Ruční broušení řetězu motorové pily
Předem je důležité připomenout, že broušení pilníkem je nouzové řešení v terénu a po 10 ručních broušeních všech zubů řetězu je již téměř nutné zuby řádně nabrousit a zarovnat na brusce na řetězy.
Jak poznat tupý pilový řetěz?
Správně nabroušený řetěz přiložený k polenu s lištou ve svislém směru, se sám do dřeva zařezává a není třeba tlačit na pilu, a piliny tvoří špony - obdélníčky šířky zubu a délky 5 a více milimetrů.
Tupé zuby se poznají podle
- pokud je nutno na pilu tlačit ve svislém směru (když se řeže poleno například v kozlíku, tak by si měl řetěz sám řídit rychlost řezání)
- drobné piliny jako prach
- kouř z místa řezu i když pila maže
- řez je křivý, řetěz je z jedné strany tupý, špatně nabroušený
- pila odskakuje, drnčí v rukách - nesprávná výška omezovacích zubů ( omezovací zuby je až ta poslední možnost a před jejich zkrácením je třeba se poradit s odborníkem a až mám zkušenosti, tak už je možno jejich zkracování provádět sám, ale většinou se nezkracují do doby, kdy řezné zuby mají víc jako polovinu původní délky)
Ostrý a tupý zub řetězu motorové pily
Broušení řetězu pily se provádí speciálním kulatým pilníkem o přesně stanoveném průměru.
Každý řetěz má svoje parametry a tvar zubu, proto je nutné před zakoupením pilníku znát údaje o řetězu.Ty jsou vyznačeny na obale, ve kterém jsme řetěz zakoupily. Pokud obal nemáme vymontujeme řetěz a vezmeme jej sebou do prodejny, kde by měly určit, jaký pilník je vhodný pro ostření našeho řetězu.
Zuby mají tvar pluhové radlice a břitem ořezávají drobné třísky, jako hoblík hobliny. Hobliny o délce 5 mm i delší (u syrového dřeva) svědčí o dobře nabroušených zubech, pila se propadá do polene při řezání vlastní vahou bez nutnosti tlačit na ní.
Drobné třísky a malý přírůstek řezu většinou značí, že řetěz je již ztupen.
Ke kulatému pilníku je dobré si koupit i vodící přípravek pro přesnější vedení pilníku a dodržení vrcholových úhlů břitu, ale hlavně abychom nepilovali do článku řetězu a tím nezapříčinili jeho předčasné přetržení.
Správný průměr pilníku by měl zaručit vrcholový úhel břitu zhruba 60°. Úhel čela je zpravidla 30° a je vyznačen na přípravku, do kterého upínáme pilník.
Pozor, zuby jsou pravé a levé !!! Je nutné nejdříve nabrousit každý druhý zub a pak změnit směr broušení tak aby pilník kopíroval uhel čela břitu.
Každý zub přetáhneme pilníkem asi 3 krát jen směrem od sebe!! Pokud by byl zub stále ještě tupý přidáme další přetažení.
Správně a špatně naostřený břit zubu řetězu pily - pohled shora
Břit musí být po broušení pilníkem rovný. Zakulacení indikuje nesprávné vedení pilníku, nebo, v průběhu řezání, značné otupení zubu a je třeba jej neprodleně naostřit.
Pokud se nedaří zub řádně nebrousit, je třeba ZAVČAS řetěz nabrousit u odborníka.
Video jak nabrousit řetěz motorové pily pomocí pilníku.
**VIDEO YOUTUBE
175LW NO topic_id
AD
Další témata ....(Topics)
Kontakt http://dum-zahrada.okhelp.cz/forum/viewtopic.php?f=24&t=53
Ruční postřikovače HECHT
Orientační ceny
Motorové a ruční postřikovače ECHO
Ruční postřikovače HECHT
Orientační ceny
Motorové a ruční postřikovače ECHO
Zdravím.Nemohu nikde najíd poměr převodu osa spojky/od motoru/-ke hřídeli na kola.Zajímá mě převod pro orbu ať už terra nebo vari.Co jsem našel z manuálu pro terru a vari je pouze uveden údaj otáček hřídele na kola,ale ne při jakých otáčkách motoru.Můžete někdo mě s tím poradit
Porovnání délky startu za studena u motorů Stihl, Redmax a Echo - video.
