotoru - tudy se bude plášť možno pak vytáhnout
- uvolnit kolo a povytáhnout
- vytáhnout duši / plášť kolem povytažené hřídele kola
- touto stranou nasadit nový plášť - duši
- vložit osku kola zpět do zářezů a dotáhnout předepsanou silou
- vložit zpět koncovku bowdenu do oka čelisti brzdy
- kolo aspoň částečně nafouknout, postavit na kola, dofouknout na předepsaný tlak
- seřídit brzdu štelovacím - napínacím šroubem bowdenu a zajistit kroužkovou maticí
Plášť - duši vytahujeme kolem osky kola na straně, kde není přívodní elektrický kabel k motoru. Osku povytáhneme jen natolik, abychom protáhli plášť, či duši.

Na straně s přívodním kabelem jen sundáme kryt matice a matici povolíme, aby bylo možno kolo povytáhnout. Samotný kabel maximálně uvolníme s krajní sponky, pokud by nebylo možno kolo mírně povytáhnout.

Akumulátory LI-ION nesmějí být po delší dobu vybity pod určitou mez.
Tato mez vybití je zhruba 20% kapacity, přesněji když se dostane
napětí jednoho článku pod napětí 2,8 V, hrozí trvalé nevratné poškození akumulátoru.
Pokud jsme si zakoupili nové akumulátorové nářadí a došlo k situaci, že
při jeho zapnutí blikla dioda (nebo na pólech baterie je měřitelné napětí,
ale menší než součet minimálních napětí všech článků akumulátoru),
a přístroj nefunguje, může být baterie již trvale poškozena a je třeba
zařízení zavčas reklamovat.
Pokud je součet napětí všech článků vyšší jak násobek
počet článků x 2,8V
tak zkuste baterii nabít dle návodu, protože zařízení může
být vybaveno systémem, který nedovolí provoz tohoto zařízení
pokud se napětí blíží minimu a včas zařízení odpojí od zdroje proudu
tedy od akumulátoru, aby nedošlo k jeho poškození.
Důležité:
Pokud zařízení ihned nebudete používat, nabíjejte LI-ION baterie na 60% kapacity.
To časem odhadnete dle doby plného nabití.
Například
100% nabití trvá 5 hodin
60% bude tedy za 3 hodiny
Při skladování je vhodné nabít jen na 40%, pak se životnost baterie zvýší 3 krát.
ALE je nutné baterii častěji kontrolovat, zda nedošlo k vybití blížící se kritickému bodu.
Dále je dobré baterie skladovat v chladnějším prostředí těsně nad bodem mrazu,
což se také projeví na maximální životnosti.

Tato mez vybití je zhruba 20% kapacity, přesněji když se dostane
napětí jednoho článku pod napětí 2,8 V, hrozí trvalé nevratné poškození akumulátoru.
Pokud jsme si zakoupili nové akumulátorové nářadí a došlo k situaci, že
při jeho zapnutí blikla dioda (nebo na pólech baterie je měřitelné napětí,
ale menší než součet minimálních napětí všech článků akumulátoru),
a přístroj nefunguje, může být baterie již trvale poškozena a je třeba
zařízení zavčas reklamovat.
Pokud je součet napětí všech článků vyšší jak násobek
počet článků x 2,8V
tak zkuste baterii nabít dle návodu, protože zařízení může
být vybaveno systémem, který nedovolí provoz tohoto zařízení
pokud se napětí blíží minimu a včas zařízení odpojí od zdroje proudu
tedy od akumulátoru, aby nedošlo k jeho poškození.
Důležité:
Pokud zařízení ihned nebudete používat, nabíjejte LI-ION baterie na 60% kapacity.
To časem odhadnete dle doby plného nabití.
Například
100% nabití trvá 5 hodin
60% bude tedy za 3 hodiny
Při skladování je vhodné nabít jen na 40%, pak se životnost baterie zvýší 3 krát.
ALE je nutné baterii častěji kontrolovat, zda nedošlo k vybití blížící se kritickému bodu.
Dále je dobré baterie skladovat v chladnějším prostředí těsně nad bodem mrazu,
což se také projeví na maximální životnosti.

Na bubnu prodlužovacího kabelu je tlačítko jističe proti přetížení.
Po 10 minutách - vychladnutí jističe - bylo tlačítko zamáčknuto a zařízení fungovalo bezchybně dál.
Je lépe kabel zcela rozmotat, aby se nechoval jako cívka a tím nedocházelo k předčasnému vypínání jističe.
Pokud jistič vypíná i při garantovaném zatížení a použití dle návodu, je třeba využít záruku, nebo zařízeni dát do servisu.

Po 10 minutách - vychladnutí jističe - bylo tlačítko zamáčknuto a zařízení fungovalo bezchybně dál.
Je lépe kabel zcela rozmotat, aby se nechoval jako cívka a tím nedocházelo k předčasnému vypínání jističe.
Pokud jistič vypíná i při garantovaném zatížení a použití dle návodu, je třeba využít záruku, nebo zařízeni dát do servisu.

Graf dojezdu na jedno nabití Li-Ion baterie 375 Wh
Pokud cyklistova hmotnost je 50 kg, ujede na jedno nabití téměř 100 km
na rovinatém terénu, zatímco cyklista o hmotnosti 120 kg ujede zhruba
polovinu, tedy 46 km na jedno nabití baterie.

Pokud cyklistova hmotnost je 50 kg, ujede na jedno nabití téměř 100 km
na rovinatém terénu, zatímco cyklista o hmotnosti 120 kg ujede zhruba
polovinu, tedy 46 km na jedno nabití baterie.
Problémy s vypínačem - přepínačem otáček
Na novém zařízení se projevila závada, že nebylo možno přepínat směr otáček.Přepínače bylo možno zasunout jen do neutrální polohy, nebo polohy dotahování.
Tlakem palce i značnou silou, nebylo možno přepínač zatlačit do polohy pro povolování.
Přepínačem bylo přepínáno asi 100x, aby se trošku rozchodil. Pak šroubovákem do vybrání v spodní části přepínače bylo zapáčeno přes tělo utahováku a přepínač se podařilo vysunout do polohy povolování. Páčení je třeba vykonat s maximálním citem - není to pro nešikovné, tam je lepší volba raději výrobek reklamovat. Následně ještě bylo nutno toto několikrát opakovat, až se přepínač rozchodil.
Postup obrázky:



Date: 07.04.2022 - 12:40
Editace: 25.7.2021 - 11:08
Počet článků v kategorii: 20
Url:li-ion-pocet-cyklu-a-jak-jej-prodlouzit-id-2250