Dvoudobé motory JIKOV
JIKOV 1447
JIKOV 1453
JIKOV 1447 DV
JIKOV 1454 DV
JIKOV 1447 LTS
JIKOV 1453 LTS
Pro dvoudobé motory se používá směs benzínu a motorového oleje.
Záběh motoru: benzín BA - 95 N NATURAL motorový olej MOGUL TS, TSF 40:1
Po cca 15 hodinách záběhu motoru se doporučuje používat tyto směsi:
BA - 95 N NATURAL motorový olej MOGUL TS, TSF 50:1
BA - 95 N NATURAL motorový olej CASTROL SUPER TT 50:1
BA - 95 N NATURAL motorový olej BIO MIX OMV 50:1
BA - 95 N NATURAL motorový olej CASTROL XTS BIOLUBE 100:1
JIKOV 1447
JIKOV 1453
JIKOV 1447 DV
JIKOV 1454 DV
JIKOV 1447 LTS
JIKOV 1453 LTS
Pro dvoudobé motory se používá směs benzínu a motorového oleje.
Záběh motoru: benzín BA - 95 N NATURAL motorový olej MOGUL TS, TSF 40:1
Po cca 15 hodinách záběhu motoru se doporučuje používat tyto směsi:
BA - 95 N NATURAL motorový olej MOGUL TS, TSF 50:1
BA - 95 N NATURAL motorový olej CASTROL SUPER TT 50:1
BA - 95 N NATURAL motorový olej BIO MIX OMV 50:1
BA - 95 N NATURAL motorový olej CASTROL XTS BIOLUBE 100:1
Voda z bojleru může zapáchat z více příčin. Může to být vodou samotnou pokud
máme vlastní zdroj a voda například obsahuje síru, může pak zapáchat po
zkažených vejcích.
Tak zapáchá voda i v bojleru, který se často nepoužívá.
Dobré je když se nám vodu podaří vypustit z bojleru.
Zastavíme hlavní přívod vody.
Pak otevřeme kohout teplé vody i studené, které jsou
připojeny na bojler a voda by měla vytéct z kohoutku na
studenou vodu.
Taky můžete zkusit vypustit vodu přes pojistný ventil, ale zase
je třeba otevřít kohout s teplou vodou, aby v bojleru nevznikl podtlak,
který brání vytečení vody z bojleru.
Po vypuštění necháme otevřený jen kohout na teplou vodu a otevřeme
hlavní přívod vody. Jakmile začne téci plynule "teplá" voda z bojleru,
kohout s teplou uzavřeme a necháme bojler ohřát na max teplotu,
aby se usmrtily všechny případné bakterie.
Vodu znovu raději ještě vypustíme.
máme vlastní zdroj a voda například obsahuje síru, může pak zapáchat po
zkažených vejcích.
Tak zapáchá voda i v bojleru, který se často nepoužívá.
Dobré je když se nám vodu podaří vypustit z bojleru.
Zastavíme hlavní přívod vody.
Pak otevřeme kohout teplé vody i studené, které jsou
připojeny na bojler a voda by měla vytéct z kohoutku na
studenou vodu.
Taky můžete zkusit vypustit vodu přes pojistný ventil, ale zase
je třeba otevřít kohout s teplou vodou, aby v bojleru nevznikl podtlak,
který brání vytečení vody z bojleru.
Po vypuštění necháme otevřený jen kohout na teplou vodu a otevřeme
hlavní přívod vody. Jakmile začne téci plynule "teplá" voda z bojleru,
kohout s teplou uzavřeme a necháme bojler ohřát na max teplotu,
aby se usmrtily všechny případné bakterie.
Vodu znovu raději ještě vypustíme.
Editace: 1353682103
Počet článků v kategorii: 175
Url:rucni-brouseni-retezu-motorove-pily-id-338